Tas sākās kā hobijs savu bērnu iepriecināšanai, kas pamazām pārtapa augošā uzņēmumā. Ideja par attīstošajām rotaļlietām dzima, vērojot to, kā bērnus dažādā vecumā aizrauj lietas, ko viņi paši var pārveidot un kurās ir integrēti mūsu sadzīvē redzami priekšmeti – slēdži, skrūves, eņģes, gaismas ķermeņi. Uzņēmuma AF wood dibinātājs Artūrs Freimanis gribēja radīt rotaļlietu, kas bērnam būtu interesanta ilgākā laika posmā, un tā tapa pirmais aktivitāšu dēlītis (t.s. activity board). Viņa piemērs rāda, ka jaunajiem uzņēmējiem nav jābaidās no izaugsmes un ieguldījumiem biznesa attīstībā. Gadījumos, kad hobijs vai aizraušanās pārtop uzņēmējdarbībā, svarīga ir finanšu partnera piesaiste, – tas ļaus nenogulēt īsto brīdi nākamajam attīstības lēcienam.
Par uzņēmuma pirmsākumiem un hobija pārtapšanu biznesā stāsta AF wood dibinātājs, vadītājs un darbinieks Artūrs Freimanis.
Pirmā doma par attīstoša tipa rotaļlietām Artūram iešāvās prātā, kad ģimenē ienāca bērni un viņš pamanīja mūsdienās tik ierasto ainu – rotaļlietu “kalni” laika gaitā kļūst augstāki, bet bērns pa īstam pieķeras tikai dažām mantām.
“Šis hobijs radās ģimenē ienākot bērniem, – kad vecākajai meitiņai bija nepilni divi gadi, ģimenē pievienojās arī dvīņi – meitiņa un dēliņš. Māja sāka pārvērsties par rotaļlietu veikalu, taču reti kura manta bērnus interesēja ilgāku laiku. Kaut kur interneta plašumos biju pamanījis tā saucamos aktivitāšu dēlīšus. Redzēju, ka bērniem vairāk interesē ikdienā redzamas lietas – slēdzīši, skrūvītes, kustīgi zobratiņi un tamlīdzīgi.”
“Bija jāizdomā, kā tos salikt vienuviet un tā, lai rotaļlieta būtu bērnam droša, jo mazie pirkstiņi ir krietni izveicīgāki, nekā varam iedomāties. Sākotnēji tika apdāvināti draugu un radu bērni, bet vēlāk sāka parādīties pasūtījumi no draugu draugiem. Vienubrīd sapratu, ka ar to var arī nopelnīt, un hobijs pārauga biznesā.”
Foto no uzņēmēja privātā arhīva
Nebaidīties augt lielākam un piesaistīt finansējumu attīstībai
Pieaugot pasūtījumu skaitam, no pašnodarbinātas personas Artūrs kļuva par individuālo komersantu un sāka attīstīt uzņēmumu. AF wood pasūtījumu skaits auga gadu no gada, – ja sākotnēji tā apgrozījums bija ap 30 tūkstošiem eiro gadā, tad 2021. gadā jau pārsniedza 100 tūkstošus un nopelnīja vairāk nekā 30 tūkstošus eiro. Artūrs uzsver, ka sākumposmā uzņēmumam ļoti nozīmīga ir finanšu partnera piesaiste, lai veiktu nepieciešamos ieguldījumus.
“Gan auto jeb tā saucamo “darba zirgu” kokmateriālu vadāšanai, gan arī jauno darbnīcu ieguvu ar Swedbank atbalstu. Nelielam uzņēmumam sākumposmā tas ir kritiski svarīgi.”
“Sākotnēji uzņēmums atradās garāžā 18 kvadrātmetru platībā, kur trešdaļu no visas telpas aizņēma frēze. Uzņēmumam augot, sapratu, ka efektīvāk būtu strādāt plašākā telpā, jo tad vairākus darbus varētu darīt paralēli. Tas ir diezgan liels ieguldījums, kam bija vajadzīgs bankas atbalsts. Tā nu jau gadu strādāju daudz plašākā un ērtākā darbnīcā, kas ļāva kāpināt arī ražošanas tempus.”
Pateicoties e-komercijai, klienti ir visā pasaulē
Neliela uzņēmuma gadījumā produktu saražošana ir labi ja puse no darba, kas jāpaveic biznesa veidotājam. Jāatrisina arī pārdošanas un mārketinga jautājumi, ko mūsdienās atvieglo digitālās pārdošanas platformas. AF wood gadījumā tā ļāvusi sasniegt klientus visā pasaulē.
“Etsy ir platforma, kur mani uzmeklē klienti. Lai to izmantotu efektīvi, jāsaprot, kā platforma strādā. Uzņēmuma sākuma stadijā, kad pasūtījumu vēl nebija daudz, veltīju daudz laika šo zināšanu iegūšanai, un tas noteikti ir atmaksājies.”
“Katru gadu pasūtījumu skaits pieaug aptuveni par 15%. Drīz jau varēšu pasaules kartē atzīmēt punktus, uz kurām valstīm pagaidām vēl neesmu sūtījis savus produktus, – to būs mazāk, nekā valstis, kurās ir atrodams kaut viens AF wood produkts. Pārsvars produktu pieprasījumam ir Vācijā, Francijā un ASV, taču tie atrodami arī Austrālijā, Brazīlijā, Japānā, DĀR, Jaunzēlandē un Ķīnā.”
Līdzīgi kā mārketingu un tirdzniecību, arī produkta ražošanu Artūrs ir apguvis pašmācības ceļā. Dziļa izpratne par abiem nozīmīgajiem biznesa procesiem – ražošanu un pārdošanu – ļauj precīzi un savlaicīgi plānot uzņēmuma attīstību.
Cilvēks orķestris
“Esmu vienīgais uzņēmuma darbinieks, līdz ar to cilvēks – orķestris. Katra produkta sākums ir maketēšana, un mūsdienās visu taču var apgūt pašmācības ceļā. Nācās apgūt arī to, kā strādāt ar CNC frēzi, kādi materiāli ir piemēroti manam produktam.”
“Ļoti svarīga ir materiālu atlase, – lai materiāls būtu kvalitatīvs, un varētu to izmantot pēc iespējas efektīvāk, kā arī, lai tas būtu vizuāli pievilcīgs un drošs. Jāatceras, ka tiklīdz viens produkts ir pilnībā izstrādāts un sākas tā ražošana, ir jau jāsāk domāt par nākamajiem soļiem. Šodien uz savu pirmo “veidojumu” skatos ar smīnu. Esmu gandarīts par to, kā tas viss ir attīstījies, un tagad jau krietni skaistākā formātā priecē kā mazākus, tā lielākus bērnus, tāpat arī cilvēkus jau visai cienījamā vecumā. Nākotnē redzu iespējas pamazām kāpināt ražošanas apjomu, taču nedomāju, ka AF wood radītie produkti jebkad kļūs par masveida preci.”
Runājot par visgrūtāko posmu sava biznesa attīstīšanā – pašu pirmo soļu speršanu -, Artūrs iesaka būt drosmīgiem un uzdrīkstēties izmēģināt, kā arī nemitīgi pilnveidot savas zināšanas par konkrēto biznesa nišu.
“Kad tiek uzsākts kas jauns, bažas ir vienmēr un visiem. Sākot uzņēmējdarbību, es ieguvu atbalstu no ALTUM un biju visai nobažījies par to, vai tiešām viss sanāks kā plānots. Tomēr profesionāli ieteikumi, kā arī iegūtais finansējums iekārtu iegādei, bija nozīmīgs solis uzņēmuma tapšanai pašā sākumā. Vienīgais ieteikums ir uzdrīkstēties un mēģināt, – pat, ja nesanāks, būs iegūtas jaunas un vērtīgas zināšanas.”
- Savas idejas realizēšanai un uzņēmuma dibināšanai jums noderēs mūsu izstrādātais materiāls Uzņēmuma dibināšana - Soli pa solim līdz savam uzņēmumam. Lai izdodas!