19. feb, 2021

“Dadsons”: soli pa solim – bet ne pārāk lēni!

SIA “Dadsons” ir ģimenes uzņēmums ar vairāk nekā 22 gadu pieredzi kokmateriālu pārstrādes un eksporta jomā. Par jauno soli tā attīstībā – pērn atvērto moderno koka māju ražotni, par izvirzītajiem mērķiem un to, kā tos palīdzēs sasniegt Swedbank piešķirtā kredītlīnija, stāsta uzņēmuma īpašnieks Aivars Siliņš.

Vienmēr svarīgi redzēt mērķi

Uzņēmums “Dadsons dibināts 1997. gadā. “Mans biznesa partneris ir māsasvīrs, nīderlandietis, kurš apmetās uz dzīvi Latvijā un nolēma te uzsākt savu uzņēmējdarbību. Apsverot, ko var piedāvāt Latvija un ko vajag Nīderlandei, tika izvēlēts kokmateriālu eksports. Nīderlandē tika izveidota mātesfirma “Dadson Tradings” un Latvijā – tās meitasuzņēmums SIA “Dadsons”. Nīderlandes firma veica pirkšanas un pārdošanas darījumus, Latvijas uzņēmums sniedza servispakalpojumus. Pēc pāris gadiem Nīderlandes uzņēmums dažādu apstākļu dēļ zaudēja interesi par šo biznesu, taču mēs izlēmām to turpināt.

Šo daudzo gadu laikā “Dadsons” ir uzkrājis pieredzi, audzis un attīstījies, no kokmateriālu importētāja un eksportētāja kļūstot arī par to pārstrādātāju un ražotāju. Par pirmo uzņēmuma ražoto nišas produktu kļuva eksporta tirgus standartiem atbilstoši sastatņu dēļi. Tiem vēlāk sortimentā pievienojušies arī citi produkti – līmētas konstrukcijas, augstvērtīgais lapegles kokmateriāls un produkcija ar pievienoto vērtību – ēvelēti, kalibrēti, birstēti un krāsoti kokmateriāli.

Uzņēmuma eksporta tirgi ir paplašinājušies no Nīderlandes līdz Lielbritānijai, Īrijai, ASV un pat Malaizijai.

Uzņēmums ilgus gadus izmantojis ārpakalpojumu, no Krievijas ievesto kokmateriālu piegādājot sadarbības partneriem Latvijā, kas ražo pasūtīto produkciju. Aivars Siliņš atzīst, ka šis koncepts izrādījies ļoti veiksmīgs un uzņēmums to izmanto joprojām, taču pienācis brīdis, kad radusies vēlme spert jaunu soli attīstībā: “It kā jau viss bija labi – mierīga dzīve, nekāda stresa. Bet pienāk kāds lūzuma posms, kad saproti – tā pamazām ieslīgsti rutīnā un sāc degradēties. Līdz mūža galam darīt kaut ko vienu – tas man būtu par garlaicīgu. Man vienmēr ir svarīgi redzēt kādu īstermiņā sasniedzamu mērķi. Tā ir interesantāk dzīvot! 2018. gadā izlēmām iegādāties paši savu ražotni Amatā un uzsākt koka māju ražošanu.”

Ražot to pašu, bet efektīvāk

Lēmumu ražot koka mājas ietekmējusi dažādu apstākļu sakritība. “Esam piegādājuši materiālu līdzīgām ražotnēm un, tās apmeklējot, man bieži bijis jādomā par to, kāpēc ir tā, bet ne šitā, ka varbūt labāk būtu tā… Un mēs izdomājām, kā to pašu produktu varētu ražot efektīvāk. Viens no faktoriem bija arī tas, ka Nīderlandē ir ļoti attīstīta vasaras māju un dārza māju kultūra: katram holandietim pie mājas vajag kādu koka namiņu, un viņi tos arī ik pa laikam maina. Šī tirgus apjoms ir milzīgs. Latvijā šāda tipa māju ražošana pagaidām nav tik labi attīstīta kā Igaunijā un Lietuvā, skaidro Aivars Siliņš, norādot, ka uzņēmumam ir mērķis piecos sešos gados Amatā izveidot mūsdienīgu rūpnīcu ar efektīvu ražošanu.

Jaunā ražotne sāka darbu 2020. gada 1. janvārī. “Pirms tam jau pusgadu bija strādājuši arhitekti, varējām uzreiz sākt ražot pirmās mājas. Viss notiek mūsdienīgi un ātri: arhitekts uzzīmē projektu, saskaņo ar pasūtītāju, un ražošanas process var sākties,” stāsta uzņēmējs.

“Dadsons” piedāvā virkni mūsdienīga dizaina standarta moduļu, kurus var uzražot ļoti ātri, vienkāršākos – pat dažu stundu laikā. Tiek pieņemti arī individuāli pasūtījumi. Kopš darbības sākuma īstenoti jau ap 600 dažādu projektu, to vidū arī koka paneļu biroja ēka 10 pilnībā aprīkotām darba vietām. Visi šie projekti ir viegli uzstādāmi, funkcionāli un ērti – turklāt no pilnībā dabiska materiāla, ar lietotājam tik patīkamo koka smaržu.

“Pirmajā darbības gadā mūsu apgrozījums koka māju segmentā bija aptuveni 1,4 miljoni. Šogad plānojam to pacelt līdz diviem miljoniem, ražojot līdz 200 mājām mēnesī. Jau esam nedaudz aprīvējušies tirgū, pircēji un dīleri mūs jau sāk pazīt, bet mums vēl jāpiestrādā pie sava zīmola – “DS Houses”,” atzīst Aivars Siliņš.

Mājsēdes efekts

Kā uzņēmuma un jaunatklātās ražotnes darbību ietekmējusi Covid-19 pandēmija, ar kuru nākas sadzīvot joprojām? “Pagājušā gada pavasarī tirgus sabremzējās un kādu laiku valdīja neziņa. Uz “veco Dadsonu”, kā paši to saucam, kovids atstāja zināmu iespaidu, taču līdz ar to vairāk laika un enerģijas varējām veltīt jaunajam segmentam, kur lietas pavērsās mums ļoti labvēlīgi: cilvēki sēž mājās, viņiem pēkšņi ir parādījies brīvs laiks un arī līdzekļi, jo ceļot un izklaidēties vairs nevar, – bet viņi var izvēlēties sev vasaras namiņu internetā, pasūtīt un pēc tam paši arī salikt. Līdz ar to koka māju tirgus pērn bija un joprojām ir ļoti aktīvs,” stāsta uzņēmējs.

Pielāgojoties jaunajai realitātei, “Dadsons” radījis īpašu piedāvājumu – kompaktu, elegantu piemājas dārzā uzstādāmu miniofisu.

“Pandēmijas laikā viena no lielākajām problēmām ģimenēm, kas spiestas uzturēties mājās, ir nošķirtu telpu trūkums,” saka Aivars Siliņš. “Vecākiem jāstrādā, jārunā zūmā, bet turpat skraida un klaigā bērni… Un mums ienāca prātā ideja – radīsim miniofisu! Nevajag nekādu būvniecības atļauju – noliec šādu mazu koka kubu savā dārzā un vari netraucēti strādāt. Ja pēc laika to vairs nevajadzēs darbam, vari pārvērst lapenē vai instrumentu novietnē, jo modelim viegli var nomainīt paneļus.”

B2B Latvijas tirgū

Uzņēmuma ražoto koka māju eksporta tirgus pamatā ir Nīderlande, no kuras vietējie dīleri pārdod produkciju arī Beļģijā un Vācijā. Interesi izrādījusi arī Francija un Itālija, ar kurām “Dadsons” šogad varētu uzsākt sadarbību.

“Sākumā bijām domājuši ražot tikai eksportam, taču izrādījies, ka pieprasījums pēc mūsu koka mājām ir arī Latvijā,” atklāj Aivars Siliņš. “Pagājušogad no mūsu saražotās produkcijas te palika kādi 10%, un paredzam, ka šogad vietējā tirgū realizēsim jau ap 25%. Mēs vienmēr esam bijuši aktīvi B2B jeb business-to-business nišā, un pagājušovasar uzsāku sarunas ar divām vietējām kompānijām, kas nodarbojas ar koka māju uzstādīšanu. Iepriekš viņi tās bija pirkuši Igaunijā un Lietuvā, bet, uzzinājuši par mums, saprata, ka sadarbībai ar vietējo ražotāju ir virkne priekšrocību: mazāki transportēšanas izdevumi, viena valoda, ātrāks un vienkāršāks serviss – ja gadās kāda tehniska kļūme, mēs no Amatas vajadzīgo varam iegādāt pāris stundu laikā. Pateicoties šai jaunajai sadarbībai, mūsu marta plānos jau ap 30% ražošanas jaudas paredzēts vietējam tirgum. Paredzam, ka gada griezumā šis skaitlis nedaudz izlīdzināsies, bet es katrā ziņā esmu par to, lai vairāk no mūsu saražotā paliktu tepat, Latvijā.”

Laiks negaida

Uzņēmums “Dadsons” ir Swedbank klients jau no pirmsākumiem. “Līdz 2008. gada krīzei mūsu sadarbība bija ļoti intensīva, izmantojām arī kredītllīnijas,” stāsta uzņēmējs.

“Pēc krīzes, kurā cietām ievērojamus zaudējumus un saistības ar banku pildīt bija ļoti grūti, sev nosolījāmies – vairs nekad! Taču ir pagājis laiks, esam veiksmīgi attīstījušies un pēc ražotnes iegādes, ko pilnībā finansējām paši, mums radās nepieciešamība pēc apgrozāmajiem līdzekļiem. Mēs būtu varējuši tos iegūt attīstoties, taču sapratām, ka ar bankas atbalstu attīstība būs straujāka. Jo mūsu stratēģija ir – mazāk cilvēku, efektīvākas iekārtas, bet ar iekārtām saistītās izmaksas ir lielas un nauda ir vajadzīga tūlīt. Tā 2020. gadā noslēdzām līgumu par kredītlīniju 400 000 eiro apmērā. Martā līgumu pagarināsim un varbūt pat par lielāku summu. Ieguldot tikai savus līdzekļus, mēs ietu daudz lēnāk un, nonākuši pie mērķa, varbūt secinātu, ka esam jau nokavējuši – ka laiks ir gājis uz priekšu ātrāk par mums un aktuālāki jau citi mērķi. Jo laiks nevienu negaida.”

Mērķtiecība un ilgtermiņa partnerība

Jautāts par uzņēmējdarbības veiksmes pamatnosacījumiem, Aivars Siliņš atbild: “Mērķtiecība. Intuīcija. Zināšanas. Mācīties nekad nav par vēlu. Piemēram, pats pašlaik apgūstu efektīvu ražošanu, jo šodien mēs nevaram konkurēt ar citiem, ja neattīstām efektīvu ražošanu. Un vadīt rūpnīcu ar 30 darbiniekiem – tā ir pavisam citāda pieredze nekā man bijusi iepriekš, strādājot ar 7–8 cilvēku kolektīvu.”

Uzņēmējs atzīst, ka viens no veiksmes garantiem noteikti ir ilgtermiņa partnerība.

“Mūsu galvenie sadarbības partneri – gan izejmateriāla piegādātāji, gan produktu pircēji – visus šos 22 gadus palikuši tie paši. Aizvien sadarbojamies ar Latvijas firmu, no kuras nopirkām pašu pirmo kravu, un tā joprojām turpina mums piegādāt augstvērtīgu produktu. Pateicoties šai gadiem ilgajai partnerībai, mums ir pieejams ļoti kvalitatīvs kokmateriāls no Krievijas, kādu Latvijā grūti iegādāties, jo vietējā koksne ir zemākas kvalitātes. Arī šajos laikos, kad paši vairs nevaram ceļot, šī kokmateriāla kravu plūsma nav apstājusies un dzīve pierādījusi, ka visas lietas, kas agrāk tika kārtotas klātienē, sekmīgi var nokārtot arī attālināti, turklāt ietaupot laiku. Cerams, no tā neatteiksimies arī nākotnē.”

Un, protams, ir svarīgi atrast savu nišu, radīt konkurētspējīgu produktu ar pievienoto vērtību, vienmēr meklēt jaunas idejas un turpināt attīstīties. “Kā saka angļi – step by step,” nosmaida Aivars. “Soli pa solim – bet ne pārāk lēni!”

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?