ZoomCharts ir lielisks piemērs Latvijā, kā SaaS risinājums var veiksmīgi iekarot pasaules tirgu un attīstīt sadarbību ar tādiem globāliem uzņēmumiem kā Microsoft.
ZoomCharts specializējas interaktīvu datu vizualizācijas rīku izstrādē, kas ļauj biznesa lietotājiem viegli un intuitīvi analizēt lielus datu apjomus, lai pieņemtu izsvērtus lēmumus. To risinājumu īpašā vērtība slēpjas spējā padarīt sarežģītus datus viegli uztveramus un interaktīvus, kas būtiski atvieglo informācijas analīzi arī lietotājiem bez tehniskām zināšanām.
Atrisinot savu problēmu – nonākt pie globāla produkta
Uzņēmuma vadītājs Jānis Volbergs atklāj, ka sākotnēji uzņēmuma datu vizualizācijas risinājumi radās no vajadzības atrisināt konkrētu problēmu, ar kuru viņa komanda pati saskārās 2013. gadā:
"2013. gadā cits jaunuzņēmums meklēja veidu, kā attēlot lielu datu apjomu lietotājam saprotamā un ērti izpētāmā veidā. Izpētot tirgu, secinājām, ka esošie datu vizualizācijas rīki bija orientēti tikai uz datu atspoguļošanu, nevis to aktīvu izpēti."
Šī tukšā tirgus niša pārauga veiksmīgā SaaS risinājumā, kuru šobrīd izmanto jau vairāk nekā 25 tūkstoši biznesa klientu 120 valstīs. Uzņēmums jau pirmsākumos precīzi paredzēja divas būtiskas tendences – plašāku darbinieku iesaisti datu analīzē, lai pieņemtu datos balstītus lēmumus, un mobilo ierīču pieaugošo lomu darba vidē. Tas noteica, ka ZoomCharts produktiem jābūt ērti lietojamiem, intuitīviem, un jāļauj katram lietotājam ātri un efektīvi atrast sev nepieciešamās atbildes neatkarīgi no ierīces, kuru viņš lieto.
Izšķirošais solis – SaaS abonementa modelis
ZoomCharts nozīmīgākais pagrieziena punkts eksportā bija biznesa modeļa maiņa, pārejot no vienreizējiem programmatūras iegādes maksājumiem uz abonementa jeb SaaS modeli:
"Kad 2015. gadā sākām pārrunas ar investoriem par otrās kārtas finansējumu, mums bija jāsasniedz vismaz 1-2 miljonu eiro ikgadējo atkārtoto ieņēmumu. Tās bija mūsu ugunskristības, kas lika veikt būtiskas izmaiņas, tostarp mainīt cenu modeli no vienreizēja pirkuma uz abonementu. Lai gan tas bija nopietns risks un saskārāmies ar pretestību arī uzņēmuma iekšienē, tagad redzam, ka tas bija pareizais lēmums."
Šis solis nodrošināja atkārtotus ieņēmumus un stabilu naudas plūsmu, kas ir būtiski jebkura SaaS uzņēmuma ilgtermiņa izaugsmei un spējai ieguldīt produktu attīstībā.
Globālais izrāviens – sadarbība ar Microsoft
ZoomCharts lielākais eksporta izrāviens bija sadarbības uzsākšana ar Microsoft un produkta integrācija Power BI platformā 2016. gadā:
"Lai sasniegtu biznesa lietotājus, mēs apzināti sākām apmeklēt datu vizualizācijas un biznesa analītikas konferences visā pasaulē ar LIAA atbalstu. Tieši šādā izstādē mūsu risinājumu pamanīja Microsoft un aicināja integrēt ZoomCharts vizualizācijas tobrīd vēl maz zināmajā Power BI platformā."
Sadarbība ar Microsoft pavēra ZoomCharts iespēju kļūt par vieniem no pirmajiem maksas papildinājumiem pasaulē populārākajā biznesa analītikas platformā. Jānis uzsver, ka veiksmīga partnerība ar globāliem tehnoloģiju gigantiem prasa pacietību un spēju pielāgoties lielo korporāciju procedūrām un tempam:
"Kad sadarbojies ar tādu uzņēmumu kā Microsoft, nevaram vairs publicēt jauninājumus uzreiz pēc to ieviešanas – mums jāseko viņu procedūrām un jāievēro tehniskās prasības. Tas bija izaicinājums, jo šāda mēroga uzņēmumos lēmumi tiek pieņemti lēni un piesardzīgi, taču mēs sapratām, ka tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu uzticamus risinājumus miljoniem klientu visā pasaulē."
Kā ZoomCharts izceļas un iegūst uzticību starptautiskos tirgos?
ZoomCharts konkurē ar pasaules līmeņa analītikas rīkiem, piemēram, Tableau un Qlik, taču uzņēmums veiksmīgi izmanto sinerģiju ar Power BI platformu, piedāvājot klientiem unikālu vērtību – ērtu, intuitīvu un vizuāli iespaidīgu datu vizualizāciju kopā ar spēcīgu datu apstrādes platformu. Atšķirībā no konkurentiem, ZoomCharts izceļas ar īpaši interaktīvu lietotāja pieredzi – lietotāji var intuitīvi izpētīt datus, izmantojot skārienjutīgos ekrānus mobilajās ierīcēs, un iegūt dziļāku izpratni par datiem, veicot vienkāršas darbības, piemēram, pieskaroties datiem, lai tos detalizēti izpētītu vai filtrētu.
"Microsoft paši šo sinerģiju starp Power BI platformu un ZoomCharts vizualizācijām ir nosaukuši par Power BI + ZoomCharts = (Power BI)²."
Taču ar ērtu lietošanu vien nepietiek – īpaši starptautiskajos tirgos, kur būtisku lomu spēlē arī datu drošība. ZoomCharts jau no pirmās dienas ir veidojis risinājumus tā, lai klientu dati paliek viņu pusē, netiek uzglabāti vai apstrādāti ārpus klienta kontrolētās vides. Šāda pieeja nodrošina atbilstību globālajām prasībām, tostarp GDPR Eiropas Savienībā.
"Drošība mums ir bijusi prioritāte no pirmās dienas. Mūsu papildinājumi ir Microsoft sistēmā, tāpēc klienti var paļauties uz augstākajiem drošības standartiem."
Galvenās mācības citiem SaaS uzņēmumiem Latvijā
ZoomCharts pieredze rāda, ka veiksmīga SaaS uzņēmuma pamatā ir orientācija uz klientu un spējas pastāvīgi pielāgoties tirgus izmaiņām. Papildus klientu vajadzību izpratnei, svarīgi komandā attīstīt tehniskas un analītiskas prasmes, spēju skaidri komunicēt produktu vērtību klientiem, kā arī ātri un efektīvi reaģēt uz klientu atsauksmēm. Regulāra un cieša sadarbība starp tehnisko komandu un klientu atbalstu ir izšķiroša, lai nepārtraukti pilnveidotu produktu atbilstoši klientu aktuālajām vajadzībām. Kā atzīst Jānis Volbergs:
"Viena no vissvarīgākajām atziņām ir tā, ka produkts uzrunās klientus tikai tad, ja viņi zina, kā to lietot un kā tas atrisina viņu reālās problēmas. Būtiski ir noturēt līdzsvaru starp radošu inovāciju un praktisku pielietojumu."
Jānis arī atzīst, ka, ja varētu atgriezties laikā uz ZoomCharts darbības sākumu, viņš pats sev uzsvērtu, cik būtiski ir jau no pirmās dienas likt klientu produkta izstrādes centrā, lai produkta vērtība būtu nepārprotami skaidra un atbilstoša klientu faktiskajām vajadzībām, nevis tikai tehniski iespaidīga.