Serviskomercfirma “Kvarcs” savu darbību uzsāka jau pirms 26 gadiem kā tolaik vienīgie sadzīves elektropreču remonta pakalpojumu sniedzēji un vieni no pirmajiem šo preču tirgotājiem Madonas rajonā. Tagad tai pieder veikali sešās Latvijas pilsētās un lieliska reputācija pircēju vidū. Par uzņēmuma bagātīgo pieredzi un šodienas izaicinājumiem stāsta tā īpašnieks Harijs Lucāns.
Firma ar rūdījumu
Uzņēmuma veiksmes ķīla ir fakts, ka tas izaudzis no nepārejošas kaislības. Harijs Lucāns atzīst, ka tehnika bijusi viņa lielākā aizraušanās jau kopš bērnības, kad paticis jaukt magnetofonus, ledusskapjus un citas ierīces un pētīt, kā tās ir uzbūvētas. Vēlāk viņš sācis strādāt toreizējā ražošanas apvienībā “Elektrons” – valsts uzņēmumā, kas savās filiālēs visā Latvijā sniedza radio un televīzijas aparatūras un sadzīves tehnikas remonta pakalpojumus. “Strādāju Madonā par televizoru meistaru. Bet jau 80. gadu beigās lielie uzņēmumi pamazām sāka jukt un brukt, un pēc 1991. gada kolektīvs izira pavisam. Daļa paļāvās uz to, ka labs meistars arī laukos bez darba nepaliks, un no uzņēmuma aizgāja. Bet man likās, ka nebūs pareizi, ja aiziesim katrs uz savu pusi. Savācu kolēģus, kas bija ar mieru turpināt darbu tajās pašās telpās, un tā mēs sākām.”
Pašā sākumā gājis, kā uzņēmējs tagad saka, jautri.
“Tolaik Latvijā televizorus nevarēja nopirkt. Uzzinājām, ka Ļeņingradā tirgū var nopirkt televizoru detaļas. Sākām vest tās no turienes, kineskopus dabūjām tepat Latvijā, korpusus mums ražoja zārcinieki... Kolēģis garāžā ķīlēja kopā televizorus, es pārdevu. Tādi bija mūsu biznesa pirmsākumi,” Harijs smejas. Šādi izdevies iegūt nelielu pamatkapitālu SIA nodibināšanai. “1992. gadā piereģistrējām savu serviskomercfirmu. Sākumā tikai remontējām televizorus. Tad sākām domāt – bet kāpēc gan mēs nevarētu piedāvāt jaunus?”
Atradis piegādātāju, uzņēmums sākumā piedāvāja galvenokārt TV un radioaparatūru, bet tad pamazām paplašināja sortimentu, ietverot visu ikdienā nepieciešamās sadzīves tehnikas un elektronikas preču klāstu.
“Tolaik laukos trūka labas sadzīves tehnikas, cilvēkiem bija nauda, tirdzniecība veicās arvien labāk un labāk,” atceras uzņēmējs. “Līdz 2007. gadam viss gāja tikai uz augšu. Bet tad pienāca 2008. gads, un sākās straujš kritiens. Par laimi, mēs bijām dzīvojuši taupīgi un tālredzīgi uzaudzējuši nelielu “tauku slānīti” – tas mums palīdzēja pārlaist krīzes gadus.”
Tehnika, kādas nav pat Rīgā
“Man vienmēr bijusi pārliecība, ka vajag turēties kopā. Vienam grūti. Arī vienam veikalam ir grūti, vajag vairākus – lai, ja ir kāds labs piedāvājums, uzreiz varu paņemt vairāk preču. “Kvarca” veikalus atvērām tais pašās vietās, kur savulaik bija “Elektrona” filiāles, sadarbojoties ar tiem pašiem jau zināmajiem meistariem,” stāsta Harijs Lucāns. Tirdzniecības vietu skaits sākumā mainījies, tad nostabilizējies. Pašlaik “Kvarcam” ir veikali sešās Latvijas pilsētās – Madonā, Rēzeknē, Ludzā, Varakļānos, Viļānos un Valmierā –, un uzņēmums tādējādi kļuvis par vienu no nozīmīgākajiem spēlētājiem sadzīves tehnikas tirdzniecības jomā Latvijas reģionos.
Pēdējais veikals – Valmierā – vēris durvis 2019. gada vasarā jau iepriekš pastāvējuša sadzīves tehnikas veikala telpās. Taču Harijs Lucāns atzīst, ka Ziemeļvidzemē, kur “Kvarca” vārds līdz šim nav bijis tik labi pazīstams, vēl jāpārvar aizspriedumi: “Cilvēki ir pieraduši, ka savā pilsētā jau neko labu nopirkt nevar, un pēc sadzīves tehnikas brauc uz Rīgu vai meklē to internetā. Bet mums ir lielisks preču klāsts – piemēram, veikala otrajā stāvā ir tāda iebūvējamā tehnika, kādu nebūt nevar nopirkt visos Rīgas veikalos.”
Savs internetveikals: ātri, ērti, vienkārši
2013. gadā uzņēmums izveidoja savu mājaslapu www.kvarcs.lv – sākumā tikai informatīvam nolūkam. Tolaik Harijs Lucāns vēl šaubījās, vai ārpus Rīgas ir vērts atvērt internetveikalu, jo reģionos kurjerfirmu pakalpojumu izmaksas bija lielākas, un tas preču iegādi pircējiem sadārdzinātu. Tomēr praktiski apsvērumi pamudinājuši izšķirties par so soli.
“Bija tā, ka vienā vai otrā veikalā jau vairākus gadus bija aizķērušās labas preces, kuras neviens nepirka. Mēģināt īstenot preču fizisku rotāciju pa veikaliem būtu neefektīvi, tāpēc izšķīrāmies par interneveikalu. Izliekot preces tajā, tās īsā laikā atrada pircējus,” stāsta Harijs Lucāns.
Internetveikals vienlaikus kalpo kā uzņēmuma piedāvāto preču reklāmas platforma un darbojas ciešā sazobē ar veikaliem. Katrs interesents var izpētīt piedāvājumu internetā, iegādāties preci tur un izvēlēties to bez maksas saņemt sev tuvākajā “Kvarca” veikalā vai arī samaksāt par sūtījumu piegādes kompāniju “Omniva” vai “Venipak” pakalpojumiem. Pircējiem ir iespēja iegādāties preces arī līzingā, kā arī veicot atliktos maksājumus. Nav noslēpums, ka lielajiem sadzīves tehnikas tirgotājiem preču cena e-tirdzniecībā un veikalos mēdz atšķirties. “Kvarca” gadījumā tā ir vienāda.
Tikai pārbaudītas vērtības
Kā tiek veidots uzņēmuma piedāvāto preču sortiments? “Koncentrējamies uz ekonomiskās un vidējās klases produktiem. Savos veikalos tirgojam tikai kvalitatīvas un pārbaudītas preces, par kurām esam pārliecināti, ka tās klientam kalpos gadiem ilgi,” saka Harijs Lucāns.
“Kvarca” veikalos pieejams var iegādāties gan pasaulē plaši pazīstamu zīmolu – “Samsung”, “LG”, “Philips”, “Whirlpool”, “Electrolux”, “Bosch”, “Acer”, “Asus”, “HP”, “Canon” u. c. – preces, gan arī mazāk zināmu, taču ne mazāk kvalitatīvu ražotāju – “Bauer”, “Silverlains”, “Elica”, “Stollar”, “Sage” u. c. – produktus. To klāsts ir patiesi plašs: lielā un mazā sadzīves tehnika, televizori, audiosistēmas, biroja tehnika, viedierīces, mājsaimniecības, kā arī auto un sporta preces. Pieprasītākais preču segments ir lielā sadzīves tehnika.
Kā notvert pircēju
Jautāts par to, kā 26 gadu laikā mainījusies pircēju uzvedība, Harijs pasmaida: “Bija laiks, kad domājām: kas gan mūs nepazīst! “Kvarcs” taču pastāvējis visus šo gadus. Bet izrādās, ka šodienas jaunieši mūs nezina, rausta plecus. Bija atnācis pieteikties darbā par pārdevēju jauns puisis, kurš atzinās, ka pats ne reizi dzīvē nav iepircies veikalā, tikai internetā.” Uzņēmējs atzīst, ka, salīdzinot apgrozījumu internetveikalā un fiziskajos veikalos, jāsecina, ka pašlaik lielākā aktivitāte ir e-vidē un veikali lielā mērā kļuvuši par vietām, kur produktu aptaustīt un apskatīt “dabā”. “Tagad ierasta aina ir: atnāk cilvēks, izpēta piedāvājumu, telefonā nofotografē cenas zīmīti un aiziet. Skaidrs – meklēs to pašu modeli internetā. Tas diemžēl ir neizbēgami. Bet vai tāpēc pircēju dzīt ārā? Ir pārdevēji, kas tā dara, bet saviem es to neļauju. Saku: tā nevar, cilvēks ir atnācis, aprunājies ar viņu, izstāsti par produktu! Ja tu to labi izdarīsi, viņš to atcerēsies un varbūt drīz atgriezīsies, lai jau kaut ko nopirktu.”
Harijs Lucāns atzīst, ka šajā aspektā internetveikali pārliecinoši zaudē, jo tajos pieejamā informācija par produktiem lielākoties ir visai nepilnīga, tehniskie apraksti ir stipri trūcīgi vai to nav vispār. Nekas nespēj aizstāt kompetenta pārdevēja sniegtos skaidrojumus.
“Par saviem pārdevējiem varu droši teikt – paši labākie!” ar lepnumu saka uzņēmējs. “Pilsētās, kur ir mūsu veikali, cilvēki zina, ka vienmēr var atnākt uz veikalu un saņemt izsmeļošu konsultāciju par visu jaunāko un labāko, kas pašlaik pieejams tirgū.”
Swedbank POS terminālis – izdevīgākais
Pircēju apkalpošana veikalos šodien vairs nav iedomājama bez POS termināļiem. “Kvarcs”, kurš līdz šim tika izmantojis citas bankas pakalpojumus, 2019. gada rudenī visās tirdzniecības vietās pārgājis uz Swedbank POS termināļiem, un Harijs Lucāns ar šo izvēli ir ļoti apmierināts: tā garantē zemāko apstrādes maksu Swedbank kartēm un iespēju saņemt naudu uzņēmuma kontā praktiski tūlīt, jau tajā pašā dienā vai nākamajā rītā – arī svētkos un brīvdienās. “Viss darbojas nevainojami, labāk nevar vēlēties,” saka uzņēmējs, priecājoties arī par to, ka visās Swedbank filiālēs – gan Madonā, gan Rēzeknē, gan Valmierā – sastapis ļoti pretimnākošus un atsaucīgus darbiniekus, kas palīdzējuši ātri nokārtot visas formalitātes.
Darīt vēl labāk
Pa šiem gadiem uzņēmums ieguvis stabilitāti un lielisku reputāciju, taču Harijs Lucāns nedomā apstāties pie sasniegtā: “Man visu laiku gribas pētīt, meklēt un domāt, kā kaut ko darīt vēl labāk, ko jaunu vēl varētu piedāvāt.
”Mūsdienu strauji mainīgajā pasaulē nav viegls uzdevums izsekot visiem jaunumiem, bet uzņēmējs atzīst, ka tas viņu joprojām ārkārtīgi aizrauj: “Mums ir nodibināti kontakti ar visu lielāko elektrotehnikas kompāniju pārstāvniecībām Latvijā. Apmeklējam visus to rīkotos seminārus Rīgā, iepazīstam jaunos produktus, mācāmies, skatāmies, lai varētu pircējiem piedāvāt labāko kvalitāti un labāko cenu, kāda vien iespējama. Viņu speciālisti brauc konsultēt mūsu pārdevējus: rīt gaidām speciālistu no “Elektrolux”, kurš pastāstīs par jaunākajām veļas mašīnām un trauku mašīnām; brauc konsultanti no “Whirpool”, “Indesit”. Šad tad aizbraucu arī uz izstādēm Berlīnē, lai apskatītos pašu svaigāko.”
Ir jāmīl tas, ko dari
Ko uzņēmējs ieteiktu tiem, kas vēl tikai plāno uzsākt savu biznesu? “Pats galvenais – ir jāmīl tas, ko esi iecerējis darīt. Ja domāsi – re, viņš atvēra kafejnīcu un tagad labi dzīvo, es arī darīšu tāpat –, tur nekas nesanāks. Vai: man ir zeme, stādīšu kartupeļus! Ja tev nav mīlestības pret to zemi un kartupeli un tu domāsi tikai par peļņu, nekas nebūs. Naudai nav tik lielas nozīmes, svarīgāk ir – cik veiksmīgi tu strādāsi un cik apmierināts ar paveikto būsi.”
Un kas būtu jāpatur prātā jau veiksmīgam uzņēmējam? “Nedrīkst ieciklēties, apstāties pie sasniegtā,” saka Harijs Lucāns. “Kolīdz sāksi domāt, ka savā jomā esi visu sasniedzis un esi labākais, tā būs viss. Ir jāiet līdzi laikam, nepārtraukti jāskatās uz priekšu, jādomā, kā kļūt vēl labākam. Galvā jābūt visu laiku svaigām domām!
Un noteikti jāveido laba, uzticama komanda – cilvēki, kas būs ne tikai tavi darbinieki, bet arī tavi domubiedri. Man tādi ir. Esmu novērojis – katru reizi, kad esmu ar viņiem ticies un aprunājies, man pēkšņi sāk rasties tik daudz jaunu ideju! Viņi mani iedvesmo. Ja tā ir, tad viss ir vislabākajā kārtībā.”
- Savukārt par izdevīgiem Swedbank piedāvājumiem tirgotājiem vairāk varat uzzināt šeit.