Latvijas uzņēmums Trempel ir pasaulē pirmais zīmols, kas ražo apģērba pakaramos no pilnībā pārstrādāta un bioloģiski noārdāma kartona. Spilgts aprites ekonomikas piemērs, jo ražošanā izmanto tikai organiskas, bioloģiski noārdāmas vai atjaunojamas šķiedras. Kad šāds pakaramais savu mūžu ir nokalpojis, tas ir pārstrādājams, un iegūtais materiāls – izmantojams atkārtoti. Pirmajos darbības gados pieprasījums pēc inovatīvā produkta ir bijis no uzņēmuma partneriem ārvalstīs. Trempel produktus eksportē uz ASV, Austrāliju, Apvienotajiem Arābu Emirātiem, Lielbritāniju, Šveici, Dāniju un citviet. Šobrīd uzņēmums cer arī uz klientiem Latvijā un domā par jaunāko tehnoloģiju izmantošanu ražošanā.
Par to, kā radās eko-pakaramo ražotnes ideja un pirmajiem soļiem pašam savā biznesā, stāsta uzņēmuma Trempel dibinātājs un vadītājs Aleksandrs Bobrovs.
Ideja par eko-pakaramajiem Aleksandram Bobrovam radās pēc Latvijas Mākslas akadēmijas absolvēšanas funkcionālā dizaina programmā. Tā pamatā izriet no eko-produktu aktualitātes pasaulē un Aleksandra novērotā, ka pakaramo pasaulē piedāvājums ir visai vienveidīgs un “pelēcīgs”.
“2015. gadā pabeidzu Latvijas Mākslas akadēmiju un apmēram gadu pēc tam meklēju idejas, domāju par dažādiem virzieniem. Man kā radošam cilvēkam ideju bija daudz, līdz nonācu pie domas par pakaramajiem, kas būtu ražoti no ekoloģiska materiāla – kartona. Tas bija laiks, kad no eko materiāliem tapa dažādi jauni produkti un to iepakojums."
"Droši vien ideja dzima, ņemot vērā arī manu pieredzi – atceros, reiz biju iepirkties lielveikalā Maxima, un meklēju apģērba pakaramos. Biju šokēts par to, cik nepārdomāts ir to dizains, cik nekvalitatīvs produkts, izmantota lēta plastmasa. Rezultātā 2016. gadā nolēmu pamēģināt kaut ko mainīt pakaramo dizainā un ieviest ko jaunu. Apmēram gadu attīstīju biznesa plānu, domāju, kur iegūt finansējumu, telpas. 2017. gadā iestājos LIAA Ventspils biznesa inkubatorā. Tur saņēmu vērtīgu atbalstu, ne tikai finansiālā, bet arī – psiholoģiskā veidā. Redzēju, ka neesmu vienīgais iesācējs, un pamazām auga pārliecība, ka man varētu izdoties.”
Panākumu pamatā – skaidra mērķauditorija un produkta niša
Strādājot pie sava produkta dizaina idejas, Aleksandrs saprata, ka pakaramais nav vien funkcionāls priekšmets, bet tas var likt apģērbam izskatīties labāk, košāk. Bija skaidrs, ka pamata mērķauditorija jaunajam produktam būs apģērba ražotāji un tirgotāji.
“Dizaina mērķis bija radīt tādu pakaramo, kas ražotājam vai tirgotājam ļauj apģērbu parādīt daudz labāk. Lai tērps izskatītos pievilcīgs, nebūtu kā vienkārši pakārts kartupeļu maiss. Vēroju, kā izskatās pārdošanai izlikta jaka kādā visai dārgā apģērbu veikalā. Un tā neizskatījās necik labi tieši nepiemērota pakaramā dēļ."
"Mūsu dizains ir veidots tā, lai apģērbs krīt skaisti, kā arī, lai tas no pakaramā neslīdētu nost. Vēl viens dizaina mērķis bija panākt to, lai pakaramais veikalā aizņemtu pēc iespējas mazāk vietas. Ja runājam par pasaules modes galvaspilsētām, jāņem vērā, ka veikala īre tirgotājam veido lielas izmaksas. Tāpēc tas, cik vietas aizņem, teiksim, simts pakaramie, kad tos iepakotus atved uz veikalu Milānā, ir gana nozīmīgs jautājums. Un otrs lielais jautājums – kā izskatīsies īpašs tērps īpašā veikalā? Tāpēc uz mūsu pakaramajiem ir veikala logo, ir pieejamas dažādas krāsas, kā arī, papildu tradicionālajiem pakaramajiem ir arī bērnu apģērbam paredzētie, ir pakaramie zeķēm, šallēm, cepurēm, apakšveļai.”
Kas ar Trempel ražotajiem pakaramajiem notiek tad, kad tie nolietoti? Tos pilnībā var izmantot jaunas izejvielas saražošanai, kas daudziem ražotājiem un tirgotājiem šodien ir nozīmīgs faktors, uzsver Aleksandrs.
“Mūsu pakaramie tiek ražoti no pārstrādāta kartona, nevis no celulozes - koka. Veikalos ar izteikti lielu pircēju plūsmu tie kalpo aptuveni līdz diviem gadiem, bet mums ir arī klienti, kuri iegādājās pakaramos 2018. gadā un lieto tos vēl tagad."
"Nolietotos pakaramos utilizē līdzīgi kā kartona kastes, tiek nonāk pārstrādē. No šī kartona ražo jaunu kartonu un tā veidojas šis produkta cikls, ko mēs dēvējam par aprites ekonomiku. 2016. gadā vairākos veikalos jautāju pārdevējām, kur viņas liek nolietotos pakaramos? Izrādījās – tie nonāk utilizācijā, vai arī tos nosūta atpakaļ uz Ķīnu vai Poliju. Un pakaramos veikali maina aptuveni katru gadu, – koks nevar kalpot ilgāk lakas dēļ, plastmasa gada laikā maina izskatu, deformējas, salūzt, balti pakaramie kļūst tumši. Nepārstrādājama materiāla pakaramo utilizācija izmaksā dārgāk, tāpēc mūsu produkts ir ne tikai ilgtspējīgs un pievilcīgs, bet galu galā – arī izmaksā mazāk.”
Šobrīd pamatdarbība vērsta uz eksportu, bet cerības arī uz vietējo tirgu
Viss Latvijas uzņēmumā saražotais tiek eksportēts, taču Aleksandrs cer, ka šobrīd arī Latvijas ražotāji un tirgotāji būs nobrieduši ekoloģiskai produkcijai.
“2017. un 2018. gadā mēģināju piedāvāt savu produkciju Latvijas veikaliem un apģērbu ražotājiem, taču tajā laikā Latvija vēl nebija gatava šādiem risinājumiem un produkcijai. Bija sajūta, ka viens eiro par pakaramo ir pārāk dārgi, citur to var dabūt par 55 centiem, taču tas ir no plastmasas, uz pakaramā nav logo."
"Un par plastmasas utilizāciju būs jāmaksā, tāpēc šī dažu centu atšķirība galu galā neko nedod. Tad nosūtīju dažas vēstules ārvalstu ražotājiem un tirgotājiem, un viņi uzreiz atbildēja, jā – patīk dizains, laba cena, aizņem maz vietas, ņemam. Izveidoju kontus Instagram, Facebooku, Etsy, uzņēmuma mājaslapu, un viss sāka attīstīties. Tā nu kopš uzņēmums sāka darbu, visa produkcija tiek eksportēta. Ceru, ka šobrīd arī Latvijas tirgus ir gatavs eko produkcijai, – par ilgtspēju daudz tiek runāts, un te nu ir viens mazs solītis, lai ražotāji un tirgotāji arī rīkotos ilgtspējīgi.”
Kas Aleksandram palīdzēja biznesā noturēties katram uzņēmējam tik grūtajā sākuma posmā? Viens šāds palīgs bija biznesa inkubators, otrs – pārliecība par to, ka viņa produktam būs niša tirgū un skaidrs jaunā produkta pozicionējums.
“Pašā sākumā bija doma, ka varētu veidot tādu kā ekskluzīvo pakaramo nišu - kā Mercedes vai Rolls Royce auto tirgū. Man šķiet, ka kaut kādā mērā mēs tādi arī esam, ņemot vērā šā brīža tendences aprites ekonomikas un ilgtspējas jomā."
"Mēs pērkam visdārgāko kartonu, kas pasaulē pieejams, jo tikai tā var panākt īpašu produkta kvalitāti. Jā, tāpēc mūsu produkcija ir domāta veikaliem un apģērba ražotājiem, – tas bija skaidrs jau no paša sākuma. Nekad nav bijis mērķis sasniegt lielās “fast fashion” ķēdes, piemēram, kā ZARA. Mazo ražotāju kopumā ir daudz vairāk, nekā viena ZARA. Un šie nelielie ražotāji var samaksāt par vienu pakaramo daudz vairāk. Viņi novērtē dizainu, ergonomiku un ilgtspējas faktoru, bet lielo ķēžu gadījumā pamata faktors tomēr ir izmaksas, un viss pārējais ir tam pakārtots. Taču, ņemot vērā, kā mainās pasaule un ko mēs uzskatām par nozīmīgu, neizslēdzu, ka ar laiku mūsu pakaramie iekaros ar lielo apģērbu ražotāju veikalus.”
Runājot par nākotnes iecerēm, Aleksandrs uzsver, ka būs nepieciešams palielināt ražošanas jaudu, kā arī nemitīgi papildināt produktu klāstu, lai klientiem piedāvātu ko jaunu.
“Nesen biznesa attīstībai bija nepieciešama ekonomiska un ietilpīga automašīna. Pateicoties Swedbank, izdevās iegādāties Volkswagen Golf Variant. Automašīna tiek izmantota ikdienas ražošanas vajadzībām. Daļu darba veic mūsu uzņēmuma partneri, līdz ar to ir nepieciešama nepārtraukta produkta transportēšana no un līdz partneriem.
"Nākotnē vēlamies turpināt sadarbību ar Swedbank, ne tikai automašīnu skaita palielināšanai, bet arī jaunas tehnikas iegādei un ražošanas paplašināšanai. Mums vajag jaunus produktus, gribam, piemēram, plašāk izmantot 3D printēšanas tehnoloģiju. Pirmie produkti, kas tapuši ar 3D printeri, mūsu veikalā jau ir pieejami, – tos ražo no pārstrādātas plastmasas, kam pievienots biomateriāls. Domājam arī par jauniem modeļiem, kas varētu būt nevis plāni, bet tieši pretēji – apjomīgi pakaramie. Jūtu, ka arī kopumā esošo eko-pakaramo nišā ražošanas apjomi būs būtiski jāpalielina, jo pieprasījums pieaug.”
- Savas idejas realizēšanai un uzņēmuma dibināšanai jums noderēs mūsu izstrādātais materiāls Uzņēmuma dibināšana - Soli pa solim līdz savam uzņēmumam. Lai izdodas!