2. sep, 2021

“Velo Sock”: inovācija ir tikai puse no panākumiem

“Velo Sock” ir Latvijā radīts uzņēmums, kuru, pateicoties globāli inovatīvam produktam – velosipēda pārvalkam –, pazīst veloentuziasti visā pasaulē. Astoņus gadus ilgā pieredze rezultējusies veiksmīgā attīstībā, kurā šogad sperts nākamais solis. Par gūtajām atziņām un uzņēmuma nākotnes plāniem stāsta tā vadības komanda Rolands Gritāns, Andris Bergmanis un Līga Griķe.

Par gūtajām atziņām un uzņēmuma nākotnes plāniem stāsta tā vadības komanda Rolands Gritāns, Andris Bergmanis un Līga Griķe.

Zīmola piedzimšana

Uzņēmuma pirmsākumi saistāmi ar 2013. gadu, kad jaunais uzņēmējs Oskars Mickevičs, meklējot risinājumu sev aktuālai sadzīves problēmai – kā pēc brauciena ienest un uzglabāt netīru riteni dzīvoklī –, izgudroja ērti uzliekamu un kopjamu auduma pārvalku, kas apņem visu velosipēdu.

Produktam tika dots nosaukums “velozeķe”, angļu valodā – “velosock”, un trāpīgais vārds kļuva arī par zīmola nosaukumu.

Izturīgais poliestera auduma pārvalks ļauj ātri un ērti pārklāt dažādu izmēru velosipēdus, tā pasargājot mājokli vai sabiedrisku vietu no netīrumiem, dubļiem un eļļas traipiem, ko rada ritenis. Pārvalks lieliski noder arī velosipēda transportēšanai mašīnas bagāžniekā vai sabiedriskajā transportā. Pētot tolaik pieejamās auduma sublimācijas tehnoloģijas, Oskars saprata, ka produkta funkcionalitāti iespējams apvienot ar estētisku dizainu.

Šodien atskatoties uz “Velo Sock” attīstību, to var iedalīt trīs posmos. Pirmais no tiem saistās ar produkta un tehnoloģijas izstrādi un sākotnējās pieredzes iegūšanu.

Jau pašā sākumā, atrādot jaunradīto pārvalku draugiem un radiem, Oskaram kļuva skaidrs, ka šī ideja un produkts ir kas iepriekš neredzēts un vienlaikus ļoti nepieciešams veloentuziastam, tādēļ radās doma par produkta komercializāciju. Laikā no 2014. līdz 2016. gadam, piesaistot pirmos biznesa partnerus un ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) atbalstu, tika uzsākta produkta virzīšana tirgū, piedaloties izstādēs Latvijā un ārvalstīs. Jau pirmās izstādes apliecināja, ka par produktu ir interese un tam ir potenciāls.

Tā kā produkts bija pilnībā inovatīvs, paralēli tika uzsākts darbs arī pie tā patentēšanas Eiropas, Amerikas, Krievijas un Āzijas tirgū.

Uzņēmuma padomes loceklis un pašreizējais līdzīpašnieks Andris Bergmanis uzsver, ka patentu ir svarīgi nokārtot juridiski precīzi, lai uzņēmuma tālākajā attīstībā tas neradītu problēmas, un noteikti iesaka to darīt arī citu inovatīvu produktu autoriem. Latvijā pieejami vairāki patentu pilnvarnieki, kas piedāvā patentu nodrošināšanu gan vietējam, gan ārvalstu tirgum, kurus arī ieteicams izmantot.

Komandas efekts

Kaut arī uzņēmums bija radījis inovāciju, tālākā attīstība nevirzījās tik strauji, jo dibinātājam trūka pieredzes un zināšanu, kas ļautu finansiāli veiksmīgi ražot un pārdot šo daudzsološo produktu. Izmantojot izstādēs iegūtos kontaktus, “Velo Sock” darbojās B2B jomā, bet e-komercijas platforma netika attīstīta. Uzņēmuma stratēģija bija nepilnīga un finansējums – nepietiekošs, nospraustie mērķi netika sasniegti, un idejas autors nodeva īpašuma tiesības toreizējiem biznesa partneriem un esošajam valdes loceklim Gvido Bajāram turpmākai idejas attīstībai.

2016. gadā tika piesaistīts finanšu investors, kas ļāva izveidot savu ražotni, atsakoties no starpniekiem. Tika domāts par uzņēmuma un produktu virzības stratēģiju, tomēr vadībai aizvien trūka zināšanu par to, kā produktu veiksmīgi pārdot. Tas mainījās 2019. gadā, kad “Velosock” piesaistīja izcilu digitālā mārketinga ekspertu Ilju Olijevski, būtiski palielinot investīciju apjomu mērķtiecīgi virzītās produkta reklāmās. Tas arī kļuva par izšķirošu pagrieziena punktu uzņēmuma attīstībā.

Grandiozs pārdošanas lēciens tiešsaistes tirdzniecības kanālos radīja pamatu komandas izveidei, kur katrs tās dalībnieks lieliski pārvaldīja savu jomu – pārdošanu un mārketingu, ražošanu, finanses, kā arī ideju ģenerēšanu un jaunu produktu izstrādi.

“Kompetenču apjoms, strādājot e-komercijā, kas ļauj pārdot produktu visā pasaulē, vienlaikus veiksmīgi un efektīvi ražojot šo produktu, ir dažāds, tamdēļ pats svarīgākais ir visu kompetenču nosegšana ar komandu. Tajā ir jābūt labam un zinošam ražošanas vadītājam, profesionālam finansistam, tikpat profesionālam e-komercijas pārzinātājam, lieliskiem pārdevējiem un loģistikas speciālistam. Diemžēl nav tādas vienkāršas formulas, kā nokomplektēt veiksmīgu komandu. Ir tikai viena atbilde – tās veidošanā jāiegulda darbs un jāspēj to motivēt ar produkta potenciālu nākotnē tā, lai komanda spētu īstenot idejas autora vīziju arī uzņēmuma starta posmā,” uzskata padomes loceklis Rolands Gritāns.

Ja iepriekš visi procesi “Velo Sock” bija noritējuši radošā “start-up” noskaņā, tad jaunā attīstības stadija pieprasīja iekšējās struktūras izveidi, sistematizāciju produktu izstrādē, pārdošanā un virzīšanā, kā arī izmaksu optimizāciju ražošanas procesos. Uzkrātā pieredze, pietiekamais finansējums un komandas kompetence ļāva uzņēmumam apstiprināt ambiciozu attīstības stratēģiju, tostarp virzību uz IPO (kotēšanos NASDAQ biržā).Lai iegūtu vienotu atbalstu uzņēmuma ilgtermiņa stratēģijai, pašreizējie akcionāri izpirka bijušajam valdes priekšsēdētājam Gvido Bajāram piederošās daļas.

Pieredzes mācības

Valdes priekšsēdētāja Līga Griķe atzīst, ka “Velo Sock” savā pieredzē nonācis pie vairākām mācībām, kas varētu lieti noderēt arī citiem uzņēmumiem:

  • “Pirmā: uzņēmums pārāk ilgus gadus koncentrējās uz produkta dizainu izstrādi, tā vizuāli pievilcīgā izskata uzlabošanu, kas gan ļāva iegūt atpazīstamību un globālas dizaina balvas, taču jāatzīst, ka tikmēr novārtā tika atstāts fokuss uz produkta praktisko komercializāciju.
  • Otrā: inovācija vien negarantē uzņēmuma attīstību. Tā, protams, ir svarīga, bet tikpat svarīga ir kompetenču puse. Arī tad, ja tiek izgudrots superinovatīvs produkts vai risinājums globālai problēmai, tā ražošanai un virzīšanai tirgū būs nepieciešami tie paši tradicionālie “ne-inovatīvie” instrumenti – stratēģiskā vadība, mārketings, finanšu plānošana, pārdošana u.c.
  • Trešā: pēc tam, kad ir veikta tirgus izpēte un apzināts produkta vai idejas potenciāls, uzņēmējam nevajag lieki tērēt laiku, mēģinot vienam pašam tikt galā ar visām jomām un kompetencēm. Uzņēmumam daudz ātrāku attīstību nodrošinās pieredzējušu investoru un profesionālu darbinieku komandas piesaiste.

Šie un daudzi citi secinājumi mums ļāvuši nonākt tur, kur esam tagad. Šogad saņemtais konkursa “E-komercijas zvaigzne 2021” sudraba apbalvojums kā gada eksportētajam apliecina, ka esam uz pareizā ceļa.”

Atrast klientus tīmeklī

Šobrīd “Velo Sock” pārdod savus produktus vairāk nekā 65 valstīs. “Mūsu klienti ir cilvēki, kuriem riteņbraukšana ir dzīvesveids, entuziasti, kuri interesējas par velosipēdiem, to aksesuāriem un novitātēm šajā jomā. Kā lielākās eksporta valstis varu minēt Angliju, ASV, Šveici, Vāciju, Apvienotos Arābu Emirātus, Itāliju, Norvēģiju, Franciju un Nīderlandi,” stāsta Andris Bergmanis.

“Meklējot savu klientu, mūsu uzņēmumu pavadījusi zināma veiksme, jo “Velo Sock” attīstība sakrita ar sociālo tīklu attīstību, un tas ļāva ar algortimu palīdzību daudz precīzāk definēt un sasniegt savu mērķauditoriju."

"Arī citiem uzņēmējiem mēs noteikti ieteiktu koncentrēties uz sociālajiem tīkliem. Ja paši šajā jomā nejūtaties kompetenti, varat vērsties pēc palīdzības pie speciālistiem. Sociālie tīkli ir lieliska platforma, kas ļauj ātri, ar salīdzinoši nelielām un prognozējamām investīcijām apjaust pieprasījumu, kā arī parādīt savu produktu potenciālajiem pircējiem.”

Swedbank atbalsts nobriedušam uzņēmumam

Katra uzņēmuma attīstībai vitāli svarīgi ir pietiekami naudas līdzekļi. “Velo Sock” jau pašos pirmsākumos izdevās piesaistīt investīcijas, tomēr bez efektīvas vadības tās nenesa gaidītos rezultātus. Kā jau minēts, uzņēmums izmantojis arī LIAA atbalsta programmas, bet pašreizējā posmā īpaši nozīmīgs ir bankas atbalsts.

“Kopš esam sevi pierādījuši kā stabilu un uzticamu uzņēmumu, mums izveidojusies ļoti veiksmīga sadarbība ar Swedbank. Izmantojam bankas piešķirto kredītlīniju, kuras sniegtās iespējas ļoti novērtējam. Tā mums ļauj palielināt uzņēmuma apgrozāmos līdzekļus, lai varam klientam nepieciešamo produktu jebkādā apjomā dažu dienu laikā piegādāt uz jebkuru pasaules valsti. Jaunuzņēmumam darbības sākumposmā labākais finansējuma avots ir investori un atbalsta programmas, bet nobriedušākam uzņēmumam neiztikt bez sadarbības ar banku."

"Mūsu sadarbību varētu pielīdzināt analoģijai ar skriešanas botām: ja esat labs skrējējs, banka jums veco kedu vietā palīdzēs iegūt jaunas botas, ar kurām jūs varētu uzvarēt olimpiādē. Tomēr tas, vai jūs to paveiksiet, nebūs atkarīgs no kurpēm, bet gan no jums paša,” spriež Rolands Gritāns.

“Pateicoties atsaucīgajiem Swedbank klientu menedžeriem, varam ātri nokārtot visus nepieciešamos dokumentus un atrisināt problēmas. Swedbank ļauj mums izmantot norēķinu sistēmas visā pasaulē, kā arī apstrādāt darījumus no trešajām pasaules valstīm.”

“Velo Sock” īpašnieki norāda, ka ļoti liela nozīme uzņēmuma attīstībā ir arī piesaistīto investoru savstarpējai sadarbībai un spējai dod savas zināšanas un pienesumu uzņēmumam.

Plašāk un individuālāk

Arī pandēmija uzņēmumam devusi pieredzi – tā bija reizē liels trieciens un iespēja mācīties un attīstīties. Triecienu, tāpat kā vairums uzņēmumu, “Velo Sock” piedzīvoja pirmajos divos trīs neziņas mēnešos, tomēr ilgstošais efekts biznesam izrādījies pozitīvs: strauji attīstījās e-komercija, cilvēki sāka aktīvāk iepirkties internetā, turklāt daudzi, gan vairoties no liekiem kontaktiem, gan savas veselības labad no pārvietošanās sabiedriskajā transportā pārgāja uz velo.

“Velo Sock” tālākā attīstība paredz visu riteņbraucējam nepieciešamo tekstilizstrādājumu ražošanu. Uzņēmums plāno neapstāties pie veloindustrijas, bet iekarot arī citu sporta veidu inventāra un to lietotājiem nepieciešamo tekstilmateriālu ražošanu, padarot tos pielāgojamus katra individuālajai gaumei ar mūsdienīgiem IT risinājumiem.

“Esam ieguldījuši būtiskus resursus IT sistēmu attīstībā, lai līdz gada beigām varētu piedāvāt mūsu mājaslapas lietotājiem rīku, kas ļauj katram izveidot sev tīkamāko dizainu,” atklāj Rolands Gritāns. “Mūsu lielā vīzija nākotnē ir piedāvāt sportistiem jebkurā pasaules malā izveidot un nedēļas laikā saņemt savu individuāli veidotā dizaina apģērbu un sporta inventāra pārvalkus par cenām, kas agrāk bija iespējamas tikai produkcijai lielos apjomos.”

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?