4 soļi, kā pieaugušais bērnam var palīdzēt risināt mobinga situācijas

4 soļi, kā pieaugušais bērnam var palīdzēt risināt mobinga situācijas

Lai bērni apgūtu un veidotu veselīgas konfliktu risināšanas prasmes, būtiska loma ir pieaugušo iesaistei.

Bērnu vai pusaudžu savstarpējās attiecībās konflikti ir normāla parādība, jo tieši konfliktējot mūsu atvases mācās veidot attiecības un risināt problēmas. Tomēr ir ļoti svarīgi sekot līdzi, lai bērni mācītos kontrolēt savu agresiju, ievērotu cieņpilnas robežas un attiecības nekļūtu vardarbīgas. Kopā ar fondu “Plecs” esam apkopojuši praktiskus soļus, ko vari veikt, ja radušās aizdomas, ka tavs bērns cieš no mobinga.

1. Izveido sarunai labvēlīgu un nepiespiestu vidi

Lai gan katru dienu pavadām kopā un atrodamies vienā mājā ar saviem ģimenes locekļiem, savstarpējās saiknes veidošanai nepieciešama apzināta klātesamība. Drošas un uzticamas vides veidošanai ikdienā iesakām praktizēt metodi “Īpašais laiks divatā”, kad bērns izvēlas kopīgu nodarbi un ir šī laika noteicējs, savukārt tu izvairies no pamācīšanas, izvaicāšanas un komandēšanas. Padarot “Īpašo laiku divatā” par iknedēļas tradīciju, tu radīsi augsni pozitīvai un vaļsirdīgai sarunai.

Tāpat svarīgi sarunas par emocijām un piedzīvoto veidot kā ikdienas sastāvdaļu arī mirkļos, kad šķiet, ka bērnam viss ir kārtībā. Satiekoties pie vakariņu galda vai kopīgi dodoties mājās no skolas, ievies strukturētu sarunu, piemēram, uzdodot trīs jautājumus – kas tev šodien ir noticis labs, kas slikts un kas pārsteidzis. Šajā sarunā tev nav tikai jāizprašņā bērns un pasīvi jāklausās, bet arī pašam aktīvi jāiesaistās un jāstāsta par sevi. Galvenais ir nepārtraukt, nepārmest un nekritizēt bērnu par pieļautajām kļūdām vai neveiklajām situācijām, kurās viņš ir iekļuvis un par kurām ir dalījies savos pārdzīvojumos ar tevi.

Emociju vai pārdzīvojumu nosaukšana vārdā rada skaidrību, savukārt skaidrība vairo drošības sajūtu, bet drošības sajūta - uzticību.

2. Ieklausies un ļauj bērnam izteikties

Lai uzsāktu sarunu par mobingu, izvēlies brīdi, kad bērns ir mierīgs. Dod bērnam laiku izteikties un uzklausi visu, kas viņam par to ir sakāms. Nepārtrauc bērnu, ja viņš kavējas detaļās, kas tev šķiet nebūtiskas. Tas ir svarīgi, lai sniegtu viņam iespēju izvērtēt notikušo. Uzdodot emocijas izraisošus jautājumus, ļauj tiem “pakarāties gaisā”, neaizpildi klusumu ar papildu jautājumiem.

Ja bērns atsakās no sarunas, uzsver, ka esi pieejams un gatavs aprunāties ar viņu kādā citā brīdī, taču neatliec to ilgstoši, jo, visticamāk, situācija pati no sevis neatrisināsies. Dažreiz bērni nevēlas atklāt vecākiem piedzīvoto, jo negrib viņus sāpināt vai satraukt. Tādā gadījumā kopīgi izsveriet, vai bērns varētu aprunāties ar kādu citu pieaugušo (tas var būt kāds radinieks vai speciālists).

Kad saruna sākta, nesteidzies uzreiz sniegt padomus un risinājumus, taču tā vietā pārliecinies, ka situāciju izproti labi. Atceries, ka bērna stāstītais var emocionāli ietekmēt arī tevi, tomēr ļoti svarīgi pieaugušajam ir saglabāt mieru. Ja notikušais tevi kā vecāku ir spēcīgi satricinājis, apsver iespēju aprunāties par to ar kādu citu pieaugušo vai speciālistu.

3. Palīdzi rast risinājumu

Ja bērns ir nonācis šādā situācijā, tas nozīmē, ka viņš pats šobrīd nespēj to atrisināt. Tev  jārada bērnā pārliecība, ka viņš var uz tevi paļauties un tu viņam palīdzēsi ar problēmu tikt galā. Mobinga situācijas risinājumi var būt ļoti dažādi: no ieklausīšanās un bērna uzmundrināšanas līdz aktīvai iesaistei kopā ar speciālistiem. Tas, kāds risinājums būs piemērotākais tavam bērnam, ir atkarīgs no pašas problēmas, tās atstātajām sekām uz bērnu, no skolas iesaistes un citiem apstākļiem.

Dažkārt bērni noliedz vajadzību pēc palīdzības vai uztraucas, ka tā varētu pat pasliktināt situāciju. Tādās reizēs uzsver, ka tev ir svarīgi parūpēties par bērnu, tieši tāpēc tava kā vecāka pienākums ir novērst mobingu, bet jūs kopīgi varat izlemt, kā to izdarīt visdrošākajā veidā. Pavaicā, kādu situācijas risinājumu redz pats bērns un kādu palīdzību viņš vēlētos saņemt. Vienojies ar viņu, kad un kā runāsi ar pedagogiem un apliecini savu gatavību ieklausīties bērna bažās. Svarīgi dot iespēju arī pašam bērnam piedalīties problēmas risināšanā, taču iesaistes līmenis ir atkarīgs no vecuma.

Vienmēr pēc iespējas ātrāk paredzi un ieplāno konkrētu nākamo soli. Informē bērnu par visu, ko grasies darīt un kas viņu varētu sagaidīt. Piemēram: “Es rīt piezvanīšu tavai skolotājai. Visticamāk, viņa pēc tam vēlēsies ar tevi aprunāties. Pastāsti viņai to, ko izstāstīji man. Ja vēlies, arī es atnākšu uz skolu un mēs runāsim ar skolotāju kopā.”

4. Sadarbojies ar skolu

 Skolas iesaiste un problēmas izpratne ir galvenie faktori, kas ļauj paredzēt, ka mobinga situācija tiks veiksmīgi atrisināta. Skolai ir pienākums (arī likumiski definēts) novērst un risināt mobinga situācijas.

Ir svarīgi sarunā iesaistīt skolotāju, taču tava reakcija nedrīkst būt kā uzbrukums ar mērķi sodīt vainīgos. Skolotāja iesaistei vajadzētu būt uz sadarbību vērstai, lai izbeigtu ņirgāšanos un vienotos par kopīgu darbību plānu, kas stiprinātu visu mobingā iesaistīto bērnu izpratni par korektu komunikāciju un veselīgas konfliktsituācijas risināšanas prasmēm. Atcerēsimies, ka mēs, pieaugušie, esam piemērs konfliktsituāciju risināšanā, kā arī daudzās citās jomās.

Pārrunā ar klases audzinātāju vai atbildīgo speciālistu, kāda ir tava iesaiste mobinga novēršanas plānā. Pajautā, kas tiek sagaidīts no tevis un vai ir kaut kas tāds, ko skola šobrīd neiesaka tev darīt. Pavaicā arī, kad varētu notikt nākamā tikšanās, lai kopīgi novērtētu panāktās pārmaiņas (šādu tikšanos parasti ieplāno ne vēlāk kā pēc pāris nedēļām).

Informē savu bērnu par to, ko esat nolēmuši ar skolotājiem, un pārrunā ar viņu, kā notiek problēmas risināšana skolā. Tuvākajās nedēļās pievērs arī lielāku uzmanību savam bērnam – reizēm mobingā iesaistītie bērni, var saskarties ar psihoemocionālām problēmām, tādām kā pastiprināts uztraukums vai nomāktība. Tava iesaiste palīdzēs tās ātrāk pārvarēt.

Ja jūti, ka sadarbība ar skolu klibo, pajautā, kā vari palīdzēt. Skolās arī strādā tikai cilvēki, un bieži var vērot, ka arī viņiem ir nepieciešams atbalsts prasmju un procesu pilnveidē - vecāki, iesaistot papildu speciālistus, te var pozitīvi un konstruktīvi palīdzēt.

Atbalsts mobinga situācijās iesaistītajiem

Lai atbalstītu vecākus un bērnus mobinga situācijās, kā arī sniegtu praktiskus padomus šādu konfliktsituāciju risināšanā, fonds “Plecs” sadarbībā ar Swedbank ir izstrādājis atbalsta rīku ģimenēm, kas tostarp paredz arī iespēju nepieciešamības gadījumā saņemt profesionālu speciālistu konsultācijas mobinga situācijās. Šis atbalsts ir bezmaksas pakalpojums Swedbank dzīvības apdrošināšanas klientiem.

Ja ir noticis mobinga gadījums, izstrādātajā tīmekļa vietnē mobstop.lv tev ir iespēja piereģistrēties un sniegt detalizētāku informāciju par notikušo. Pēc tam tu saņemsi izvērtējumu par situāciju (vai notikušais ir mobings vai konflikts) un praktiskus ieteikumus, ko varēsi izmantot uzreiz. Nepieciešamības gadījumā tev būs iespējams saņemt arī personalizētu speciālista atbalstu un, kas nav maznozīmīgi – ātru atbildi kritiskos gadījumos. Būtiski atzīmēt, ka atbalsts pieejams skolēniem, kas ar mobingu saskārušies gan skolā, gan ārpus tās (interešu pulciņi, digitālās platformas u.c.).