-
Swedbank Blog saturs arī audio formātā - klausies kur un kad tev ērtāk!
Kam un kāpēc lidmašīnās nepietiek vietas?
Aviokompānijas regulāri pārdod vairāk biļešu, nekā ir vietas lidmašīnā, bet, ja to nopirkts pārāk maz, lielāku lidmašīnu var nomainīt pret mazāku un iespējams, ka arī tad kādam neveiksminiekam jānoraugās, kā sudraba putns dodas debesīs bez viņa.
Izrādās, ka teju uz katru reisu neierodas 5–7 % pasažieru, kas jau iegādājušies biļetes. Kāds saslimis, cits pārdomā, vēl kāds nokavē, un rezultātā vietas paliek brīvas. Ja ir brīva vieta, kāpēc gan to kādam nepārdot? Patērētāju tiesību aizsardzības centrs šādu praksi neuzskata par nelikumīgu, lai gan dziļi sirdī neatbalsta, savukārt biļešu pārdevēji uzskata – labāk viens pasažieris uz zemes nekā brīvi krēsli gaisā. Līdzīga situācija var rasties, ja biļešu uz reisu pārdots pārāk maz. Tad lidsabiedrība nolemj lielāku gaisa kuģi nomainīt pret mazāku, bet var gadīties – pret pārāk mazu. Un atkal kāds paliek, raugoties debesīs… Lielākā riska grupa šādām situācijām ir vientuļie ceļotāji. Aviokompānijās strādā saprotoši ļaudis, kas ģimenes vai jautras kompānijas cenšas neizšķirt. Tāpēc, ja ceļojat kopā, arī biļetes iegādājieties kopā. Tā būs drošāk.
Jums ir tiesības pieprasīt
Mēs dzīvojam civilizētā pasaulē, tāpēc ikvienai situācijai ir sava regula vai nolikums. Tādi ir gan lidostai, gan arī katrai aviokompānijai, bet pamata principus nosaka Eiropas Savienības regula. Šajā dokumentā (http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_lv.htm#apr-problems) var atrast gan iemeslus, kāpēc jums drīkst atteikt iekāpšanu, gan arī to, kādi kompensācijas mehānismi jāpiemēro, ja pie atteikuma vainojama aviokompānija. Atteikt iekāpšanu drīkst gadījumos, ja jums vai jūsu dzīvniekam nav atbilstošu dokumentu, ja rodas aizdomas, ka lidot neļauj veselības traucējumi, vai, ja esat ieradies no pārcelta reisa, lai gan esat atteikušies no cita lidojuma piedāvājuma. Savukārt, ja vainojama lidsabiedrība, viņiem nāksies par jums parūpēties. Pirmkārt, atkarībā no lidojuma attāluma, jums pienākas 250–600 eiro kompensācija, otrkārt, jūs varat pieprasīt vienu no trim iespējām – kompensāciju par biļeti, jaunu rezervāciju vai arī maršruta maiņu. Papildus jums pienākas palīdzība, kurā ietilpst:
- dzērieni;
- maltīte;
- izmitināšana (ja jūsu lidojums pārrezervēts nākamajai dienai);
- transports starp lidostu un izmitināšanas vietu,
- divi tālruņa zvani, teleksa, faksa vai e-pasta ziņojumi.
Jāatzīst gan, ka šādas kompensācijas neattiecas uz lidojumiem, kuri sākas ārpus ES un kurus nodrošina Eiropas Savienībā nereģistrēta aviokompānija. Ja gadījumā aviokompānija nenodrošina jūsu tiesību izpildi, varat sūdzēties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā – nebūsiet ne pirmais, ne pēdējais. Šādu ziņojumu skaits pēdējo gadu laikā strauji pieaudzis līdz pat gandrīz 200 sūdzībām gadā.
Apdrošinies un saņem vairāk
Ja pirms ceļojuma esat iegādājies apdrošināšanas polisi, papildus lidsabiedrības kompensācijām saņemsiet arī apdrošināšanas atlīdzību. Ierasts, ka cilvēki polisi iegādājas, domājot par dažādām ķibelēm, kas var gadīties ar bagāžu, veselības problēmām utt. Piemēram, ja Kiprā paslīdēsiet uz laipiņas un būs nepieciešams visparastākais rentgens, bez apdrošināšanas nāksies šķirties no 950 eiro, saķerot vīrusu Taizemē, četru dienu kurss pie sistēmas izmaksās vairāk nekā trīs tūkstošus…
Pat Eiropas Savienībā atradīsiet valstis, kurās iedzīvotāji dalās tajos, kas tiek apkalpoti nekavējoties, jo ir apdrošināti, un tajos, kas stāv garās rindās. Tātad apdrošināties ir nepieciešams, turklāt polise sāk darboties jau tajā brīdī, kad vēl tikai dodaties uz lidostu. Īpaši aktuāli tas kļūst, ja vietā, uz kuru dosieties, sāk rosīties kāds vulkāns, notiek valsts apvērsums vai radušies citi šķēršļi. Uzreiz gan jāteic, ka svarīgi pirms polises iegādes uzdot jautājumus un izlasīt nosacījumus. Piemēram, Swedbank ceļojumu apdrošināšana paredz, ka tad, ja izlidošana kavējas par vairāk nekā četrām stundām lidojuma atlikšanas vai jau minētās virspārdošanas dēļ, tiek kompensēti pirmās nepieciešamības preču/pakalpojumu izdevumi līdz 150 EUR. Ja izlidošana kavējas par vairāk nekā 24 stundām – līdz 300 EUR. Turklāt tas attiecas arī uz jau minētajām ārkārtas situācijām.
Ja izvēlaties lētāko polisi, lasiet sevišķi rūpīgi, jo tajā noteikti nebūs paredzētas visas situācijas, kuras var gadīties, vai arī būs, bet ar atrunām. Pavisam vienkārša situācija – pilsonim X ir apdrošināšanas polise, kas kompensē reisa aizkavēšanos. Lidostā, no kuras paredzēts viņa reiss, naktī notiek ugunsgrēks, nodeg degvielas rezerves un viņa lidmašīnai nav, ko liet bākā. Apdrošinātājs pasludina, ka šo nevar uzskatīt par aizkavēšanos, jo tā ir ārkārtas situācija. Pēc padoma var vērsties arī kādā no Latvijas ceļotāju forumiem, piemēram, http://www.celakaja.lv.