Auto

Cik drīz elektroauto kļūs par iedzīvotāju pirmo izvēli?

Arvien vairāk iedzīvotāju izvēlas elektroauto kā savu ikdienas pārvietošanās līdzekli, un ir skaidrs, ka šādu automašīnu skaits tikai pieaugs.

Jautājām ekspertam – cik drīz elektroauto varētu kļūt par iedzīvotāju izvēli numur viens?

Ņemot vērā, ka jau šobrīd Latvijā ir reģistrēti vairāk nekā 600 elektroauto, savukārt hibrīdauto tirgus daļa pērn bija 4%, elektroauto vairs nebūt nevar uzskatīt par retu izvēli. Redzams, ka iedzīvotāji, izvēloties automašīnu, domā ne tikai par zīmolu vai komfortu, bet arī ilgtspēju un auto ekonomiskumu. Tā dēvētā zaļā domāšana strauji ienāk arī auto industrijā, un elektroauto ir kļuvuši pieejamāki gan modeļu, gan cenas ziņā. Kā norāda Kārlis Mendziņš, platformas uzladets.lv izveidotājs un redaktors: “Starp jaunajām mašīnām elektroauto kļūs par pirmo izvēli salīdzinoši drīz. Elektrisko un elektrificēto automašīnu cenas strauji samazinās un vienlaikus autoražotājiem nav izvēles iespējas, jo nepakļaušanās emisiju regulām rezultējas milzīgos zaudējumos. Domāju, ka šis gads būs elektroauto pagrieziena punkts. Ap 2025. gadu varam sagaidīt, ka starp jauni reģistrētajām mašīnām būs trīs lielas kategorijas – benzīna, dīzeļa un elektriskās, vismazāko daļu aizņems dīzeļdzinēja automašīnas. Savukārt pēc 2025. gada elektroauto būs pirmā izvēle jauno auto tirgū, un tas būs ekonomiski pamatots lēmums. Jau tagad daudzos scenārijos elektroauto ir izdevīgāks par alternatīvām, bet, mazinoties cenu starpībai un piedāvājumam kļūstot lielākam, tirgus darīs savu.”

Jau šobrīd pieprasījums pēc elektroauto pasaulē ir lielāks par piedāvājumu. Piemēram, kad automašīnu ražotājs Audi Norvēģijā uzsāka rezervācijas priekš sava pirmā elektroauto, kas turklāt ir luksus klases krosovers ar attiecīga līmeņa cenu, īsā laikā rezervāciju skaits pārsniedza visa iepriekšējā gada pārdošanas apjomus. Tas, ka pieprasījums ir lielāks par piedāvājumu, arī redzams lietoto auto tirgū. Turklāt jāatzīmē, ka elektroauto atlikusī vērtība ir ievērojami lielāka par alternatīvu auto. Par piemēru ņemsim Latvijā populārāko elektroauto Volkswagen eUp! un tā benzīna līdzinieku Up! 2014. gadā jaunas benzīna versijas cena bija aptuveni 15 000 eiro, bet lietoto auto tirgū to šobrīd var iegādāties par aptuveni 5 000 eiro. Savukārt 2014. gadā šī auto elektriskā versija bija nopērkama par aptuveni 26 000 eiro, bet tagad lietots maksā aptuveni 12 000 eiro. Tas ir uzskatāms piemērs, ka elektroauto savu vērtību zaudē lēnāk, stāsta eksperts. Turklāt, iegādājoties lietotu elektroauto, tā uzturēšanas izmaksas atsegs sākotnējo cenas starpību, kas nereti ir arguments par labu lietota auto iegādei ar iekšdedzes dzinēju.

Latvijā elektroauto īpašniekiem ir virkne priekšrocību

Lai motivētu autovadītājus jau šobrīd izvēlēties elektroautomobiļus, Latvijā noteikta virkne priekšrocību, kas autovadītājam ļauj būtiski samazināt auto uzturēšanas izmaksas.

Piemēram, nav jāmaksā ceļu nodoklis – veicot tehnisko apskati, ir jāmaksā vien par papīru kārtošanu. Ir arī bezmaksas pirmreizējā reģistrācija, bezmaksas iebraukšana Jūrmalā, bezmaksas stāvvieta Rīgas un Liepājas pašvaldības stāvvietās, atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslu.

Citviet pasaulē elektroauto iegāde tiek veicināta arī ar dažādiem ierobežojumiem. Tā, piemēram, Londonā un Minhenē atsevišķos reģionos ir noteikti braukšanas aizliegumi automašīnām ar dīzeļdzinējiem. Francijā atsevišķas bankas vairs neizsniedz līzingu dīzeļdzinēju mašīnām, jo arvien grūtāk ir noteikt, vai šīm mašīnām pēc līzinga beigām vispār vēl būs vērtība. Savukārt Norvēģijā noteikts 0% PVN likme bezizmešu auto pretstatā 100% PVN pārējiem spēkratiem. Tādējādi, piemēram, Ford Focus maksā vairāk nekā kā Tesla Model S.

Kam pievērst uzmanību, iegādājoties elektroauto?

Kārlis Mendziņš stāsta, ka izvēloties elektroauto, nenoliedzami jāpievērš uzmanība cenai un piedāvātajai autonomijai jeb potenciālajam nobraukumam, ko var veikt bez nepieciešamības atjaunot enerģiju. Tas ir svarīgi, jo pēdējos gados tiek ražoti aizvien spējīgāki elektroauto. Tā, piemēram, 2010. gadā ražotais Nissan Leaf ar vienu uzlādi spēj nobraukt 117 kilometrus, savukārt 2018. gada ražojums spēj mērot jau 243 kilometrus.

Dažkārt salīdzinoši līdzīgas elektriskās mašīnas par līdzīgu cenu piedāvā krasi atšķirīgas autonomijas. Es  personīgi vēl pievēršu uzmanību auto ražotāja vēsturei un iemeslam, kāpēc attiecīgais zīmols ir sācis ražot elektroauto. Savukārt, izvēloties lietotu elektroauto, ir jāpievērš uzmanība baterijas stāvoklim. Pastāv iespēja, ka pie nepareizas mašīnas uzturēšanas baterija ir cietusi. To pārbaudīt var salīdzinoši vienkārši – vai nu aizbraucot uz servisu, kas spēj nolasīt nepieciešamo informāciju par baterijas stāvokli, vai arī pašam nopērkot OBD2 ierīci (sākot no 5 €) un ar lietotnes LeafSpy palīdzību izvērtēt baterijas stāvokli. Pārējais ir gluži tāpat, kā pērkot lietotu automašīnu ar iekšdedzes dzinēju. Par ļaunu noteikti nenāktu arī apskatīt mājām un darba vietai tuvumā pieejamās uzlādes stacijas. To var izdarīt PlugShare vai ChargeMap mājaslapās un aplikācijās.”

Izdevīgāki līzinga nosacījumi

Lai padarītu jaunus ekoloģiski nekaitīgus auto izmaksu ziņā pieejamākus, arī Swedbank no šī gada piedāvā īpašu procenta likmi līzingam automašīnām, kuru oglekļa dioksīda emisiju līmenis nepārsniedz 95g/km*. Izvēloties elektromobili, mazlitrāžas auto vai hibrīdauto ar CO2 emisijas līmeni ne augstāku par 95 g/km, procentu likme līzingam būs 1,49% + 6men Euribor. Minētais CO2 līmenis noteikts, balstoties uz Eiropas Komisijas noteikto līmeni auto ražotajiem. 

*Saskaņā ar vieglo pasažieru automobiļu testa procedūras (WLTP) datiem.