Citiem vārdiem sakot, gumija ir materiāls, kas zaudē savas īpašības (šajā gadījumā elastīgumu) zemas temperatūras apstākļos. Tieši tāpēc mūsdienu automašīnu riepu ražotāji strādā, lai izgudrotu tādus ķīmiskus gumijas sastāvus, kas šo elastīgumu saglabātu arī tad, ja temperatūras stabiņš rāda pamatīgus mīnusus.
No 1. decembra – obligāti
Riepas ir viena no galvenajām un pastāvīgajām automašīnas ekspluatācijas izmaksām, tomēr taupīt uz tām nevajadzētu, jo labas riepas ir būtisks drošības faktors. Mēs visi esam redzējuši, kas notiek uz ceļiem, kad atnāk pirmais sals vai arī uzkrīt sniegs. Laikus nepadomājot par riepu maiņu, mēs apdraudam gan sevi, gan citus satiksmes dalībniekus.
Turklāt jāņem vērā, ka arī apdrošinātāji, izvērtējot ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, šim faktoram pievērš uzmanību un sezonai neatbilstošas vai pārlieku nodilušas riepas var samazināt atlīdzību vai pat var būt par iemeslu atteikumam to izmaksāt.
Automašīnu ziemas riepas ir speciāli izstrādātas ekspluatācijai aukstajā gada laikā temperatūrā, kas nepārsniedz +7 °C. Latvijā visām automašīnām obligāti jābūt aprīkotām ar ziemas riepām no 1. decembra līdz 1. martam. Sods par braukšanu ar vasaras riepām šajā laikā ir 30 eiro, kā arī tiek nopelnīts viens soda punkts. Saprotams, ka prātīgi riepas ir nomainīt laicīgāk – ziema, kā zināms, Latvijā allaž ir pārsteigums gan autovadītājiem, gan ceļu uzturētājiem. Pirmais sals mēdz atnākt arī krietni pirms likumā noteiktā termiņa.
Kādas riepas izvēlēties?
Ir vairāku veidu ziemas riepas. Lielākoties izvēle ir starp riepām ar radzēm vai bez, bet atkarībā no ceļiem, ko ikdienā izmantojat, – cietā vai mīkstā sastāva riepas. Taupīgākie savam auto mēdz iegādāties vissezonas apavus.
- Vissezonas jeb universālās riepas šķiet vilinošs risinājums – apauj autiņu un brauc, kamēr nodilušas. Tomēr maldīgi ir uzskatīt, ka tās ziemas apstākļos kalpos tikpat labi kā sniega un ledus sezonai īpaši veidotās riepas. Tās pamatā domātas cilvēkiem, kas ziemā brauc reti, nelielus attālumus un ļoti prātīgi. Šo riepu īpašības ir tuvākas vasaras riepām un nav ieteicamas intensīvai lietošanas aukstajā sezonā. Turklāt, ja ar auto brauc vairākas sezonas, visticamāk, ietaupījums būs neliels, jo tās gluži vienkārši ātrāk nodils. Vissezonas riepas var atpazīt pēc identifikatora – AW (Any weather) vai AS (All seasons).
- Riepas ar radzēm noderēs tiem, kas ziemā regulāri pārvietojas pa piesnigušiem un apledojušiem lauku ceļiem, tās nodrošina labāku saķeri īpaši ekstremālos ziemas apstākļos. Savukārt uz puslīdz notīrītām pilsētas ielām tās rada lielāku troksni un vibrāciju. Jāņem vērā arī tas, ka vairākās Eiropas valstīs radžotās riepas ir aizliegtas, un, ja ieplānots ceļojums uz kādu kalnu kūrortu, var rasties problēmas. Radžotās riepas ir aizliegts lietot no 1. maija līdz 30. septembrim, un par šo pārkāpumu paredzēts 30 eiro sods.
- Cietā sastāva riepas domātas braucieniem pa labi notīrītiem gludiem ceļiem. Tās lieliski jūtas uz sausa vai pielijuša ceļa, kā arī slapjdraņķī, bet nemīl aukstumu, ledu un sniegu. Šādas riepas pamatā lieto Eiropā, kur ziemas ir mazāk bargas, bet pie mums tās būs laba izvēle pilsētas braucējiem, kas labprāt izmanto puteņa biļetes, bet ar auto pārvietojas tikai tad, kad sniega tīrītāji pabeiguši darbu.
- Mīkstā sastāva riepas ne velti sauc par skandināvu riepām – tā ir pamata izvēle mūsu ziemeļu kaimiņiem un labākā arī pie mums. Tām ir labas saķeres īpašības uz ledus vai sniega klātām virsmām, klusi uzvedas pilsētā, nav jāsatraucas, ja piemirsies tās nomainīt pēc ziemas sezonas beigām.
Iegādājoties šādas riepas, jāpievērš uzmanība ātruma indeksam, kas norāda, cik lielu ātruma slodzi konkrētā riepa ir gatava izturēt. Maz ticams, ka Latvijas ziemā jums būs iespēja pārbaudīt, vai visas riepas tiešām izpilda to, kas uz tām rakstīts, bet tā ir noderīga informācija, runājot par to izturību.
Simbols |
Maks. ātrums (km/h) |
K |
110 |
L |
120 |
M |
1301 |
N |
140 |
P |
150 |
Q |
160 |
R |
170 |
S |
180 |
T |
190 |
H |
210 |
V |
240 |
W |
270 |
Y |
300 |
ZR |
virs 240 |