Ne reizi vien dzirdēts, ka uzņēmējs ir profesija, kurā strādā visu cauru diennakti, lai sapņi un vīzija tiktu īstenota kā iecerēts. Taču, kas ir lielākie pamudinājumi vai šķēršļi uzsākt savu uzņēmējdarbību, uzziniet šajā rakstā.
Šī gada aprīlī un martā Swedbank sadarbībā ar Delfi.lv aptaujāja teju 1280 iedzīvotājus[1], starp kuriem atrodami gan esošie un bijušie uzņēmēji un biznesa ideju autori, gan iedzīvotāji, kuri domājuši par sava uzņēmuma dibināšanu, taču dažādu iemeslu dēļ ieceri par sevi kā uzņēmēju nav īstenojuši. 7% no visiem aptaujātajiem iedzīvotājiem jau ir savs bizness,16% ir jau uzsākuši darbu pie sava uzņēmuma izveides, 7% nekad nav domājuši par savu biznesu vai ir mēģinājuši un pārliecinājušies, ka tas nav priekš viņiem, bet 70% savs personīgais bizness pagaidām ir sapņa līmenī.
Jaunu biznesu uzsāk jomā, kas patīk un ir jaunajam uzņēmējam labi pazīstama
Neskatoties uz neskaidro ģeopolitisko situāciju, klimata pārmaiņām un dinamisko uzņēmējdarbības vidi, pagājušajā gadā Latvijā dibināti 8826 jauni uzņēmumi gan ražošanas, gan pakalpojumu jomā. Tas gan ir par 401 mazāk nekā gadu iepriekš un šis ir zemākais rādītājs kopš 2004. gada, liecina “Lursoft” apkopotā informācija[2]. Šogad situācija ir uzlabojusies un redzam 12% pieaugumu salīdzinājumā pret pagājušā gada pirmo pusgadu.
Visbiežāk uzņēmēji izvēlas uzsākt biznesu jomā, kas viņiem ir pazīstama – 50% gadījumu tā ir balstīta uz viņu līdzšinējo profesiju vai hobiju. 34% ir pārliecināti, ka iepriekšējā pieredze viņiem palīdzēs, bet apzinās, ka nāksies apgūt arī daudz jauna. Savukārt 16% biznesu uzsāk pilnīgi jaunā, līdz šim neapgūtā tēmā, liecina Swedbank un Delfi.lv veiktā aptauja. Biznesa uzsākšana jomā, kas uzņēmējiem ir pazīstama, iespējams, ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc 47% biznesu ir uzsākti pakalpojumu jomā. Tā ir sfēra, kur vieglāk likt lietā savas prasmes un zināšanas, turklāt tā prasa arī mazākas sākotnējās investīcijas. 43% uzsākuši biznesu ražošanas sfērā - jomā ar augstu pievienoto vērtību. Tikai 9% nopērk preci no vairumtirgotāja, atrod klientus un pārdod tālāk. Lai arī šajā sfērā netiek radīts jauns produkts vai pakalpojums, atrast potenciālos pircējus, kas ir gatavi maksāt par preci, arī ir jāmāk.
Sava uzņēmuma dibināšanai Delfi.lv lietotāji saskata vairākas priekšrocības. Kā lielāko motivāciju savam biznesam vairums norādījuši iespēju darīt to, kas patiešām patīk (49%), vēlmi strādāt sev un būt noteicējam (43%), kā arī iespēju pelnīt vairāk (29%). Salīdzinot ar 2021.gadā Swedbank veikto jaundibināto uzņēmumu aptauju, redzam, ka virsroku ņēmusi vēlme darīt to, kas patiešām patīk, kas iepriekš ierindojās otrajā vietā.
No uzņēmuma dibināšanas attur nestabilitāte, atbildības līmenis, ideju trūkums un finanses
Cilvēki, kas izlēmuši ar uzņēmējdarbību nenodarboties (7% no visiem), skaidri apzinās, ka viņiem svarīga ir stabilitāte, ko sniedz algots darbs, kā arī nevēlēšanās uzņemties tik lielu atbildību, stresu un ieguldīt biznesā tik daudz laika, kā to prasīs sava uzņēmuma izveide un uzturēšana. Trešais populārākais iemesls ir zināšanu un prasmju trūkums.
Tos 70% aptaujāto, kam savs uzņēmums pagaidām ir sapņa līmenī, no reālajiem darbiem attur labas biznesa idejas trūkums, finansējuma trūkums biznesa idejas attīstībai, bet cits vēl nav atradis piemērotu biznesa partneri. Jaunā uzņēmuma attīstībai un uzturēšanai potenciālais naudas trūkums satrauc 27% aptaujāto, grāmatvedības un nodokļu samaksas jautājumi 17%, bet sagaidāmā konkurence 13%. Savukārt, tie, kas jau iekāpuši uzņēmēja kurpēs, visvairāk satraucās un domā par klientu piesaistes jautājumiem – ceturtā daļa no visiem uzņēmējiem. Naudas līdzekļu jautājums aizvirzās otrajā vietā un ir aktuāls 22% uzņēmēju. Arī to uzņēmēju skaits, kurus satrauc grāmatvedības un nodokļu kārtošanas jautājumi, mazinās brīdī, kad bizness jau ir sācis darboties.
“Prieks redzēt, ka jauno reģistrēto uzņēmumu skaits šogad ir palielinājies, un galvenā motivācija ir nodarboties ar to, kas patīk. Patika ir būtisks priekšnoteikums tam, lai bizness izdotos un uzņēmējs spētu izturēt to slodzi, kas viņu sagaida. Tāpat iepriecina arī Delfi.lv aptaujas rezultāti, kas liecina, ka 23% no iedzīvotājiem jau nodarbojas ar uzņēmējdarbību vai ir ceļā uz to, un 70% vēlētos uzsākt savu biznesu, tikai dažādu iemeslu dēļ tas šobrīd ir sapņa līmenī. Es mudinātu iedzīvotājus mēģināt un mērķtiecīgi īstenot sapni par savu biznesu – iespējams, neizdosies ar pirmo reizi vai kāds sapratīs, ka uzņēmējdarbība nav domāta viņam - visiem jau nav jābūt uzņēmējiem. Tiem, kas kā šķērsli min ideju trūkumu, iesaku noklausīties podkāstu “Pa ceļam biznesā” ar “MyPrint”, “MyCabin”, “Parrot” un daudzu citu uzņēmumu dibinātāju Ģirtu Draugu, kurš jaunas biznesa idejas saskata savā ikdienā ik uz soļa. Arī citās podkāsta epizodēs var dzirdēt, kā uzņēmēji risina aktuālos jautājumus, ar kuriem ikdienā nākas saskarties. Ir vērts ieklausīties citu uzņēmēju pieredzē un no tās iedvesmoties,” aptaujas rezultātus komentē Swedbank Mazo uzņēmumu segmenta vadītāja Elīna Volāne.
[1] Swedbank aptauja veikta šī gada aprīlī sadarbībā ar portālu Delfi.lv, aptaujājot 1280 portāla apmeklētājus.