Kāpēc vajadzīgi vairāki rīki, lai digitāli pieslēgtos bankai?

Lai izmantotu bankas pakalpojumus no jebkuras vietas, nepieciešamas digitālas “atslēgas” jeb autentifikācijas rīki.

“Dažādas dzīves situācijas ir apliecinājušas, ka ļoti noder, ja ir vismaz divas atslēgas – gan uz savu mājokli, gan uz digitālajiem pakalpojumiem. Piemēram, ja viena no tām nestrādā vai nav pieejama, ir rezerves. Plašs digitālo atslēgu klāsts bankā nodrošina, ka katram no rīkiem ir vēl viena alternatīva (ja nu kāds uz brīdi nav pieejams vai nedarbojas). Turklāt to, kādu autentifikācijas rīku izmantot, nosaka arī situācija, kad un kāpēc mums nepieciešams piekļūt savai bankai,” stāsta Vadims Frolovs, Swedbank Klientu apkalpošanas pārvaldes vadītājs.

Ne vienmēr ir vajadzīgi autentifikācijas “smagsvari”, nelieliem pakalpojumiem ir arī vienkāršāki piekļuves rīki. Piemēram, Smart-ID ir vērts izmantot, ja nepieciešams veikt kādus lielus pārskaitījumus, parakstīt līgumus u.tml. Taču apskatīt konta atlikumu publiskā vietā var arī izmantojot biometriju vai savu PIN lietotnē, lai papildu sargātu savus Smart-ID kodus.

  • Apkopojām šobrīd pieejamos autentifikācijas rīkus Swedbank digitālajiem pakalpojumiem un ieteikumus to lietošanai.

Smart-ID – universālais “nopietnais ierocis”

Smart-ID ir droša lietotne, ar kuras palīdzību var pieslēgties Swedbank internetbankai un mobilajai lietotnei, veikt tur visus nepieciešamos maksājumus, slēgt līgumus un citas darbības. Vienlaikus Smart-ID ir ērts, jo mobilais telefons mūsdienās mums vienmēr ir līdzi. Augstas drošības pakāpes un ērtuma dēļ šobrīd Smart-ID uzskatāms par centrālo autentifikācijas rīku, ar kuru piekļūt bankas pakalpojumiem (un ne tikai), tāpēc rekomendējams, ka tāds būtu katram.

Seja vai pirksta nospiedums kā bankas atslēga

Mūsdienu viedtālruņos iebūvētā biometrija jeb sejas vai pirksta atpazīšana nodrošina, ka konkrētām lietotnēm vai datiem vari piekļūt vienīgi tu pats, jo savā viedtālrunī tu saglabā tikai savus biometrijas datus. Biometrija kā autentifikācijas rīks ērti noderēs ikdienas bankas darījumiem: konta atlikuma pārbaudīšanai, nelieliem maksājumiem (līdz 100 eiro) u.c. Taču lielāku maksājumu gadījumā un līgumu parakstīšanai papildus būs jāizmanto arī Smart-ID, kodu kalkulators vai e-paraksts.

PIN kods mobilajai lietotnei

Tā kā mūsdienās arvien vairāk pakalpojumu kļūst digitāli, nav izslēgti brīži, kad steidzami kaut kas jāiegādājas, jāpārskaita neliela summa utt, taču pēkšņi Smart-ID vai biometrijas atpazīšanas risinājumiem radušās kādas īslaicīgas ķibeles. Turklāt ne visiem sabiedrībā ir modernie viedtālruņi, bet daži cilvēki vienkārši nevēlas izmantot biometrijas datus. Tāpēc Swedbank saviem klientiem piedāvā vēl vienu autentifikācijas alternatīvu nelieliem darījumiem - PIN kods mobilajā lietotnē, ko izveido pats lietotājs. Turklāt, ja gadās PIN kodu piemirst, tā atjaunošanai var autentificēties lietotnē ar kādu citu risinājumu un atkārtoti veikt PIN koda izveides soļus.

eID karte ar e-parakstu

Valsts nodrošinātais eParaksts vairs nav domāts tikai digitālu dokumentu parakstīšanai, - tā funkcijas arvien tiek paplašinātas. eID ar e-parakstu arī ir “nopietnais ierocis”, ar kuru var saņemt pilnīgi visus finanšu pakalpojumus, tostarp parakstīt visus līgumus (arī tos, kam Civillikums prasa pašrocīgu parakstu, piemēram, uzņēmumu galvojumu līgumus). To var lietot tikai internetbankā, jo nepieciešams speciāls lasītājs fiziskai eID kartei. Turklāt eID sniedz iespēju atjaunot savas “nopietnās” digitālās atslēgas, ja, piemēram, esi nozaudējis telefonu. Ar tā palīdzību var tikt gan pie SmartID, gan eparakst mobile, nenākot uz filiāli.

eParaksts mobile jeb mobilais e-paraksts

Swedbank internetbankas lietošanai tagad ir pieejams arī valsts izstrādātais mobilais e-paraksts – eParaksts mobile. Tā kā tas ir lietojams viedtālruņos, tad nākotnē tas tiks piedāvāts arī autentifikācijai un pakalpojumu izmantošanai bankas mobilajā lietotnē. Tam nav nepieciešams atsevišķs lasītājs, un tas nodrošina plašu pakalpojumu klāstu, lielu summu pārskaitījumus un līgumu parakstīšanu (izņemot tos, kuriem Civillikums prasa pašrocīgu parakstu, piemēram, korporatīvajiem galvojuma līgumiem). eParaksts mobile ir ne tikai ērts un drošs rīks, kā tikt pie bankas digitāliem pakalpojumiem, bet arī tikpat ērts valsts un valsts kapitālsabiedrību e-pakalpojumu vidē.

Vai bankas klientiem vajadzīgi visi šie rīki? Ērtumam un drošībai būtu ieteicams, lai katram būtu vismaz divi rīki – viens “smagsvars” pilnvērtīgai pakalpojumu lietošanai un viens vienkāršāks ikdienas nelieliem darījumiem. Vienlaikus, ja esi pieradis savlaicīgi domāt par plānu B, tad vēl lielāku drošību pakalpojumu nepārtrauktai saņemšanai  būtu, ja lietošanā tev būs pa diviem no katras kategorijas autentifikācijas rīkiem. Un svarīgākais padoms ar digitālajiem autentifikācijas rīkiem vienmēr ir un paliek – nekad nedalies ar saviem bankas un personīgajiem datiem bez iemesla un nepārliecinoties par lūdzēja puses identitāti un nodomiem.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?