Situācijā, ja kartes zaudējums atklāts pie lielveikala kases, joprojām ir iespēja norēķināties ar skaidru naudu vai ar citu karti, ja tāda ir. “Savukārt nozaudēto karti pēc iespējas ātrāk vajag nobloķēt,” iesaka Swedbank Konsultāciju centra servisa vadītāja Olga Dadeika.
Visātrāk to var izdarīt bankas mobilajā lietotnē vai internetbankā. Gan vienā, gan otrā vietā klients pats var apturēt kartes darbību dažu sekunžu laikā. Lai to paveiktu, ir jāautorizējas un jāatver sadaļa “Manas kartes” internetbankā vai “Kartes” mobilajā bankas lietotnē. Ja šādas iespējas nav, var zvanīt Konsultāciju centram pa tālruni 67 444 444 un bloķēt karti telefoniski.
Ir gadījumi, ka cilvēks nevar atrast savu maksājumu karti, taču visai droši zina, ka nozaudējis to savās mājās – vienkārši neatceras, kur to nolicis. Arī tad Olga Dadeika iesaka uz 10 dienām apturēt kartes
Ātri un ērti tas izdarāms internetbankā un Swedbank mobilajā lietotnē. Ja šo 10 dienu laikā karte atrodas, to var pats atkal aktivizēt gan internetbankā, gan mobilajā lietotnē. Ja karte tomēr neatrodas, pēc 10 dienām tā tiek neatgriezeniski slēgta.
Ja karte ir nozaudēta, internetbankas sadaļā “Debetkartes” var pasūtīt jaunu karti, kuru nogādāsim uz norādīto pasta adresi 3–4 darbdienu laikā.
Ko nevajadzētu darīt?
Nebūs prātīgi bloķēt karti, rakstot ziņojumu bankai, jo tas prasa vairāk laika (vienu vai pat vairākas diennaktis), bet tikmēr karte var nokļūt kāda sveša cilvēka rokās.
“Ja karte nonāk negodīgu cilvēku rokās, to var izmantot. Protams, lai to izdarītu, jāzina maksājumu kartes PIN kods, bet diemžēl ir arī tādi krāpnieki, kas pie bankomāta to noskatās. Tāpēc, ievadot PIN kodu, pārliecinies, vai tuvumā nav kāds nepazīstams cilvēks, kurš var saskatīt PIN koda ciparu kombināciju,” iesaka Olga Dadeika, uzsverot, ka tad, ja pēc kartes nozaudēšanas vai nozagšanas ar karti veikts darījums, ievadot PIN kodu, zaudēto naudu banka atmaksāt nevarēs.
Vai internetā var norēķināties ar zagtu karti?
Ja karte ir piereģistrēta drošiem pirkumiem internetā, tā ir daudz vairāk pasargāta no iespējas, kādam to piesavināties un izmantot pirkumiem. Bet ne visi tirgotāji izmanto drošu pirkumu sistēmu, un tad krāpniekam pietiek tikai ar kartes numuru, derīguma termiņu un CVV kodu, kas norādīts kartes aizmugurē.
Arī atrastu karti labāk bloķēt
Tieši šī iemesla dēļ ieteicams bloķēt un slēgt arī nozaudētu un pēc tam atrastu karti. “Ja karte bijusi svešu personu rokās, mēs vienmēr iesakām to slēgt, jo nekad nevar zināt, kas ar karti ir darīts. Var gadīties, ka ir nokopēts kartes magnētiskais celiņš vai norakstīti kartes dati.
Ja ir atrasta norēķinu karte, iesakām telefoniski informēt kartes izdevējbanku, kuras telefona numurs ir norādīts virs magnētiskā celiņa.
Sliktākais, ko var izdarīt ar atrastu bankas karti, – nofotografēt to no abām pusēm un ielikt feisbukā, lai atsaucas īpašnieks,” stāsta Olga Dadeika, atgādinot, ka maksājumu karti nevajadzētu izlaist no acīm, arī, piemēram, restorānā vai veikalā.
Vai bloķētu karti iespējams atbloķēt?
Vai ir iespējams atgūt vai atbloķēt karti, ja karti aizturējis bankomāts vai ja cilvēks saprot, ka karti atradis, bet jau paguvis to nobloķēt? “To pašu karti atbloķēt nav iespējams,” stāsta Olga Dadeika, iesakot savā internetbankā pasūtīt jaunu karti sadaļā “Manas kartes”. Nekur pat nav jāzvana vai jādodas uz bankas filiāli. Turklāt, ja persona ir pilngadīga, tad savam kontam piesaistītu karti var pasūtīt saņemšanai uz mājām pa pastu. Klienti mēdz vaicāt, vai iespējams atgūt karti, ko aizturējis bankomāts? Olga Dadeika skaidro, ka arī šādos gadījumos no vecās kartes ir jāatvadās, jo visas bankomātā aizturētās kartes drošības nolūkos tiek iznīcinātas.
- Kā viegli pārvaldīt savas naudas lietas mobilajā lietotnē un internetbankā? Visa nepieciešamā informācijā un ērtas video pamācības vienkopus šeit!