“Uzņēmumi, kas uz digitalizāciju skatījās kā uz hipsteriem domātu lietu, bija daudz neizdevīgākā pozīcijā, kad sevi pieteica COVID-19 pandēmija. Ilgtspēja būs tas pats – tikai jautājums, kas būs tas “patiesības moments”, kas to pieteiks,” apgalvo Swedbank ilgtspējas attīstības vadītāja Adriāna Kauliņa.
“Pateicoties tikai un vienīgi pašu pieredzei un vajadzībām” – tā par ilgtspējīgu jaunas biznesa nišas atrašanu stāsta gan bioloģiskās pārtikas zīmola “ Rūdolfs”, gan uzņēmuma “Printful” pārstāvji.
Pirms radies “Rūdolfs”, uzņēmuma “Lat Eko Food” dibinātājai Egijai Martinsonei ar pārtikas ražošanu vienīgā saikne bijusi viņas pirmā izglītība – pavāra profesija. Ideja par jaunu biznesu, Egijai radusies, kad viņas dēlam apritējis pusgads. Jaunā māmiņa veikalu plauktos sākusi meklēt Latvijā ražotu bērnu pārtiku:
“Neatradu, protams. Tajā brīdī man arī laikam dzima tā ideja, kāpēc mums saviem mazuļiem ir jādod importa produkti, jāatbalsta ārvalstu ekonomika, ja mēs paši to varētu darīt. Tā kā ēst gatavošana un pārtikas ražošana man vienmēr ir bijusi tuva sirdij, tad viss kā puzlīte salikās un tā ideja lēnām sāka attīstīties.”
“Printful” ir apdrukāšanas, šūšanas un piegādes ārpakalpojumu uzņēmums. Savulaik “Draugiem Group” izveidoja interneta veikalu, kur tirgoja plakātus ar pasaulslavenu uzņēmēju iedvesmojošiem citātiem. Stāsta “Draugiem Group” runasvīrs Jānis Palkavnieks:
“Mēs meklējām kādu, kas var nodrošināt fizisko darbu ārpakalpojumā – plakātu nodrukāt, aizsūtīt klientam, izdarīt visu šo tehnisko pusi. Ļoti daudz meklējām šādus risinājumus – vieni labi ražoja, citi - labi sūtīja, bet kompleksa risinājuma īsti nebija. Patiesībā “Printful” radās kā platforma mūsu pašu vajadzība, vienam no mūsu jaunajiem projektiem.“
“Printful” tiešie klienti ir interneta veikali. Raugoties no ilgtspējas aspekta, “Printful” darbības princips ir ļoti vienkāršs: prece tiek saražota tikai tad, kad tā ir pasūtīta un apmaksāta, un klients ir nospiedis pogu: PIRKT. Jānis Palkavnieks skaidro:
“Kad prece tiek ražota konkrētam cilvēkam, vienā eksemplārā, pastāv ļoti liela iespēja, ka viņš to uzvilks, nēsās vai lietos, nevis nometīs kaut kur plauktā. Tas ir būtiski arī tāpēc, ka mēs neražojam lielus daudzumus ar precēm, neglabājam tās noliktavās, nav nekādu atlikumu un pat ražošanas procesā radušies auduma atlikumi tiek nodoti pārstrādei.”
“Printful” centrālais birojs atrodas Rīgā, bet ražotnes ir teju visā pasaulē. Prece tiek saražota un piegādāta no tās ražotnes, kas ir vistuvāk klientam. Uzņēmuma galvenie darbības principi: saražot pasūtīto preci maksimāli ātri ar maksimāli zemu ietekmi uz vidi, izmantojot energoefektīvas iekārtas, dabai draudzīgāku tinti un citas izejvielas. “Printful” komandai ir svarīgi līdzīgi domājoši sadarbības partneri, kuru ar katru gadu kļūst aizvien vairāk. Palkavnieks uzsver, ka “Printful” ļoti seko līdzi saviem piegādātājiem
“Kā viņi veic šo ražošanas procesu, cik viņu ražošanas process atstāj lielu vai mazu ietekmi uz vidi. Jo to galu galā prasa ne tikai mūsu klienti, kas ir interneta veikali, bet arī viņu klienti, kas ir ikdienas pircēji.”
Uzņēmuma “Lat Eko Food” partneru darbības principi ir viens no būtiskākajiem aspektiem visā ražošanas procesā. Likumdošana prasa, ka uzņēmumam jāizmanto tikai un vienīgi bioloģiski sertificētu saimniecību produkcija – no pamat izejvielas, līdz pat pēdējai garšvielai un piparam. Gan zīdaiņu pārtikas, gan BIO produkcijas ražošanas noteikumi ir skrupulozi un stingri. Egija Martinsone stāsta, ka katru saņemto izejvielu, kas jau izgājusi kontroli pie audzētāja, zīmola “Rūdolfs” ražotāji pārbauda vēlreiz:
“Tālāk iet visa ražošanas procesa laikā ievērotās kvalitātes prasības, lai mūsu produktos nenonāktu svešķermeņi. Lai mūsu izejvielas būtu vienmēr svaigas un atbilstošas tam, ko mēs ražojam. Ir jāpārbauda gatavais produkts, ir jāpārbauda iepakojums, materiāli. Darbiniekiem pašiem ir jāievēro ļoti stingra kārtība un higiēnas prasības.”
Mango, banānus un citus eksotiskos augļus “Rūdolfs”, protams, ieved no ārzemēm. Lai arī Latvijai raksturīgos augļus un dārzeņus galvenokārt ražotāji cenšas iegādāties no vietējām bioloģiskajām saimniecībām, samērā nestabilais Latvijas klimats nereti mēdz ietekmēt kādas konkrētas kultūras ražu, tādēļ allaž jābūt plānam “B”. Zīmola “Rūdolfs” BIO produktu ražotājs ir sertificēts ar vairākiem starptautiskiem pārtikas kvalitātes standartiem, kas atvēruši “Rūdolfam” durvis uz pasaules tirgu. Turklāt zīmola radītāji ir sapratuši – ilgtspējīga produkta stāsts ģimenē nedrīkst apstāties brīdī, kad bērns ir izaudzis:
“Ideja ražot ne tikai bērnu pārtiku, bet bioloģisku pārtiku visai ģimenei, nāk no mūsu bērnu vecākiem, kas bieži vien pagaršoja Rūdolfa bērna pārtikas paciņā palikušo biezenīti un jautāja: Kāpēc nevarētu tik garšīgu un līdzīgu produktu ražot arī pieaugušajiem. Un tad mēs sākām ar smūtijiem, mērcēm, ar dārzeņu krēmiem, ievārījumiem - daudz dažādiem pieaugušo kategorijas produktiem, kas arī visi ir 100% bioloģiski. Tā mēs dzīvojam ģimenēs ilgi un laimīgi…”
Savukārt, ja pēdējos gados par uzņēmumu attīstības galveno dzinējspēku tika uzskatīta digitalizācija, tad šobrīd tā ir ilgtspēja. Arvien vairāk dažādu nozaru pārstāvji diskutē par to, kādas pārmaiņas jau šobrīd ir jāveic uzņēmumos, lai pēc dažiem gadiem tie būtu daudz konkurētspējīgāki.
“Pandēmija ir labs piemērs, kurā redzējām, ka tie uzņēmumi, kas pirms kāda laika uz digitalizāciju skatījās kā uz hipsteriem domātu aktivitāti, konkurētspējas ziņā bija daudz neizdevīgākā situācijā brīdī, kad stājās spēkā pandēmijas ierobežojumi. Ja digitalizācijas kontekstā “patiesības moments”, kas to izgaismoja, bija pandēmija, tad ilgtspējai tā, iespējams, būs likumdošana,” apgalvo Swedbank ilgtspējas attīstības vadītāja Adriāna Kauliņa.