Par savu pieredzi ar elektroauto stāsta trīs bērnu mamma un suņa saimniece Anete, kas jau vairākus gadus ikdienā izmanto elektroauto gan pilsētvidē, gan ārpus tās. Viņas ceļš uz elektroauto sākās pavisam nejauši, kad vienā no autoservisa apmeklējumiem tas tika piedāvāts kā maiņas transportlīdzeklis.
"Es biju patīkami pārsteigta – braukšanas pieredze un manevrējamība pilsētvidē bija ļoti laba. Tā bija sajūta, ka vadu nākotnes auto,” atceras Anete. Tagad elektroauto jau trešo gadu ir viņas ikdienas auto.
Uzlādes plānošana un staciju pārklājums
Anetes ikdienas maršruti aptver ne tikai pilsētas robežas, bet arī biežus izbraucienus ārpus tās, un tas nozīmē, ka uzlādes iespēju plānošana kļūst par svarīgu braukšanas pieredzes elementu. "Es nedēļā nobraucu apmēram 1000 km, un man jāteic, ka Latvijā ir ļoti labi uzlādes staciju pārklājumi. Praktiski nav iespējams palikt bez uzlādes, ja vien tas nav apzināts lēmums."
Lai gan uzlāde prasa ilgāku laiku nekā degvielas uzpilde, Anete atzīst, ka tas nav ievērojami mainījis viņas ierasto ritmu. "Ja uzlādi veicu kādā no pilsētas stacijām, tad pilnai baterijai jeb 360 kilometru nobraukumam manā gadījumā nepieciešama apmēram pusotra stunda. Tomēr šo laiku es viegli integrēju dienas plānā, piemēram, uzlādes laikā varu strādāt." Viņasprāt, Latvijā uzlādes infrastruktūra ir ļoti labi attīstīta.
Laika un finanšu ekonomija
Elektroauto ne tikai nodrošina videi draudzīgāku pārvietošanos, bet arī piedāvā nozīmīgus ekonomiskus un laika ietaupījumus.
Anete uzsver, ka, neskatoties uz sākotnēji augstākām elektroauto iegādes izmaksām, valsts atbalsts šādu auto iegādei palīdz samazināt slogu, savukārt ekspluatācija ir ievērojami lētāka. Nozīmīgs ekonomiskais faktors ir arī tas, ka ģimene ik mēnesi ietaupa ne tikai uz degvielas izmaksām, bet arī uz stāvvietām Rīgas centrā, kas ir būtisks bonuss ikvienam, kas regulāri pārvietojas pa pilsētu.
"Finansiāli elektroauto ir daudz izdevīgāks – uzlāde ir apmēram par 40% lētāka nekā degviela," stāsta Anete.
Jāatgādina, ka jauna elektroauto iegādei no valsts vari saņemt 4500 eiro, savukārt valsts atbalsts lietota elektroauto iegādei tagad ir 3350 eiro. Turklāt, ja ģimenē ir trīs un vairāk bērni un ir vēlme iegādāties piecvietīgu jaunu elektroauto vai hibrīdauto, tad valsts atbalstu iespējams saņemt 6750 eiro apmērā, bet lietota elektroauto gadījumā – 5000 eiro apmērā.
Papildus ekonomiskajiem ieguvumiem Anete izceļ arī laika ietaupījumu. Elektroauto īpašnieki pilsētā var izmantot sabiedriskā transporta joslas, kas palīdz ātrāk pārvietoties rīta un vakara sastrēgumos.
Braucot, piemēram, pa Brīvības ielu sastrēgumu laikā, pārvietošanās ir ievērojami ātrāka – tas ir liels ieguvums, it īpaši, ja rīta rutīnā jāpagūst izvadāt bērnus uz skolu," viņa atklāj.
Uzlādes kultūra – no viesnīcām līdz bankām
Uzņēmumu un iestāžu domāšanas maiņa, piedāvājot uzlādes iespējas elektroauto lietotājiem, ir kļuvusi par būtisku atbalstu. Viesnīcas, kafejnīcas un uzņēmumi aizvien biežāk nāk pretī, nodrošinot ērtu un bieži vien bezmaksas uzlādi saviem klientiem. Anete atzīst, ka šāda pretimnākšana ir īpaši vērtīga, ceļojot vai ilgāk uzturoties prom no mājām. "Nesen ar draudzenēm devāmies uz Liepāju, un viesnīca uzreiz piedāvāja uzlādēt auto pagalmā," viņa dalās pieredzē.
"Biroju ēkās, lielveikalos un pie bankām bieži atrodas uzlādes stacijas, un tas ir ļoti ērti – kamēr esmu aizņemta ar darbiem, auto uzlādējas," stāsta Anete. Šāda “uzlādes kultūra” un infrastruktūras attīstība pēdējo gadu laikā ir pavērusi jaunas iespējas elektroauto lietotājiem – braukt tālāk, plānot brīvāk un pārvietoties bez raizēm gan pilsētā, gan ārpus tās.
Lai iegādātos savu jauno auto, nav nepieciešams visu maksājuma summu segt no saviem līdzekļiem. Valsts atbalstu vari saņemt, izmantojot konkursā apstiprinātos auto līzinga pakalpojumus, kur arī Swedbank piedāvā draudzīgus nosacījumus videi draudzīgāka auto iegādei.