Pirms vairāk nekā 12 gadiem Reinis Traidās noskatījās “Top Gear” epizodi, kurā raidījuma vadītāji devās mopēdu piedzīvojumā cauri Vjetnamai. Redzētais Reini tā iespaidojis, ka pēc neilga laika arī pats atsaucies aicinājumam doties aizraujošā braucienā uz Vjetnamu. Braucot ar ne pirmā svaiguma 100cc mopēdiem, Reinis kopā ar domubiedriem mērojis vairāk nekā 2000 kilometrus caur haotiskiem, neprognozējamiem un trakiem ceļiem. Aizraujošais ceļojums aizsāka jauno moto ceļošanas hobiju nu jau 10 gadu garumā, kuru laikā izmēģināti daudz un dažādi motociklu veidi.
Šoreiz Reinis dalās padomos, kā izvēlēties sev piemērotāko motociklu, un ko ņemt vērā, lai jaunais spēkrats kalpotu vēl ilgi.
“Pārvietoties no punkta A uz punktu B diendienā var kļūt vienmuļi, garlaicīgi un nospiedoši. Motocikls šiem braucieniem piešķir jaunu vēsmu.”
Izbaudīt katru vietu pilnībā
Reinis ir pārliecināts, ka pārvietošanās ar motociklu sniedz virkni priekšrocību, piemēram, motociklu teju jebkur var novietot bez maksas un gandrīz visur ar to var piebraukt tieši blakus galamērķim. Tāpat bieži vien var arī ērti apbraukt sastrēgumus, ko nav iespējams paveikt ar auto. “Motocikli, salīdzinot ar automašīnām, ir arī dinamiskāki. Tiem ir mazāki motori, taču daudzas reizes mazāks svars, un līdz ar to griezes moments un paātrinājums ir daudz izteiktāks.”
Reinis uzsver, ka motocikls kopumā ir arī grūtāk lietojams, jo jāapgūst vairākas jaunas prasmes (kas motobraucējam šķiet jo interesantāk). Tāpat pārvietošanās ar motociklu ir arī nedaudz riskanta, kas tikai pavairo piedzīvojuma sajūtu.
“Jau Vjetnamā bija skaidrs, ka ceļot ar motociklu ir pavisam citādi. Tu tiec nesaudzīgi pakļauts visiem dabas elementiem – vējam, temperatūrai, mitrumam. Motociklam apkārt nav nedz stikla, nedz metāla, kas no tā pasargātu, un līdz ar to tu patiesi izbaudi katru vietu uz savas ādas. Tāli braucieni vienmēr ir sava veida piedzīvojums! Otrs, vairāk praktisks aspekts – motocikls vienkārši ir izdevīgāks pārvietošanās veids dažādu iemeslu dēļ.”
Pirmais skatam, bet otrais – funkcijai
Reinis ir pārliecināts, ka katrs, kurš sāk braukt ar motociklu, parasti iziet cauri dažādām “fāzēm”, ņemot vērā mainīgās vēlmes, prioritātes un uzskatus. Motobraucējs piekrīt teicienam, ka “pirmais motocikls ir skatam, bet otrais – funkcijai”, jo arī Reiņa pirmais motocikls bija visai nepraktisks, taču skaists un klasisks (Triumph Bonneville). Ar savu pirmo motociklu Reinis gan nebrauca ilgi, jo ātri vien sāka izkristalizēties īstās vēlmes un vajadzības, kurām konkrētais ielas motocikls īsti neatbilda.
“Sapratu, ka gribu braukt lielākus attālumus uz tālākām valstīm un vietām. Ielas motocikls nav tik ērts, lai uz tā pavadītu visu dienu, visu nedēļu vai visu mēnesi. Protams, jaunībā, kad nekas īsti nesāp vai sāpes ātri pāriet, to var mēģināt darīt, bet ar vecumu tomēr sāk gribēties pamata ērtības - ērtāku sēdekli, taisnāku sēdpozīciju, bagāžas kastes, stabilāku braukšanu u.c.”
Ar laiku Reinis pārgājis uz ceļošanai piemērotākiem tūrisma veida motocikliem, tomēr ceļošana jau nekad neizpilda visu sezonu – tas parasti ir viens lielāks brauciens gadā. Arī pārējam laikam nepieciešams kaut kas izklaidējošs, tādēļ Reinis nonācis pie secinājuma, ka vislabāk ir dzīvot ar diviem motocikliem. Vienu garajiem ceļojumiem, bet otru - ikdienai pilsētā.
“Lai vai kādi motociklu stili un formāti šajos 10 gados ir izmēģināti, ceļošana ar motociklu vienmēr ir bijis kaut kas, kas sagādā prieku, kamēr pilsētas motociklus mainu biežāk, jo vēlos izmēģināt kādu jaunu zīmolu vai stilu.”
Kā izvēlēties pirmo motociklu?
Bieži cilvēki izvēlas motociklu, vēl īsti nezinot, kāda veida motobraukšana viņiem visvairāk patīk, bet, kā stāsta Reinis, tas ir tikai normāli, jo zināt, kas patīk vai nepatīk, pirms ir sākts braukt nemaz nav iespējams.
Izvēloties pirmo motociklu, Reinis iesaka apzināties, ka tas, visticamāk, tiks kādā brīdī apskādēts, nometot to neveiklā stumdīšanās vai lēna ātruma manevrā. Tāpat jāapzinās, ka pirmais motocikls ātri vien paliks garlaicīgs un izsmels sevi jaudas un adrenalīna ziņā.
“Manuprāt, pirmajam motociklam vajadzētu būt universāli lietojamam, pēc iespējas vieglākam un pietiekami jaunam, lai tas būtu aprīkots ar ABS (ABS ir obligāts visiem motocikliem Eiropā, kas ražoti no 2017. gada). Nišīgi un specifisku žanru motocikli ir nākamo sezonu prieks un intereses – jau nākamais solis moto gaitās.”
Reiņa ieteikumi pirmā motocikla izvēlē:
- Nepārspīlēt ar motocikla jaudu (ieteicams līdz 700cc). Viena no biežākajām kļūdām pirmā motocikla izvēlē ir pārlieku jaudīga spēkrata izvēle. Pat neliela kļūda, nevērība vai vienkārši neveiksme un kritiens nelielā ātrumā var izraisīt nopietnas traumas, tāpēc izaugsme motoru jaudās ir jāveido lēni un pakāpeniski, sākot ar mazāk jaudīgiem motocikliem un uz jaudīgākiem pārejot tad, kad jau ir sakrāta kāda pieredze un izveidojušās instinktīvās iemaņas.
- Izvērtēt sēdekļa augstumu – uz tā apsēžoties svarīgi, ka abas pēdas vari pilnībā nolikt uz zemes;
- Izvēlies pēc iespējas jaunāku motociklu, ko pēc sezonas vai divām nebūs grūti pārdot nākamajam iesācējam. Ja budžets ir ierobežots, var izvērtēt iegādāties arī vecāku motociklu, taču tad pastāv risks vairāk laika pavadīt nevis braucot, bet remontējot.
“Jāatceras, ka moto braukšana, tāpat kā jebkurš cits hobijs, var būt “naudas bedre”. Ekipējums, ceļošana, braucieni, jauni draugi, jaunas atziņas, jaunas mācības un pieredzes – tas vienmēr beidzas ar secinājumu, ka jāpērk kaut kas jauns. Vai nu tādēļ, ka iepriekš nopirktais vairs nepatīk, neder vai nekalpo uzdevumam, vai arī ar laiku ir mainījušās braucēja vēlmes.”
Tāpēc viens no būtiskākajiem aspektiem motocikla izvēlē joprojām ir tā cena un tas, cik daudz naudas vari atļauties iztērēt savam jaunajam braucamajam. Ja sapnis par motociklu tev ir jau sen, taču vēl nedaudz trūkst, lai to piepildītu, daudziem par atbalstu kļuvis kredīts auto vai cita transportlīdzekļa iegādei, kur vari saņemt aizdevumu no 3000 līdz 20 000 eiro bez pirmās iemaksas. Turklāt līdz 31. maijam Swedbank piedāvā kredītu noformēt bez papildus maksas.
Kā motociklu uzturēt labā tehniskā kārtībā?
- Motocikla apkopi veic vismaz reizi gadā vai ik pēc 10 tūkstošiem kilometru (ja gada laikā nenobrauc tik lielu attālumu, apkopi tāpat ieteicams veikt ik gadu);
- Papildus obligātajām filtru un eļļas maiņām svarīgi veikt arī pamata pārbaudi visām fundamentālajām lietām – pārbaudīt iespējamās eļļas noplūdes, ķēdes stingrību (un ieeļļošanu), papildināt bremžu šķīdumu, ja tas nepieciešams, pārbaudīt riepu nodilumus un diskus (īpaši, ja spieķoti), kā arī bremžu disku un kluču nodilumu.
- Ikdienā motocikls būs ļoti pateicīgs, ja to turēs labi ventilētā, sausā telpā ar jumtu. Ja tas nav iespējams, ir vērts to apsegt ar speciālu pārsegu, kad tas netiek lietots;
- Ieziemošanas laikā ir vēlams motocikla akumulatoru pieslēgt lādētājam, kas uztur akumulatora veselību ilgākos bezdarbības periodos. Ja nekas cits, tad pirmajā siltajā pavasara dienā nebūs nepatīkamu pārsteigumu ar motociklu, kas nelec.
Reinis ir pārliecināts, ka motocikls sniedz jaunus iespaidus un sajūtas, ko ar automašīnu izbaudīt nav iespējams, tāpēc, ja vien apzinies savas spējas un esi prātīgs uz ceļa, motocikls var būt arī tava jaunā aizraušanās.
“Protams, auto var paslēpties no vēja, lietus un sala un droši vien nobraukt lielākus attālumus ar komfortu un ērtībām, bet motocikla būtība nav par komfortu! Tā ir tieši par diskomfortu un gandarījumu dienas beigās, kad tas ir pieveikts.”