Tā, piemēram, Norvēģija ir pirmā valsts pasaulē, kas ierobežos iekšdedzes dzinēju auto pārdošanu jau no 2025.gada. Līdzīgi plāni tuvākajai nākotnei ir arī Lielbritānijai, Francijai un citām valstīm. Pircēju paradumiem un transporta elektrifikācijai steidz sekot arvien vairāk autoražotāju, piedāvājot iegādāties elektroauto dažādā cenu diapazonā.
Apvērsumu auto industrijā, aizsākot elektroauto ražošanas ēru, iezīmēja Tesla. Tāpēc vaicājām šī auto īpašniecei Latvijā Beātei Krauzei-Čebotarei par elektroauto priekšrocībām.
Kā stāsta Beāte: “Iepriekšējos četrus gadus ikdienā pārvietojos ar hibrīdauto, un jāsaka, es biju ļoti apmierināta - tā bija ļoti ekonomiska un dabai draudzīga mašīna. Tādēļ, apsverot nākamā auto iegādi, es rēķinos ar to, ka automašīnu pērku turpmākajiem pieciem līdz septiņiem gadiem. Šī iemesla dēļ vēlējos iegādāties auto, kas būtu ilgtspējīgs un ilgtermiņā lietojams."
"Likās, ka nākamais loģiskais solis ir elektroauto. Apspriedāmies ar vīru, kurš arī brauc ar hibrīdauto, un secinājām, ka mēs ģimenē varētu kombinēt - viens elektroauto, bet otrs – hibrīds. Mēs abi uzskatām, ka elektroauto ir mūsu nākotne, tādēļ paši vēlējāmies to pieredzēt un pamēģināt.”
Beāte vada uzņēmumu, kam ir salīdzinoši liels autoparks, tāpēc viņai saistoša šķita arī iespēja novērtēt elektroauto priekšrocības, lai izsvērtu, vai pāreja uz elektroauto būtu izdevīga investīcija uzņēmumam.
Te jāatzīmē, ka auto eksperti lēš – pateicoties inovāciju attīstībai, elektroauto un iekšdedzes dzinēja spēkratu cenu paritāte tiks sasniegta nākamo divu līdz desmit gadu laikā.
Lai arī šobrīd elektroauto iegāde šķiet salīdzinoši dārgāka, nekā auto iegāde ar iekšdedzes dzinēju, atsevišķas priekšrocības, ko sniedz šis auto, sajūtamas jau uzreiz.
“Elektroauto ir izdevīgs izmaksu ziņā. Priekšrocības, ko elektroauto īpašnieks var sajust katru dienu, ir tas, ka par šo mašīnu nav jāmaksā nodokļi, var braukt pa sabiedriskā transporta joslām un pašvaldības stāvvietās var stāvēt bezmaksas - tie ir ievērojami ietaupījumi. Tāpat ļoti svarīgs ir ietekmes uz vidi aspekts,” atzīmē Beāte Krauze-Čebotare.
Vēl viņa norāda, ka daudziem noteikti ir svarīga auto jauda. “Pretēji dažādiem mītiem par elektroauto jaudu, varu atzīt, ka Tesla elektroauto ir ļoti, ļoti jaudīgs - pietiek vien nedaudz piespiest pedāli, un auto vienkārši aizlido.”
Uzlādes izmaksas – 2 eiro uz 100km
“Ja automašīna ir nepieciešama tikai ikdienas braukāšanai, teiksim 200km dienā, tad pilnīgi noteikti elektroauto ir tas, ko var apsvērt. It sevišķi, ja ģimenē ir divas mašīnas. Noteikti nav jābaidās par izdevīgumu, jo manas izmaksas uz 100km šobrīd ir 2 eiro, kas ir ievērojami lētāk, nekā braucot ar dīzeļa vai benzīna dzinēja automašīnu. Jauda ir vienkārši fantastiska, un es arī teiktu, ka šie ir auto, kuriem nav nepieciešamas vispār nekādas apkopes. Piemēram, manai automašīnai pirmā apkope ir jāveic pie 80 000 km, kas noteikti nebūs parastas automašīnas gadījumā,” uzsver Beāte, iedrošinot arī citus apsvērt elektroauto iegādi.
Latvijā jau 1349 bateriju elektroauto
Kopā Latvijā ir reģistrēti 1349 bateriju elektroauto. Šobrīd iegādei pieejami virkne šādu ražotāju elektroauto – Audi, BMW, Hyundai, Honda, Jaguar, Kia, Mazda, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Porshe, Volkswagen, Tesla.
- Kā rāda Swedbank līzinga dati, starp jauniem iegādātiem videi draudzīgiem elektroauto Latvijā pieprasītākais šobrīd ir Nissan Leaf modelis, kura cena ir sākot no aptuveni 30 tūkstošiem eiro un kas šobrīd ir viens no pirktākajiem elektroauto Eiropā.
- Savukārt mazlietoto auto segmentā (kas vecāki par 2018. gadu) populārākais ir BMW i3 modelis, kas jauns maksā ap 50 tūkstošiem eiro, taču mazlietots 15 līdz 25 tūkstošu eiro kategorijā.
Kopumā šobrīd jau apmēram 7% no visiem līzingā iegādātajiem pasažieru transportlīdzekļiem ir hibrīdauto vai elektromobiļi.