Labām manierēm biznesa tikšanās laikā ir visnotaļ liela loma – tās jums var nodrošināt izdevīgu līgumu, perspektīvu sadarbības partneri, vilinošu darba vietu, savukārt to trūkums – likt piedzīvot fiasko. Mūsdienās par ierastu lietu kļuvušas darījumu pusdienas restorānā. Lūk, daži labā toņa likumi, kurus ievērojot, atstāsit par sevi vislabāko iespaidu.
Apģērba kodekss
Augstākā līmeņa vadītājiem piedien formālais stils (business formal) – ieturēts klasisks apģērbs noteiktā krāsu gammā (melns, tumšzils, pelēks). Vidējā līmeņa vadītājiem būs piemērots pusformālais stils (business casual) – «ērtā klasika», kas pieļauj brīvāku krāsu izvēli un aktuālās modes atspulgus detaļās – spilgtākas kaklasaites, neuzkrītošus rakstus dāmu blūzēm, gludu, elegantu trikotāžu.
Ja pusdienas rīkojat jūs
- Izsakot uzaicinājumu, noskaidrojiet sava viesa/viesu gaumi un piedāvājiet izvēli starp diviem trim restorāniem. Ja ar darījumu partneri tiekaties pirmoreiz, atcerieties – iespaids, ko radīs restorāns, noteiks arī iespaidu par jums pašu.
Ierodieties restorānā 15 minūtes pirms norunātā laika. Sagaidiet savus viesus vestibilā, sasveicinieties un lūdziet personālam pavadīt viņus pie rezervētā galdiņa. Ja kāds no viesiem kavējas, tieši norunātajā laikā dodieties pie atnākušajiem.
- Dodiet zīmi, ka pusdienas sākušās, pirmais atlokot auduma salveti un ieklājot to klēpī. Pusdienu beigās pirmais salveti salokiet un nolieciet uz galda pa kreisi no šķīvja.
Universāli padomi
- Vienmēr ierodieties laikā. Apjautājieties, vai jūsu galdabiedri jau ieradušies. Ja nav – uzgaidiet vestibilā.
- Sievietēm mēteli palīdz novilkt klātesošie vīrieši, nevis restorāna personāls. Vīrietis savas virsdrēbes novelk pirmais un saģērbjas pēdējais.
- Dodoties restorāna zālē, pirmajām ļaujiet ieiet dāmām; tad nedaudz apsteidziet viņas, lai atbīdītu krēslu. Sievietēm pieņemts piedāvāt labākās vietas ar skatu uz zāli.
- Pirms pusdienām izslēdziet mobilo tālruni – telefonsarunas pie galda tiek uzskatītas par vienu no rupjākajiem etiķetes pārkāpumiem. Ja jums jāatbild uz patiesi svarīgu zvanu, atvainojieties klātesošajiem un uz brīdi aizejiet no galda.
- Izturieties dabiski, bet kontrolējiet savu ķermeņa valodu – tā izpauž aptuveni 80% informācijas par cilvēku.
- Nenovietojiet uz galda nekādas personīgās lietas – telefonu, piezīmju grāmatiņu u. tml.
- Ļaujiet, lai ēdienu izvēlē vadību uzņemas pusdienu rīkotājs vai hierarhijā augstākais. Pasūtiet līdzīgu ēdienu – lai citiem nav jānogaida, līdz jūs notiesāsit zupu. Neizvēlieties ne dārgāko, ne arī lētāko no ēdienkartes.
- Ēdot neturiet elkoņus uz galda – tam drīkst pieskarties tikai augšdelmi.
- Nerunājiet ēdot un neturiet ēdienu uz dakšiņas runājot.
- Pirms lietojat dzēriena glāzi, vienmēr viegli piespiediet lūpām salveti.
Galda piederumi, kopš esat tos paņēmis rokās, vairs nedrīkst pieskarties galdam. Ja maltīti uz brīdi pārtraucat, tie jānovieto uz šķīvja trijstūra formā (kā iezīmējot rādītājus uz 8:20 pulksteņa ciparnīcā); ja beidzat – slīpi paralēli (rādītāji uz 4:50).
- Pēc pusdienām vienmēr pateicieties uzaicinātājam un izsakiet uzslavas restorānam.
Sarunas pie galda
- Tabu tēmas biznesa pusdienās ir: politika, reliģija, jaunākās ziņas, pret kurām varētu būt kontroversiāla attieksme, negatīvas, kā arī pārlieku personiskas tēmas.
- Atcerieties: labs sarunbiedrs ir erudīts un asprātīgs, taču pati svarīgākā viņa prasme ir – klausīties.
- Ja esat jaunākais starp viesiem, necentieties dominēt, bet uzdodiet ieinteresētus jautājumus un izsakiet īsas, trāpīgas piezīmes.
- Pēc Eiropas valstu etiķetes biznesa tematiem pieņemts pievērsties ne ātrāk, pirms pasniegts deserts. Taču vadieties pēc sarunbiedra – lietišķs cilvēks varbūt nevēlēsies tērēt laiku small talk.
- Nerunājiet pārāk skaļi. Klusināta saruna vairo konfidencialitāti un uzticēšanos.
Rēķina apmaksa
- Labais tonis paredz, ka par pusdienām maksā tas, kurš uzaicinājis. Ja tās ir koleģiālas pusdienas, varat vienoties, ka rēķinus apmaksāsit atsevišķi. Abos gadījumos vienojieties par to ar viesmīli jau pusdienu sākumā.
Neaizmirstiet atstāt dzeramnaudu viesmīlim 10–15% apmērā no rēķina summas.