Mākslīgā intelekta rīki: Kā sākt un ko izmantot jūsu biznesa ikdienā?

Mākslīgais intelekts (MI) vairs nav tikai zinātniskās fantastikas tēma — tas ir kļuvis par neatņemamu mūsdienu biznesa sastāvdaļu. Bet kā tieši mākslīgais intelekts var palīdzēt jūsu uzņēmumam ikdienas darbā?

Par to stāsta digitālā mārketinga eksperts, uzņēmuma "New Black" vadītājs Artūrs Mednis, un piemēros, kā MI ieviest gan iekšējo procesu, gan klientu pieredzes uzlabošanai, dalās vadošās lidsabiedrības Baltijā “airBaltic” Korporatīvās komunikācijas vecākā viceprezidente Alise Bethere.

Pielietojums ikvienā nozarē

"Pašlaik vairs nav nevienas nozares vai uzņēmējdarbības jomas, kurā mākslīgais intelekts nebūtu pielietojams," norāda Artūrs Mednis. No būvniecības un tūrisma līdz mārketingam un finansēm — katra nozare un uzņēmējdarbības aspekts var gūt no tā labumu. "Mākslīgais intelekts jau palīdz tiem, kas to izmanto ikdienā, un mēs esam stadijā, kad tā integrācija uzņēmumos kļūst par normu," piebilst viņš.

Pētījumi liecina, ka mārketings un reklāma ir nozares, kas visaktīvāk izmanto mākslīgā intelekta rīkus. "Pārsteidzoši, bet tehnoloģiju nozare ierindojas otrajā vietā, lai gan daudzi domātu, ka tā būtu priekšgalā," saka Mednis. No investīciju viedokļa farmācijas kompānijas pēdējo desmit gadu laikā ir bijušas vienas no lielākajām investētājām mākslīgā intelekta jomā, redzot tajā ievērojamu potenciālu sava biznesa attīstībai.

Praktiski MI rīki, ko integrēt savā ikdienā

Mākslīgā intelekta rīku klāsts ir ļoti plašs, un izvēle ir atkarīga no konkrētām uzņēmuma vajadzībām.

"Es ikdienā izmantoju vairāk nekā desmit dažādus rīkus, bieži pat nedomājot par to, ka tos izmantoju — tie vienkārši atvieglo darbu," saka eksperts.

Viens no jaunākajiem rīkiem, ko Artūrs iesaka, ir Attacher (attacher.eu). "Šis ir lielisks piemērs tam, kā mākslīgais intelekts var automatizēt ikdienas darbības, ietaupot laiku un resursus," saka Mednis. Attacher integrējas ar Gmail un automātiski analizē katru ienākošo e-pastu, klasificējot tos un piešķirot tiem atbilstošu kategoriju. Ja e-pastā ir pielikumi, piemēram, līgumi vai rēķini, rīks tos automātiski saglabā atbilstošajās Google Drive mapēs, piemēram, "Rēķini" vai "Klienti".

"Ja mākslīgais intelekts palīdz mums automatizēt pat desmit šādas darbības dienā, kopējais laika ietaupījums var būt ievērojams," piebilst viņš.

Galvenie ieguvumi no MI rīku izmantošanas

Uzņēmumi pievēršas mākslīgā intelekta rīkiem galvenokārt divu iemeslu - produktivitātes pieauguma un izmaksu samazinājuma - dēļ.

"Tomēr lielākais ieguvums ir iespēja paveikt lietas, kas agrāk bija fiziski neiespējamas vai ļoti laikietilpīgas," uzsver eksperts.

Piemēram, veselības aprūpē tas ļauj ātrāk un precīzāk analizēt pacienta veselības stāvokli un prognozēt iespējamās slimības, pat ja nav acīmredzamu simptomu. Savukārt, aviācijā "Google" eksperimentēja ar mākslīgo intelektu, lai optimizētu lidojuma maršrutus, ņemot vērā pretvēju, un tādējādi ietaupīja līdz pat 59% degvielas.

"Mākslīgais intelekts nav tikai par produktivitātes palielināšanu vai izmaksu samazināšanu, bet arī par jaunu iespēju radīšanu un inovācijām, kas agrāk nebija iespējamas," saka Mednis.

Biežāk sastopamie izaicinājumi un to pārvarēšana

Ieviešot mākslīgo intelektu uzņēmumos, bieži vien līdz ar priekšrocībām rodas arī vairāki izaicinājumi.

"Drošības un juridiskie jautājumi, piemēram, GDPR, autortiesības un datu aizsardzība, ir būtiski aspekti, kas jāņem vērā," norāda Artūrs Mednis.

Papildus tam, šo rīku sniegtā informācija var būt neprecīza, kas prasa darbiniekiem rūpīgu pārbaudi un izvērtēšanu.

"Kritiskās domāšanas trūkums var novest pie pārlieku lielas atkarības no mākslīgā intelekta," piebilst viņš.

Daudzi cilvēki joprojām nepilnīgi izprot tā potenciālu, uzskatot, ka tas ir tikai par bilžu ģenerēšanu vai tulkošanu. "Uzņēmumiem ir jāparāda plašākas iespējas un jābrīdina par riskiem, kas saistīti ar šī resursa izmantošanu," saka Mednis. Tāpat ir svarīgi izmantot uzticamus rīkus vai izstrādāt savus risinājumus, lai nodrošinātu datu drošību un efektīvu mākslīgā intelekta integrāciju.

Tomēr, kā uzsver eksperts, lielākais risks ir nelietot mākslīgo intelektu.

"Izvairīšanās no tehnoloģijām var radīt lielākus zaudējumus nekā iespējamie riski, kas saistīti ar to izmantošanu," saka viņš. "Mākslīgais intelekts jau tiek aktīvi izmantots, un, ja mēs to nedarīsim, riskējam atpalikt. Ir būtiski saglabāt konkurētspēju gan uzņēmumu, gan reģionu, gan valstiskā līmenī."

Kā norāda eksperts, pēdējo 12 gadu laikā produktivitāte Eiropā vidēji pieaugusi tikai par 0,8% gadā. Savukārt, pateicoties mākslīgajam intelektam, šis pieaugums varētu būt daudz lielāks — pat līdz 50% tuvāko gadu laikā, atkarībā no nozares un darba veida.

Piemēram, IT nozarē programmētāji izmanto mākslīgo intelektu, lai palīdzētu rakstīt kodus — dažkārt pat 20-30% no koda tiek ģenerēti ar tā palīdzību.

"Savukārt, 2022. gadā 2% no mārketinga un reklāmas materiāliem tika veidoti, pilnībā vai daļēji izmantojot mākslīgo intelektu, un tiek prognozēts, ka, 2025. gadā šis skaitlis pieaugs līdz 35%," piebilst Mednis.

MI veiksmīga integrācija: airBaltic piemērs

Latvijas nacionālā lidsabiedrība “airBaltic” pēdējo gadu laikā kļuvusi par vienu no vadošajiem piemēriem tehnoloģiju integrācijā aviācijas nozarē. Uzņēmums ir ieviesis vairākus inovatīvus risinājumus, kas uzlabo darba efektivitāti un klientu apkalpošanu.

Piemēram, rīks SkyTalker ir “airBaltic” IT nodaļas izstrādāts virtuālais AI asistents, kas nodrošina darbiniekiem ērtu piekļuvi iekšējām procedūrām un atbalsta ikdienas jautājumu risināšanā, kā paroļu atjaunošanā, piekļuvē sistēmām, personālvadības jautājumu risināšanā un citos.

Šis mākslīgā intelekta rīks ir īpaši noderīgs jaunajiem darbiniekiem apmācību laikā, palīdzot ātri orientēties uzņēmuma apjomīgajos dokumentu arhīvos. Atšķirībā no publiski pieejamajiem AI rīkiem, SkyTalker ir izstrādāts, lai lasītu un saprastu tieši airBaltic patentēto informāciju, nodrošinot precīzas un uzņēmuma vajadzībām pielāgotas atbildes,” norāda “airBaltic” Korporatīvās komunikācijas vecākā viceprezidente Alise Bethere.

Paplašinot SkyTalker funkcionalitāti, rīks FlightOps SkyTalker piedāvā arī piekļuvi lidmašīnu operāciju rokasgrāmatām. Tas nodrošina augstu precizitāti un drošības līmeni, tā kā ļauj operatoriem vienmēr ērti pārbaudīt atbildes oficiālajos materiālos.

Savukārt, “airBaltic” juristu nodaļa izmanto GPT Legal Assistant ātrai līgumu analīzei, kamēr BEAMS AI Co-Analyst uzņēmuma darbiniekiem palīdz identificēt un analizēt riskus, kas palīdz uzturēt augstus drošības standartus.

“Papildus minētajām aplikācijām airBaltic darbinieki ikdienā izmanto arī pieejamos korporatīvos AI rīkus, piemēram, ChatGPT, DeepL un citus. Turklāt, lidsabiedrības IT nodaļā neaizstājams palīgs ikdienas darbā ir kļuvis GitHub Copilot, kas darbojas kā asistents programmatūras koda rakstīšanā,” min Alise Bethere.

Taču mākslīgais intelekts “airBaltic” palīdz ne tikai iekšējā darbībā, bet arī klientu apkalpošanā.

PROS Dynamic Ancillary Pricing ir piemērs, kā AI risinājumi palīdz noteikt produktu un pakalpojumu cenas. Šī stratēģija palīdz optimizēt sēdvietu rezervāciju izmaksas, vienlaikus uzlabojot klientu pieredzi. Kopš sadarbības uzsākšanas 2023. gada beigās, sēdvietu rezervāciju pārdošana ir pieaugusi par gandrīz 10%, un airBaltic plāno paplašināt šo risinājumu, lai vēl vairāk pielāgotos klientu vajadzībām,” stāsta “airBaltic” pārstāve.