Lidojošas automašīnas un digitālais asistents – ko sola tuvākā nākotne?
Nauda

Lidojošas automašīnas un digitālais asistents – ko sola tuvākā nākotne?

Pirms 30 vai pat 20 gadiem lidojoša automašīna kā bērnu grāmatā par Nezinīša ceļojumu uz Saules pilsētu vai domājošs robots kā Zvaigžņu karos bija zinātniskā fantastika. Nu tā ir realitāte!

Ikviena fantastikas filma agrāk vai vēlāk kļūstot par dokumentālu žanru. Nudien – gudrais robots, kas pilda asistenta pienākumus, vairs nav nekāda nākotnes vīzija. Amazon Echo digitālais asistents spēj gan atbildēt uz pieprasījumiem, gan veikt pirkumus, tāpēc to savās ierīcēs sāk iebūvēt daudzi citi ražotāji. Ledusskapis, kas pasūta pienu vai biezpienu, jau klauvē pie mūsu mājas sliekšņa! Gaidāmās pārmaiņas jau tuvākajā nākotnē ieskicē Ģirts Bērziņš, Swedbank Grupas digitālās stratēģijas vadītājs un valdes loceklis Latvijā.

Ieskats jau tuvākā nākotnē:

Svarīgākās pārmaiņas pēdējo 10 gadu laikā

Pirms desmit gadiem Stīvs Džobss prezentēja iPhone, kura šķietami vienīgā vizuālā atšķirība no citiem mobilajiem tālruņiem bija pogu neesamība. Taču izrādījās, ka ar nosaukumu “mobilais telefons” mūsu kabatās patiesībā tika ieslīdināts jaudīgs dators.

Četru gadu laikā kļuva skaidrs, ka tas maina visu biznesa pasauli un attiecības starp uzņēmumu un klientu. Agrāk preču un pakalpojumu sniedzēji klientus gaidīja pie sevis, nu kļuva iespējams sasniegt viņus jebkur un jebkad. Lai saņemtu pakalpojumu, klientam vairs nav jādodas uz bankas filiāli, to ērti iespējams izdarīt savā telefonā 24 stundas diennaktī.

Pirms sešiem gadiem nozīmīgas pārmaiņas iezīmējās arī enerģētikas sektorā. Elektromobiļi, Tesla saules baterijas, lietu internets, paplašinātā realitāte, kas pagaidām gan radusi pielietojumu tikai pokemonu spēlē, 3D drukāšana, vēl un vēl… Pārmaiņas notiek galvu reibinošā ātrumā! No vienas puses, iespēja organizācijām uzrunāt savu klientu ir lielākas nekā jebkad agrāk, no otras puses, informācijas pārbagātība liek ļoti precīzi izskaitļot, kā veidot personalizētu piedāvājumu.

Konkurēt ar robotiem kļūs arvien grūtā

2015. gadā Audi rūpnīcā Meksikā roku rokā sāka strādāt cilvēki un roboti, un jau visai drīz cilvēku darbaspēks šajā rūpnīcā kļuva lieks, jo roboti gluži vienkārši ir ātrāki un precīzāki! Tesla izstrādātājs Īlons Masks jau paziņojis, ka Tesla rūpnīcās vispār nestrādās cilvēki.

Roboti, kas tīra māju, automātiskās kases lielveikalos (arī tādas kases, kas noskenē preces un automātiski noskaita naudu no kartes) – tas viss jau darbojas. Un tuvākajos gados arvien vairāk darbu tiks automatizēts, tāpēc cilvēkiem jau šobrīd ir jādomā par pārprofilēšanos! Kāda būs mana nākamā profesija pēc tam, kad manu darbu pārņems robots, kurš to spēs paveikt ātrāk un labāk.

Un runa nav tikai par mehānisku roku darbu. Mākslīgais intelekts nav mazāk nozīmīgs konkurents. Jau pērn IBM Watson vēža diagnostika bijusi divreiz precīzāka nekā labākajam pasaules onkologam. Un salīdzinoši nesen Ņujorkā kāda advokātu firma noalgoja datoru Ross, kas bankrota lietas risina ievērojami labāk par saviem kolēģiem cilvēkiem.

Sevi piesaka tā dēvētie Digital Doppelgangers – digitālie asistenti, kuri cilvēka vietā paveic daudzas rutīnas lietas.

Arvien attīstās autonomā loģistika – pašgaitas kuģi un automašīnas. Kapteinis uz kuģa vairs nav nepieciešams. Viens kapteinis tagad var vadīt nevis kuģi, bet veselu floti. Un, ja jūsu bērns ir jaunāks par pieciem gadiem, visticamāk, viņam autovadītāja tiesības vairs nebūs jākārto. Pašgaitas automobiļi būs viņu privātais šoferis, turklāt daudz drošāks ceļu satiksmē nekā cilvēks.

Internets ir cilvēka pamattiesība

2015. gads bija zīmīgs ar saukli, ka digitalizācija pārņems visu! Šajā gadā savu zvaigžņu stundu piedzīvoja pilnīgi jauna veida biznesa modeļi – lielākajai taksometru kompānijai pasaulē Uber nepieder neviens auto, lielākajai nekustamā īpašuma izīrēšanas vietnei Airbnb nepieder neviens nekustamais īpašums, savukārt pasaules lielākais sociālais medijs Facebook neražo saturu. Turklāt Facebook, saprotot, ka tā lietotāju skaits vēl nav sasniedzis maksimumu, pasludināja, ka internets ir viena no cilvēka pamattiesībām, atbalstot interneta pieejamības izplešanos.

Savukārt Amazon.com, kas sākotnēji bija grāmatu tirdzniecības vieta, 2015. gadā izgāja ārpus sava tradicionālā biznesa robežām, piedāvājot ne tikai produktu piegādes, bet arī servisa ekosistēmu. Tagad Amazon iespējams iegādāties ne tikai veļasmašīnu, bet arī tās pieslēgšanas pakalpojumu.

Tradicionāli biznesa modeļi mainās, robežas tiek nojauktas. 2016. gads bija raksturīgs ar uzņēmumu centieniem samazināt berzi. Proti, kā ātrāk, vieglāk un efektīvāk izdarīt to, ko konkurenti jau paveikuši, un kā samazināt plaisu starp brīdi, kad klientam rodas vajadzība un kad tā tiek apmierināta. Mūsdienās bieži vien piedāvājumam jābūt gatavam jau pirms vajadzības rašanās.

Tāpat arvien skaidrāk iezīmējas apjausma, ka jāspēj būt globāliem, jo konkurences robežas vairs nepastāv.

Bezkontakta norēķini

Sagaidāms, ka tieši šogad savu kritisko izplešanās masu sasniegs bezkontakta norēķini, un to galvenokārt noteiks cilvēku ikdienas paradumi un arvien augošā prasība pēc tā, lai maksājumu veikšana jau būtu iebūvēta parastās ikdienas darbībās un notiktu lietotājam nemanāmi. Piemēram, par braucienu Uber vairs nav jānorēķinās, aplikācija vienkārši zina, kur iekāpāt un cik nobraucāt, un pati noskaita naudu no kartes. Arī Latvijā ir ienākušas bezkontakta kartes, kuru nopīkstinot ir iespējams veikt pirkumus līdz 10 eiro. Un jau šobrīd pasaulē pieejami risinājumi, kad nav nepieciešama pat bezkontaktu karte!

Kas mūs sagaida tuvākajā nākotnē?

Nākamais būs autonomās pārvietošanās gads. Volvo smagā pašvadības mašīna jau veikusi pirmo kravas piegādi. Uber drīzumā teiks ardievas taksometru vadītājiem, izaicinot visu loģistikas biznesu. Waymo, Google meitasuzņēmums, sadarbībā ar Chrysler plāno līdz 2017. gada beigām masu patēriņam piedāvāt pašbraucošu koplietošanas auto, vienlaikus izaicinot arī auto piederības konceptu. Lai brauktu ar auto, tas vairs nebūs jāiegādājas īpašumā!

Arī Mercedes Benz investējis 500 miljonus dronu ražošanas uzņēmumā, lai paplašinātu savu darbību loģistikas biznesā. Pasaulē neatrisināts jautājums joprojām ir tā sauktā pēdējās jūdzes piegāde – no pakomāta līdz mājām. Tāpēc Mercedes minivans, kurā ir droni un paciņas adresātiem, brauc pa iepriekš aprēķinātu maršrutu, ērti un ātri piegādājot klientiem paciņas.

Turklāt mūsdienās jaudīgākie droni var piegādāt ne tikai preces, bet arī pārvietot cilvēkus. Tāpēc Uber grasās īstenot pašlidojošu elektrisko taksometru biznesu. Tas nozīmē, ka gaisa satiksme ne tik tālā nākotnē varētu izskatīties gluži kā filmā Piektais elements. Jau šovasar Apvienotajos Arābu Emirātos ar gaisa taksometru varēs nokļūt sev vēlamajā galamērķī.

Savukārt Īlons Masks strādā pie nākamās paaudzes transporta risinājuma ar pārliecību, ka viss bizness ir caurulēs. Radot pusvakuuma vidi un ievietojot kravu vai cilvēkus pārvietojamās kapsulās, magnētiskās levitācijas stāvoklī iespējams pārvietoties ar lielāku ātrumu nekā lidmašīnas. Plānots, ka pirmās kravas šādi tiks piegādātas jau 2021. gadā, savukārt cilvēku pārvadājumi notiks jau 2022. gadā.

Fosilā enerģija izzudīs uz neatgriešanos – uzbūvēt alternatīvās enerģijas avotus šobrīd ir lētāk nekā fosilās. Un, protams, visas lietas tiek savstarpēji savienotas – ar piektās paaudzes mobilajiem sakariem, kā arī ambīciju par interneta pieejamību visās pasaules malās līdz 2025. gadam.

Jaunības eliksīrs rokas stiepiena attālumā

Milzīgas pārmaiņas piedzīvojušas arī veselības tehnoloģijas – pērn no leikēmijas tika izārstēta meitenīte, pārkodējot viņas ģenētisko kodu.

Un izrāviens hiperveselības jomā tikai turpināsies, jo zinātnieki atklājuši vairāk nekā 500 gadu vecu vali, un patlaban strādā, lai atminētu ilgdzīvošanas noslēpumu. Jautājums mūsdienās nav tikai par to, kā apstādināt šūnu novecošanos, bet arī kā padarīt šo procesu atgriezenisku.

Un ko darīs bankas?

Swedbank Zviedrijā filiāļu kontaktu centrā jau šobrīd strādā Nīna, kuras produktivitāte ir 15 reizes labāka nekā viņas kolēģiem. Nīna ir mākslīgais intelekts. Un Swedbank arvien turpina investēt ne vien digitālo lietotņu, bet arī digitālo asistentu attīstībā atbilstoši nākotnes bankas pakalpojumu pieejai. 

Bankas jau patlaban sadarbojas ar FinTech uzņēmumiem, kuriem ir redzējums par to, kā uzlabot kādu konkrētu procesu vai risinājumu, bet nav nozīmīgas klientu bāzes. Tomēr lielākais izaicinājums gan bankām, gan finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem ir apzināties, ka konkurence nav savstarpēja, bet gan ar milžiem GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple), BAT (Baidu, Alibaba un Tencent) un PayPal, kuri apgalvo, ka jaunā nauda ir tas, ko viņi piedāvā jau šodien.

Konkurence par labāko klienta pieredzi šodien kļuvusi globāla. Un klienta pieredzi joprojām nosaka vienkāršs algoritms – iespējami pozitīvākā pieredze un emocijas ar iespējami mazāko piepūli.