22. feb, 2021

Zīmols un e-veikals

2020. gads ikvienam uzņēmējam bijis izaicinājumu pilns, bet vienlaikus iezīmējies arī ar straujāko un dinamiskāko e-komercijas izaugsmi. Pandēmijas laikā cilvēki izvēlas iepirkties attālināti un zīmoli steidz pielāgoties pircēju paradumu maiņai.

Taču nepietiek ar interneta veikala izveidi vien – ir jāparūpējas arī par to, lai pircējam to būtu viegli atrast un ērti lietot. Kā to panākt, vienlaikus sekmīgi virzot savu zīmolu? Iesaka mārketinga aģentūras Frank by Inspired” vadītājs Kristaps Kalniņš.

Zīmols ir katram

Katram uzņēmumam ir savs zīmols, pat ja tas nav radīts ļoti apzināti. Tas ir pazīmju kopums, kas uzņēmumu atšķir no citiem un ietver gan vizuālo noformējumu (logo, izmantotās krāsas, fonti, ikonas, attēli u.c. elementi), zīmola izteiksmes veidu (t.s. balss toni), vērtības, nostāju un arī misiju. Zīmola klātbūtne ir visaptveroša, un tā dzīvo vairākos kanālos. Savukārt uzņēmuma mājaslapa/-e-veikals ir platforma, kas ir vienīgi uzņēmuma pārziņā un kurā tas iepazīstina klientus ar savu produktu vai pakalpojumu un pārliecina par tā iegādi.

Pārejot uz pārdošanu interneta vidē vai paplašinot jau aizsākto darbību tajā, uzņēmumam ir ieteicams pārskatīt savu zīmolu un izvērtēt, vai nav nepieciešami kādi uzlabojumi.

Šajā rakstā aplūkoti temati:

  • Kā pielāgot savu zīmolu interneta videi?
  • Ko ir svarīgi ņemt vērā, izveidojot vai uzlabojot tiešsaistes veikalu?
  • Kā veikt e-veikala lietojamības testēšanu?

Kā pielāgot savu zīmolu tiešsaistes videi

Zīmola logo vajadzētu būt skaidri nolasāmam arī no mobilajām ierīcēm. Zīmola identitātei jābūt vienotai visās platformās, kur tiek veikta komunikācija, jo ikviens interneta lietotājs ikdienā redz neskaitāmus zīmolus un vienota zīmola identitāte palīdzēs nostiprināt konkrēto produktu vai pakalpojumu potenciālā klienta uztverē.

To var panākt, piemēram, izmantojot labas kvalitātes oriģinālsaturu, nevis foto un video bankas. Tam nebūt nav vajadzīgi lieli resursi – labas kvalitātes attēlus, piedomājot par apgaismojumu, nu jau var uzņemt ar lielāko daļu mobilo telefonu.

Svarīgākais, lai priekšmets būtu labi saskatāms un neradītu viltus iespaidu. To visvienkāršāk panākt, fotografējot produktu uz balta fona.

  • Fotoattēlu pēcapstrādei var izmantot gan profesionālākas maksas programmas kā, piemēram, Photoshop un Lightroom, gan arī tādas bezmaksas tiešsaistes programmas kā Pixlr. Attēlu apstrādi var veikt arī mobilajās lietotnēs, piemēram, VSCO. Lielākajā daļā šo lietotņu pamata funkcijas ir bez maksas, bet, ja nepieciešams, var iegādāties arī papildu funkcijas. Lai visi uzņemtie attēli būtu vienā krāsu gammā, iesaku izmantot vienus un tos pašus iestatījumus jeb filtrus.

Šībrīža tendences liecina, ka lietotāji tiešsaistē vislabāk uztver informāciju video formātā. Arī video ir iespējams uzņemt pašu spēkiem, arī ar mobilajām ierīcēm. Svarīgākais ir saprast video mērķi – vai tas parādīs kādu produkta funkciju, tā pielietojumu vai varbūt procesu utt. Video vajadzētu proaktīvi atbildēt uz jūsu klientu jautājumiem. Ja video tiek izmantots sociālajiem medijiem, svarīgi atcerēties, ka pašas svarīgākās tajā ir pirmās trīs sekundes, kas nosaka to, vai lietotājs turpinās skatīties video vai dosies tālāk. Social Media Today ir noskaidrojuši, ka 54% no sociālo mediju lietotājiem visu piedāvāto satura formu vidū izvēlas video un 66% lietotāju daudz labprātāk skatās īsus (līdz vienai minūtei) sižetus. Video veidi ir dažādi – zīmola, produkta vai pakalpojuma reklāma, paskaidrojošs video, lietotāju pieredzes stāsti utt.

Pēdējā laikā strauji aug arī straumēšanas jeb live video popularitāte – šobrīd tas ir jau trešais izplatītākais video veids. Arī video pēcapstrādi ir iespējams veikt pašu spēkiem vai nu profesionālās programmās kā Adobe Premiere Pro un Final Cut Pro, vai vienkāršotākās – piemēram, Adobe Premiere Rush. Tiešsaistē pieejami arī vairāki maksas un bezmaksas rīki tieši sociālo mediju video veidošanai – Animoto, Biteable u. c.

Diemžēl nav tādas maģiskas formulas, kas pateiktu, kurš no izteiksmes veidiem darbojas vislabāk. Katram zīmolam ir sava specifika, sava auditorija un līdz ar to savs ceļš uz vēlamo rezultātu. Labākais veids, kā to noskaidrot, ir mēģināt, mēģināt un vēlreiz mēģināt.

Internetveikala izveide vai uzlabošana

Neatkarīgi no tā, vai interneta veikals tiek veidots no nulles vai uzlabots, primāri jādomā par diviem galvenajiem virzieniem – lapas tehnisko sniegumu un lietojamību.

Tehniskais sniegums ietver visas darbības, kas nodrošina lapas funkcionalitāti. Vispirms vajadzētu pārbaudīt, vai mājaslapa ir ērti pārlūkojama mobilajās ierīcēs (mobile friendly). Tai noteikti tādai jābūt, jo ar katru dienu pieaug to lietotāju skaits, kas primāri pirkumiem izmanto mobilās ierīces. Parasti lapas izstrādes platformā var redzēt arī lapas mobilo versiju.

Tās pārbaudi iespējams veikt arī tādos bezmaksas tiešsaistes rīkos kā, piemēram, mobiReady. Tajos ievadot jūsu mājaslapas adresi, tie parāda, kā konkrētā lapa izskatās dažādās ierīcēs, kā arī veic diagnostiku, parādot, ko un kā nepieciešams uzlabot.

Šis ir pirmais solis problēmu identificēšanā, kas ļauj novērtēt, vai problēmas varēsit novērst pašu spēkiem, vai arī būs nepieciešama profesionāļu palīdzība.

 

Tāpat nepieciešams saprast, kāds ir lapas ielādes ātrums – vai lietotājs to nepametīs, nesagaidot, kamēr tā ielādēsies. To pavisam viegli var noskaidrot, ievadot mājaslapas adresi Google PageSpeed Insights. Arī šis rīks ne tikai norādīs lapas ielādes ātrumu, bet arī veiks tās papildu diagnostiku, lai konstatētu novēršamās problēmas. Labs lapas ielādes ātrums ir 1–2 sekundes. 53% lietotāju pamet mājaslapu, ja tās ielāde ilgst vairāk par 3 sekundēm.

Pārdošanā ir īpaši svarīgi, lai par pirkumu varētu ērti norēķināties, tāpēc noteikti nenāks par ļaunu pašiem piepildīt iepirkumu grozu un mēģināt norēķināties, lai pārliecinātos par to, ka visas integrācijas strādā un apmaksa norit bez aizķeršanās.

Kā izvērtēt internetveikala lietojamību

Otra ārkārtīgi svarīga lieta ir lapas lietojamība jeb UX (user experience). Ir svarīgi, lai lietotājs tiešsaistes veikalā varētu viegli orientēties, saņemt izsmeļošu informāciju par produktu vai pakalpojumu un ērti veikt pirkumu. Tālab ieteicams rūpīgi pārbaudīt visus lapas elementus – vai teksti uz visām pogām ir labi salasāmi, vai poga “apstiprināt” ir pamanāmā krāsā, vai visas lapas sadaļas ved turp, kur nepieciešams, un darbojas, kā tām vajadzētu darboties. Ļoti svarīgi ir parūpēties arī par to, lai visi produktu attēli būtu kvalitatīvi un atbilstu patiesībai. Tas pats attiecas uz produktu un pakalpojumu aprakstiem – tiem jābūt viegli uztveramiem, izsmeļošiem un precīziem.

Lai saprastu, cik viegli lietojams ir jūsu interneta veikals, ieteicams veikt lietotāju testēšanu. To var veikt gan izvērsti, atlasot mērķauditorijas lietotājus un ar metodisku pieeju sekojot līdzi viņu veiktajām darbībām, gan daudz vienkāršāk, piemēram, ar paziņu palīdzību.

Testu var veikt, iedodot potenciālajam klientam “scenāriju” jeb kritērijus, pēc kā jāatrod konkrēts produkts vai pakalpojums. Piemēram, ja jūs tirgojat bērnu apģērbu, scenārijs varētu būt atrast siltu ziemas džemperi četrgadīgai meitenei. Vērojiet, kādus soļus veic lietotājs, lai atrastu konkrēto produktu. Procesa laikā ieteicams sarunāties: vaicājiet, kāpēc lietotājs pie kāda soļa apstājās, kāpēc devās turp nevis citur, kas viņam palīdzēja un kas traucēja. Šādi vēlams izsekot visu procesu līdz pirkuma veikšanai. Šī metode palīdzēs ātri saprast, cik viegli un ērti ir lietojams jūsu interneta veikals un kādas problēmas jānovērš.

Tātad pirmie soļi, ko varat veikt pašu spēkiem:

1. Pārskatīt zīmolu un tā atbilstību interneta videi, toskait mobilajām ierīcēm.

2. Pārbaudīt mājaslapas ielādes ātrumu.

3. Pārliecināties, ka pamatelementi, kas nosaka veiksmīgu lietojamību, darbojas un nav mulsinoši.

4. Veikt vienkāršu lapas lietojamības testu paša spēkiem.

Ja kādā no šīm jomām jums jāveic uzlabojumi un nepieciešama palīdzība, iesaku vērsties pie profesionāļiem, kas palīdzēs sasniegt vēlamo rezultātu.