Nav noslēpums, ka Covid-19 ir milzīga iespēja e-komercijas attīstībai, palīdzot uzņēmējiem pārvarēt šī brīža situāciju. Kā rāda Swedbank pētījums, kurā aptaujāti vairāk nekā 700 Latvijas uzņēmumu, lielākoties mazie un vidējie, rāda, ka daudzi uzņēmēji meklē iespējas, kā digitalizēt savus pakalpojumus, lai noturētu savu biznesu.
Swedbank eksperti, Dana Andrejeva, Swedbank Starptautisko un tirdzniecības uzņēmumu apkalpošanas nodaļas vadošā korporatīvo klientu attiecību vadītāja, un Mihails Čebotars, Swedbank Naudas pārvaldības daļas vadītājs, tiešraides diskusijā iepazīstināja ar jaunākajām e-komercijas tendencēm Latvijā, kā arī sniedza praktiskus padomus par digitālajiem risinājumiem tirgotājiem, kam šobrīd aktuāla sava biznesa pārnese uz tiešsaisti.
Pircēju tendences strauji mainās
Līdz ar pandēmijas Covid-19 izplatību un ārkārtas situācijas izsludināšanu valstī, patērētāju ieradumi ir mainījušies – mazāk neplānotu, biežu veikala apmeklējumu pēc nelieliem pirkumiem un vairāk apdomīgu, plānotu pirkumu vienu reizi nedēļā.
Kā viena no tendencēm, kas atklājas pircēju vidū – pasūtīto preci ir gatavi sagaidīt ar piegādi mājās vai saņemt tuvākajā pakomātā par papildu samaksu.
Laiku, ko iepriekš cilvēki pavadīja iepērkoties, tagad var pavadīt lietderīgāk, piemēram, ar bērniem un ģimeni.
Tāpat novērojams, ka daudzi pircēji, kuri iepriekš nebija izmantojuši e-veikalus, tomēr ir izlēmuši pamēģināt un vismaz reizi iepirkties tiešsaistē.
Daži no populārākajiem iemesliem, kāpēc cilvēki lielākoties izvēlas iepirkties tiešsaistē: labāka cena, 24/7 pieejamība, vieglāka preču cenu salīdzināšana, plašāka izvēle un piegādes opcijas. Savukārt visbiežākie iemesli, kuru dēļ cilvēki neizvēlas iepirkties tiešsaistē: vēlme apskatīt preci klātienē, saņemt to uzreiz, neuzticēšanās preces kvalitātei, apmaksas veidam vai preču garantijai.
Tirgotāji meklē digitālās iespējas
Swedbank eksperti uzņēmējiem iesaka veidot e–veikalu jau uz sagatavotas bāzes. Tas ļaus izvairīties no papildu ārējo resursu, piemēram, IT speciālistu un citu papildspēku piesaistīšanas. Tomēr kopumā, lai spertu pirmos soļus e–komercijas jomā, minimālais resursu patēriņš ir atšķirīgs starp mazajiem, individuālajiem uzņēmējiem vai lielajiem tirgotājiem. Starta kapitāls, uzsākot biznesu tiešsaistē, un ar zināmu pieredzi fiziska veikala vadīšanā, var būt sākot no dažiem simtiem eiro.
Mihails Čebotars, Swedbank Naudas pārvaldības daļas vadītājs, atzīmē: “Tas ir labs sākums, ja uzņēmējam jau ir vietne, augstas kvalitātes bildes, apraksts, kurā ieliktas emocijas, kā arī tiek piedāvāta iespēja samaksāt ar populārākajiem maksājumu veidiem. Taču tas vēl nenozīmē, ka pircējs par to uzzinās bez reklāmas un produkta pozicionējuma.”
Kā norāda eksperti, Covid-19 radītās krīzes apstākļos, būtiski pieaudzis pieprasījums pēc pārtikas, elektronikas, mājas precēm (tostarp arī elektronikas). Arī Latvijas pilsētās un reģionos parādās arvien vairāk iespēju saņemt pasūtījumus ar piegādi uz mājām no lielākajiem tirgotāju e-veikaliem.
Līdz ar patērētāju ieradumu maiņu, ārkārtas situācijā noteikto 2 metru distancēšanos un iepirkšanās vietu retāku apmeklēšanu, pārdomāts preču izvietojums veikalos nespēlē tik lielu lomu kā iepriekš. Visā pasaulē tirgotāji mācās izmantot mākslīgā intelekta iespējas – prognozēt pircēju tendences un veidot algoritmus, kas uzrunā katru lietotāju individuāli. Savukārt, e-veikala apmeklētājam ir būtiski redzēt kvalitāti – piedāvātās preces aprakstu un bildes, kurās var sajust arī emocijas.
Droša maksājumu pieņemšana tiešsaistē
Aptuveni 85% visu maksājumu apstrādei tiešsaistē tiek izmantots tā saucamais BankLink, bet aptuveni 15% maksājumu notiek ar karti. BankLink ir ātrs un ērts risinājums zibenīgai maksājumu apstrādei. Ar tā palīdzību tiek vienkāršots process starp tirgotāju un banku, ļaujot vairāk nekā 750 000 Swedbank Latvija klientiem veikt ātru un drošu pirkumu apmaksu, izmantojot Swedbank internetbanku. Maksātāju lietotāja pieredze ir tāda pati, kā pieslēdzoties savai internetbankai, kurai seko jau sagatavota maksājuma uzdevuma apstiprināšana.
Savukārt tirgotājam nauda kontā tiek ieskaitīta pāris sekunžu laikā pēc tam, kad klients ir apstiprinājis maksājumu.
Savukārt karšu maksājumu pieņemšana ļauj tirgotājam paplašināt savu biznesu, piedāvājot savas preces vai pakalpojumu visā pasaulē. Tirgotājam nav jāizraksta klientiem rēķini, un nauda par pirkumu nonāk uzņēmuma kontā nākamajā dienā. Karšu maksājumu pieņemšana palielina arī kopējo uzticamību vietnei, jo kartes lietotājs saņem papildu aizsardzību 3D Secure programmā, kas ir svarīgs nosacījums pircējiem.
Swedbank šobrīd tirgotājiem piedāvā pieslēgt maksājumus savam e-veikalam bez pieslēgšanas maksas un trīs mēnešus bez ikmēneša maksas.
Noskatieties pilnu diskusijas ierakstu
Un sekojiet līdzi arī citām mūsu diskusijām par to, kas jāņem vērā, izveidojot savu interneta veikalu, kā atrast, saprast un uzrunāt klientus digitālajā vidē, kā nodrošināt piegādi un klientu servisu.
- Mozello dibinātājs un vadītājs Kārlis Blūmentāls dalās savos padomos: E-veikala izveide - ko darīt un ko nedarīt?
-
Raitis Puriņš, Printful mārketinga vadītājs, video diskusijā palīdzēs rast atbildes uz jautājumiem par digitālā mārketinga vidi: Digitālais mārketings - kā saprast un sasniegt savu auditoriju?