Ilze Grīnberga, Zvērināta advokāte “Rödl & Partner”
Eiropas Savienības jaunā Piekļūstamības direktīva (European Accessibility Act) pavisam drīz radīs būtiskas pārmaiņas e-komercijas tirgū. Tās galvenais mērķis ir nodrošināt, ka preces un pakalpojumi ir pieejami visiem, tostarp cilvēkiem ar invaliditāti un fiziskiem, garīgiem vai intelektuāliem traucējumiem. Starptautiskā konsultāciju uzņēmuma Rödl & Partner zvērinātā advokāte, uzņēmējdarbības un korporatīvo tiesību jomas eksperte Ilze Grīnberga skaidro, kā šis regulējums ietekmēs nozari un kas uzņēmējiem būtu jādara, lai savlaicīgi tai pielāgotos.
Kas ir Piekļūstamības direktīva un kādi ir tās galvenie mērķi?
Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām ir pieņemta 2019. gada 17. aprīlī. Tās mērķis ir harmonizēt noteiktu preču un pakalpojumu pieejamības prasības visā Eiropas Savienībā, vienlaikus veicinot šo preču un pakalpojumu pieejamību cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem. Latvijā šī direktīva ieviesta ar 2023. gada 16. marta likumu “Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums,” kas stāsies spēkā 2025. gada 28. jūnijā.
Vērts atzīmēt, ka “šī direktīva ne tikai veicina iespējas plašākam cilvēku lokam piekļūt pakalpojumam, bet arī rada iespējas tiem uzņēmumiem, kas ieviesīs direktīvā paredzētos risinājumus, piesaistīt plašāku klientu loku,” komentē Ilze Grīnberga.
Vai direktīva attiecas uz visiem e-komercijas uzņēmumiem?
Piekļūstamības prasības galvenokārt attiecas uz lielākajiem e-komercijas uzņēmumiem, taču ir noteikti izņēmumi mazākiem uzņēmumiem.
Ilze Grīnberga skaidro, ka “no piekļūstamības prasību ievērošanas ir atbrīvoti e-komercijas pakalpojumu sniedzēji, kuri nodarbina mazāk par 10 personām un kura gada apgrozījums nepārsniedz 2 000 000 eiro vai gada bilances kopsumma nepārsniedz 2 000 000 eiro. Šajā gadījumā atbrīvojums attiecas tieši uz e-komercijas pakalpojuma vietnes piekļūstamību (identifikācija, maksāšanas rīki, informācijas nodrošināšanas veidu). Savukārt, atbrīvojums no piekļūstamības prasību ievērošanas attiecībā uz pakalpojumu neietver atbrīvojumu no pienākuma pārliecināties par to, ka platformā tirgotās preces atbilst piekļūstamības prasībām,” uzsver Grīnberga.
Kādas ir galvenās prasības e-komercijas uzņēmumiem?
Piekļūstamības prasības paredz, ka e-komercijas vietnēm un lietotnēm ir jābūt pieejamām visiem lietotājiem, tostarp tiem, kuri izmanto palīgtehnoloģijas. Ilze Grīnberga uzsver vairākus būtiskus aspektus:
Pirmkārt, informācijai jābūt skaidrai un viegli uztveramai. Tai jābūt pieejamai dažādos formātos, piemēram, ar subtitriem video materiāliem vai tekstu, kas pielāgots ekrānlasītājiem. Tāpat ir svarīgi, lai lietotāji varētu pielāgot vietnes satura noformējumu, nodrošinot ērtu lietošanu visiem vietnes apmeklētājiem.
Būtiskākais e-komersantam ir nodrošināt informāciju par platformā tirgoto preču un pakalpojumu piekļūstamību (ciktāl to sniedzis ražotājs), kā arī saprotamā veidā nodrošināt piekļūstamību lietotāja identifikācijas iespējai, informācijas drošības un maksājuma funkciju izmantošanai.
Vietnēm un lietotnēm ir jābūt arī tehniski saderīgām ar dažādām palīgtehnoloģijām, piemēram, ekrānlasītājiem vai citiem pieejamības rīkiem. Ieviešot izmaiņas, uzņēmumi var ņemt vērā piekļūstamības kritērijus, kas noteikti Latvijas nacionālajā standartā LVS EN 301549:2021 vai Eiropas Savienības līmenī apstiprinātajos standartos.
Kādas būs sekas, ja prasības netiks ievērotas?
Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma prasību neievērošana var radīt gan juridiskas, gan finansiālas sekas. Ja e-komercijas platforma nenodrošina piekļūstamību, tās lietotāji, kuriem ir grūtības izmantot platformu, var iesniegt sūdzību kompetentajās iestādēs, pieprasot situācijas uzlabošanu. Savukārt, par neatbilstošu preču izplatīšanu e-komercijas platformā, uzņēmumiem var tikt piemēroti administratīvi sodi, kā arī noteikti ierobežojumi, pat piekļuves liegšana tīmekļa vietnēm vai saturam.
Kā sagatavoties Piekļūstamības direktīvai?
Ilze Grīnberga iesaka sākt ar detalizētu situācijas analīzi:
- izvērtējiet, cik lielā mērā piekļūstamības prasības attiecas uz jūsu uzņēmumu;
- noskaidrojiet, vai to ieviešana nerada nesamērīgu slogu.
Ja prasības ir saistošas, veiciet tīmekļa vietnes un pakalpojumu izvērtējumu, lai identificētu nepieciešamos uzlabojumus.
Mazākiem uzņēmumiem, kas izmanto nomātas e-komercijas platformas, pielāgošanās var būt vienkāršāka, jo tehnisko risinājumu izstrādi nodrošina platformas īpašnieki. Savukārt tiem, kuri veido individuālas e-komercijas platformas, prasību īstenošanai var būt nepieciešams piesaistīt ārējos pakalpojumu sniedzējus.
Visbeidzot, Ilze Grīnberga iesaka sākt savlaicīgi: “Atbilstība piekļūstamības prasībām kļūs par būtisku priekšnoteikumu uzņēmuma netraucētai darbībai, un pielāgošanās process prasa laiku un resursus, tāpēc ir svarīgi izveidot skaidru rīcības plānu un veikt sagatavošanās darbus jau laikus.”