Viedoklis: katrs ceturtais pircējs pamet e-veikala grozu, ja nav pieejams ērts maksāšanas veids

Ērta iepirkšanās pieredze bez tehniskiem šķēršļiem ir kritiski svarīga veiksmīgai e-komercijai.

Valdis Vaišļa, Swedbank e-komercijas maksājumu risinājumu eksperts

Swedbank un Gemius pētījuma* dati rāda, ka vairāk kā puse pirkumu internetā apraujas tehnisku problēmu vai neērtu maksāšanas iespēju dēļ. Kas ir lietotāju biežāk pieminētās problēmas, iepērkoties internetā, un kā tās risināt, uzzini tālāk rakstā.

Maksājumu sistēmu nozīme

Lūk, galvenās problēmas, kāpēc potenciālie pircēji atstāj e-veikalā izveidoto iepirkumu grozu, izlemjot tomēr neveikt pirkumu:

  • Pircējam neērts piegādes veids vai termiņš (35%),
  • Obligāta reģistrācija (34%),
  • Neērts maksāšanas veids (27%),
  • Tehniskas problēmas maksāšanas brīdī (26%),
  • Neskaidrs maksājuma saņēmējs un pārliecības trūkums par preces saņemšanu (20%).

Lai arī dažas no šīm problēmām, piemēram, piegādes termiņš, varētu būt sarežģītākas, to izpēte un risināšana paver labas iespējas pārdošanas rezultātu uzlabošanai.

valdis-vaisla_sm.jpg

Ieviešot pieejamas, ērtas un tehniski stabilas maksājumu metodes, iespējams samazināt pamesto maksājumu grozu skaitu un palielināt veiksmīgu pirkumu skaitu līdz pat 25%. Tas norāda uz milzīgu un vēl līdz galam neizmantotu potenciālu un to, cik liela loma ir droša norēķinu sistēmas partnera izvēlei.

Aptaujas dati rāda, ka respondenti, kuri regulāri iepērkas internetā, biežāk nekā citi pametuši savu iepirkumu grozu, jo nebija pieejams ērts maksājumu veids. Pieaugot e-komercijas lietotāju skaitam, maksājumu sistēma ir īpaši svarīga.

Rīcības plāns e-komercijas uzlabošanai

Ņemot vērā iepriekš minētās problēmas, e-komercijas uzlabošanai var palīdzēt ne tikai tehnisku šķēršļu novēršana, bet arī efektīva un stratēģiska rīcība, kas ļauj pilnībā izmantot e-komercijas potenciālu.
Kādi soļi varētu palīdzēt katram tirgotājam vai pakalpojumu sniedzējam iespējami optimizēt e-komerciju?

Šobrīd redzam, ka arvien pieaugoša ir tendence savu preci vai pakalpojumu piedāvāt sociālajos medijos, tādejādi veidojot saikni ar potenciālajiem pircējiem, izmantojot īpašus reklāmas un satura veidus un uzrunājot uzņēmumam vēlamo mērķauditoriju.

Tomēr sociālie mediji visefektīvāk strādā tad, ja ar satura publicēšanu varat novirzīt potenciālo klientu uz savu internetveikalu, kur ātri un ērti iespējams veikt pirkumu vai pasūtījumu.

Var izmantot jau gatavas pārdošanas platformas, kā, piemēram, Amazon, Etsy vai eBay, tomēr nākamais attīstības solis ir veidot savu interneta veikalu, kas ļauj uzturēt nepastarpinātas attiecības ar savu auditoriju, kā arī piedāvātajā servisā un iepirkšanās pieredzē iemiesot zīmola vērtības. Savukārt interneta veikala darbībā iegūtie dati ir efektīvs optimizācijas rīks, jo palīdz uzreiz ieraudzīt un novērtēt, kas strādā, kas ne, kur vērts ieguldīt vairāk resursu un kur tos pārvaldīt gudrāk.

Tomēr jebkuras veiksmīgas e-komercijas pamatā ir un paliek drošas un ērtas maksājumu sistēmas izveide, kas ir noteicošais faktors tam, vai iecerētie pirkumi tiek īstenoti līdz galam.

Redzam, ka 79% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, iepērkoties internetā, savus pirkumus apmaksā caur internetbanku, kas vēsturiski ir piedāvājuši vieglāko un ātrāko lietotāja pieredzi – ievadi lietotāja numuru, apstiprinājuma kodu un maksājums ir izpildīts. Iespēju veikt maksājumu ar karti izmanto katrs otrai iedzīvotājs, tomēr tas prasa vairāk laika un ne vienmēr norēķinu karte ir pa rokai. Šī maksājumu sistēma joprojām tiek piedāvāta, jo tā ir izaugusi vesela maksātāju paaudze, bet aptaujas rezultāti rāda, ka lietotāji vecumā no 12-40 gadiem pieprasa maksājumu iespēju ar e-makiem (norāda 14% aptaujāto), atzīstot, ka Apple Pay vai Google Pay no lietotāja pieredzes ir ērtāka, ātrāka un drošāka par maksājumu caur internetbanku.

Vērts atcerēties, ka tirgotāja piedāvātās iespējas drošiem norēķiniem vairos arī pircēju lojalitāti.

Labākais norēķinu veids drošiem pirkumiem internetā ir un paliek maksājums ar norēķinu karti (tajā skaitā Apple Pay un Google Pay), jo šie maksājumi ir aizsargāti no maksājumu karšu organizāciju un maksājumu partnera puses, un vajadzības gadījumā līdzekļus par veiktajiem pirkumiem ir iespējams atgūt, ja ir radušies kādi sarežģījumi ar veikto pasūtījumu.

E-komercijas tirgus tendences Latvijā

Labā ziņa ir, ka cilvēki aizvien biežāk un labprātāk iepērkas internetā, kā arī pirkumiem vairāk izmanto viedtālruni (īpaši gados jaunāki lietotāji). Arī turpmāk šī tendence, visticamāk, tikai pieaugs. Ja vēl tikai pirms pāris gadiem iepirkšanās internetā šķita izplatīta kā turīgo un moderno pilsētnieku nišas paradums, tad  pandēmijas attālinātais dzīves ritms lika mums visiem apgūt jaunas prasmes un tikumus. Lielie pārtikas veikalu interneta pasūtījumu pakalpojumi, kas iepriekš bijuši maz izmantoti, pandēmijas laikā pēkšņi saskārās ar tādu pieprasījuma pieaugumu, ko esošā kapacitāte nespēja apmierināt. Tādu piemēru bija daudz.

Attīstījusies arī pakomātu pieejamība, tirgū ienāk jauni spēlētāji, kas nodrošina veselīgu konkurenti, zemākas cenas un kopējo tiešsaistes iepirkšanos pieredzi ātrāku un pieejamāku.

Tagad, kad dzīve turpinās ierastajās sliedēs, skaidri redzam, ka iepirkšanās internetā no nišas paraduma kļuvusi par ikdienu gandrīz katram Latvijas iedzīvotājam, kā būtiskākās priekšrocības novērtējot plašu preču klāstu, neierobežotu piekļuves laiku, kā arī iespēju veikt pārdomātus pirkumus par izdevīgākām cenām.

Iepirkšanos internetā kā paradumu vienlīdz labi savā ikdienā ieviesuši kā pilsētu, tā arī reģionu iedzīvotāji. Pēdējie īpaši novērtē, ka visu nepieciešamo var iegādāties interneta vidē, jo iepirkšanās iespējas dzīvesvietas apkārtnē mēdz būt ierobežotas vai pat nepastāv pavisam.

Šobrīd internetā vismaz pāris reizes mēnesī iepērkas katrs trešais Latvijas iedzīvotājs, savukārt reizi divos līdz trīs mēnešos pirkumus internetā īsteno katrs ceturtais. 15% aptaujāto pirkumus internetā veic vismaz pāris reizes nedēļā. Pircējs pieprasa pēc iespējas mazāk klikšķu, lai pirkums notiktu, un šeit tirgotājam atbilde būtu e-maku maksājumu ieviešana.

Vērts atcerēties arī, ka Latvijā pirkumu summa e-vidē ir augstāka, sasniedzot vidēji 24 eiro, savukārt klātienes tirdzniecībā – 18 eiro. Savus pakalpojumus vai produktus tiešsaistē šobrīd pārdod vairāk nekā trešdaļa jeb 39% Latvijas uzņēmēju, un ir novērojama pieaugoša tendence.

Tāpēc tirgotājiem, kas vēlas audzēt pārdošanas apjomus, primārais fokusa punkts ir un paliek nemainīgs – tā ir ērtas, vieglas, intuitīvi saprotamas un drošas maksājumu sistēmas ieviešana un ikdienas uzturēšana savā e-komercijas platformā.

*Šeit un tālāk tekstā izmantoti dati no Swedbank veiktā pētījuma par iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem internetā, kas veikts 2024. gada jūlijā, sadarbībā ar Gemius, aptaujājot 1117 Latvijas iedzīvotājus Rīgā, citās pilsētās un lauku teritorijās vecumā no 18 līdz 74 gadiem.