Aprīlī Rīgā durvis vēra jaunais iepirkšanās un izklaides centrs “Akropole”, kurā ietilpst arī daudzzāļu kinoteātris “Apollo Kino”. Tā īpašnieks Igaunijas uzņēmums “Apollo Group”, ar kuru Swedbank jau vairākus gadus saista veiksmīga sadarbība, patlaban aktīvi paplašina savu darbību Baltijas valstīs. Par “Apollo Kino” inovatīvajiem piedāvājumiem un kompānijas vērienīgajām iecerēm stāsta “Apollo Group” valdes loceklis Konstantīns Maslovs.
Modernākais un inovatīvākais kinoteātris Latvijā
“Apollo Kino” ir lielākā kinoteātru ķēde Igaunijā, kur tā piedāvā vismūsdienīgākās kino baudīšanas iespējas. Tur atvērti jau astoņi “Apollo Kino” kinoteātri, kuriem pavisam drīz pievienosies devītais. Taču Igaunijas kinoteātru tirgus jau ir gana piesātināts – Tallinā vien uz 450 000 iedzīvotājiem ir 7 multipleksi un jau kļūst par šauru, atzīst Konstantīns Maslovs. Tagad “Apollo Group” sākusi aktīvi paplašināt savu darbību visā Baltijā.
“Akropolē” atvērtais „Apollo Kino”, kura izveidē ieguldīti 7 miljoni eiro, ir pirmais kompānijas kinoteātris Latvijā. Tas piedāvā 9 auditorijas ar kopā 1140 sēdvietām un ir aprīkots ar jaunākajām un kvalitatīvākajām attēla un skaņas tehnoloģijām un virkni nebijušu risinājumu un ērtību.
“Kino ir ar tehniku saistīts bizness, bet mūsdienās jebkura tehnika ātri noveco, tāpēc brīdī, kad tu atver jaunu kinoteātri, tev tehnisko risinājumu ziņā ir jābūt topā,” stāsta Konstantīns Maslovs. “Mēs šeit esam sakopojuši visu jaunāko, kas vien bija pieejams, un “Apollo Kino” noteikti ir pats modernākais un inovatīvākais kinoteātris Latvijā.”
Kinoteātra lielākais lepnums ir Latvijā pirmā IMAX kinozāle ar 275 sēdvietām. IMAX (saīsinājums no angļu frāzes “Image Maximum” – “attēla maksimums”) ir viena no kinoindustrijas visjaunākajām tehnoloģijām, kuru veido daudzi elementi, sākot no filmas uzņemšanas (tās ar īpašām kamerām tiek uzņemtas uz divreiz platākas, 70 mm, kinolentes) līdz izrādīšanai. Gadā šai formātā pasaulē tiek radīts tikai 20–30 filmu.
“IMAX kinozālei ir krietni lielāks ekrāns nekā parastai kinozālei, tas dod iespēju projicēt 25–30% lielāku attēlu, un skatītāji var uz tā izbaudīt gluži citu attēla kvalitāti un daudzdimensiju skaņu,” skaidro Konstantīns Maslovs. “Šī zāle filmu skatīšanos paceļ jaunā līmenī, nodrošinot nebijušu kino baudījumu, un mēs jau pēc pirmā mēneša redzam, ka skatītājus tā piesaista. Otras IMAX zāles Latvijā nav un arī nebūs, jo ekskluzīvs līgums nosaka, ka valstī tāda var būt tikai viena.”
Sniedz jaunas emocijas
“Taču kino – tās tomēr pirmām kārtām ir emocijas,” atzīst Konstantīns Maslovs. “Līdz ar to šajā biznesā ir svarīgi arī tas, kādā veidā mēs sniedzam šīs emocijas, ar ko atšķiramies no citiem. Un mēs atšķiramies ar to, ka piedāvājam skatītājiem seansu laikā baudīt nebijušu komfortu.” Iegādājoties biļetes, kino apmeklētāji var izvēlēties kādu no trim sēdvietu veidiem – ērtas, anatomiski pielāgotas kluba sēdvietas, dubultās sēdvietas, kas ļauj skatīties filmu, sēžot divvietīgā dīvānā, un luksusa jeb “zvaigžņu” sēdvietas – krēslus ar automātiski regulējamu atzveltni un kāju paliktni. Tajos ir iebūvēti planšetdatori, kuros skatītāji seansa laikā var pasūtīt uzkodas un dzērienus no līdzāsesošā, arī kompānijai “Apollo Group” piederošā restorāna “O’Learys” un kafijas un sulas bāra “Blender”.
“Apollo Kino” piedāvā arī kinoindustrijā vēl pavisam jaunu risinājumu – divas kinorestorāna zāles ar galdiņiem, kurās skatītāji var vienlaikus baudīt filmu un pilnvērtīgu maltīti no “O’Learys” ēdienkartes.
Turklāt “Apollo Kino” ir arī pirmais kinoteātris Latvijā, kur apmeklētāji gan biļetes uz seansiem, gan arī dzērienus un uzkodas var iegādāties ērti lietojamās pašapkalpošanās kasēs, tā izvairoties no ierastajām rindām pirms seansiem.
Grandiozs kopīgs darbs
Pavisam kinoteātrī uzstādītas 24 šādas pašapkalpošanās kases, kurās skārienjutīgs ekrāns apvienots ar Swedbank POS termināli. Paredzot, ka daļa kino apmeklētāju vēlēsies norēķināties skaidrā naudā, uzstādīti arī termināļi šim norēķinu veidam.
“Kad viss izdarīts, tas izskatās vienkārši, taču, lai tehniski apvienotu visas funkcijas, tika paveikts grandiozs kopīgs darbs, kurā bija iesaistīti gan kinoteātra pārstāvji, gan Swedbank speciālisti, gan tehniskā risinājuma izstrādātājs un iekārtu uzstādītājs uzņēmums “Hansab”, gan mazumtirdzniecības tehnoloģiju kompānija “StrongPoint”,” stāsta Konstantīns Maslovs. “Lielākais izaicinājums bija tehniskais regulējums, programmēšana, fiskālā bloka pielāgošana, lai viss veiksmīgi darbotos vienotā režīmā. Un, tā kā šādas pašapkalpošanās kases esam uzstādījuši pirmie Latvijā, bija jāveic arī sarežģīta sertificēšanas procedūra.”
Pašapkalpošanās kases ļauj skatītājiem ievērojami ietaupīt laiku un kinoteātrim – personāla apjomu un ar to saistītās izmaksas. Bet kinozālēs pasūtījumu apmaksai tiek izmantoti Swedbank mobilie POS termināļi. Swedbank norēķinu termināļi uzstādīti arī citos “Apollo Group” piederošajos uzņēmumos “Akropolē” – restorānā, sporta bārā un izklaides centrā “O’Learys” un sulas bārā “Blender”.
Kā izmērīt veiksmi
Kā „Apollo Kino” veicies pirmajā darbības mēnesī? “Esam apmierināti,” saka Kostantīns Maslovs.
“Kā izmērīt kinoteātra veiksmi? Kinoindustrijā viss ir ļoti atkarīgs no filmu iznākšanas grafika: ja tirgū ienāks filma, kuru visi vēlas redzēt, zāles būs pilnas."
"Skatoties mārketinga kopainā, uz to, kā konkrētajā nedēļas nogalē vai mēnesī klājies visiem Latvijas kinoteātriem, par apmeklējumu nevaram sūdzēties. Tagad gan tuvojas vasara, kas kinoteātru biznesā parasti nav tas labākais laiks, taču tā dos iespēju labāk sagatavoties rudens sezonai, kad skatītāji atkal atgriezīsies. Un mums vēl ir daudz darāmā, jāveic virkne tehnisku pielāgošanas darbu, jo kinoteātris ir kā dzīvs organisms, un harmoniski savienot visas funkcijas – filmu izrādīšanu, restorānu, apkalpošanu – ir gana sarežģīti.”
Kā tiek veidots „Apollo Kino” repertuārs? “Lai aizpildītu multipleksa kinoteātri, tev ir “jābūt trendā” – jārāda jaunākās filmas, blokbāsteri. Līdz ar to mūsu repertuārs ir ļoti līdzīgs konkurentu piedāvātajam.
Taču kinorestorānu publikai mēs cenšamies piemeklēt īpašas, ar baudu skatāmas filmas,” stāsta Konstantīns Maslovs. “Viena no lielākajām problēmām Latvijas kinoindustrijā ir tā, ka vidējais apmeklētāju vecums pie mums mums ir ļoti zems – tikai 24–25 gadi, kamēr tepat, mūsu kaimiņvalstī Igaunijā, tas ir tuvu pie 30 gadiem. Tas nozīmē, ka tur vairāk tiek apmeklēts Eiropas kino, mūzikli, drāmas, labas spriedzes filmas, bet pie mums – animācijas, “fantasy” un “action” filmas. Domājam par īpašiem mārketinga soļiem, lai šo situāciju mainītu, – piemēram, ieviešot īpašas “Smart movies” dienas, lai piesaistītu nobriedušāku publiku.
“Potenciāls ir, un mēs to izmantosim”
Kādas ir kinoteātru biznesa perspektīvas Latvijā? “Katru pirmdienu mēs saņemam salīdzinošos kinoteātru apmeklējuma rādītājus Baltijā un visā Eiropā, un jāteic, ka Latvija tajos ir pašā lejasgalā – pat neraugoties uz to, ka Rīga ir daudz lielāka nekā Tallina un te ir par 244 000 vairāk iedzīvotāju,” skaidro Konstantīns Maslovs. “Vēl viena problēma, ja salīdzinām Igaunijas un Latvijas kinotirgu, ir tā, ka Igaunijā ir daudz lielāks kinoteātru pārklājums: lieli multipleksi ir ne vien Tallinā, bet arī Tartu, Vīlandē, Pērnavā un Sāremā. Lietuvā lieli multipleksi ir ne vien Viļņā, bet divi arī Kauņā un drīz durvis vērs arī “Apollo Kino” Panevēžā. Latvijā tie koncentrējušies galvenokārt Rīgā. Jā, nelieli kinoteātri vai kino izrādīšanai pielāgotas zāles ir arī Liepājā, Ventspilī, Daugavpilī, Siguldā un citviet, taču procentuāli reģionos kopumā tiek gūti tikai kādi 10% no visiem Latvijas kinoteātru ieņēmumiem. Līdz ar to varam sacīt, ka potenciāls Latvijas tirgū noteikti ir, un mēs to izmantosim, atverot jaunus kinoteātrus gan Rīgā, gan arī citviet Latvijā.”
Tendences kinoteātru biznesā
Konstantīns Maslovs atzīst, ka kinoteātrus mūsdienās izdevīgāk atvērt tirdzniecības centros, kas pašlaik piedzīvo īstu evolūciju. Tie ir plaši apmeklēti, un tajos arī vieglāk piesaistīt tā dēvētos nejaušos apmeklētājus, jo cilvēki arvien vairāk kā izklaides un atpūtas vietu izvēlas iepirkšanās centrus, kur ir daudz piedāvājumu vienuviet. “Dzirdam par vērienīgiem tirdzniecības centru “Alfa”, “Spice”, “Origo”, “Domina” attīstības plāniem, īpašnieki iegulda to paplašināšanā miljonus. Iepirkšanās centru apmeklējums un to ieņēmumi aug, un tas liecina, ka viss kārtībā, – šī tendence attīstās,” rezumē Konstantīns Maslovs.
Taču kinoindustrijā iezīmējas arī citas strāvas: “Piemēram, Amerikā tendences jau mainās: ja agrāk būvēja gigantiskus multipleksus ar 22–24 zālēm, tad tagad arvien vairāk ver vaļā “lounge” tipa kinoteātrus ar trim četrām zālēm un dažādām papildu ērtībām, lai cilvēki varētu baudīt kino daudz komfortablāk.
Svarīgs faktors ir arī pieejamība, un pašlaik kļūst populāra tendence radīt kinoteātrus “pie mājām” – kaut nelielus, ar divām trim zālēm, bet lai cilvēkiem tie būtu sasniedzami 10–15 minūšu laikā.”
“Grupas plāni ir lieli”
Kinoteātru „Apollo Kino” ķēdes īpašniece kompānija “Apollo Group” dibināta 2012. gadā, tai pieder arī “Apollo” grāmatnīcu tīkls, filmu izplatīšanas kompānija “Baltic Film Distribution”, restorāni, sporta bāri un izklaides centri “O’Learys”, kafijas un sulu bāri “Blender” un saldējuma kafejnīcas “IceCafe”.
Izvēršot savu darbību Baltijā, “Apollo Group” 2019. gada sākumā no Lietuvas uzņēmuma “Cibus Group” iegādājusies arī ātrās ēdināšanas restorānu “Kentucky Fried Chicken” (KFC) tīklu. Pirmais KFC Latvijā tiks atvērts iepirkšanās centrā “Akropole” jūnija beigās, un “Apollo Kino” apmeklētāji seansu laikā varēs veikt pasūtījumus arī no tā.
“Grupas plāni ir lieli,” atzīst Konstantīns Maslovs.
“Vasarā durvis vērs kinoteātri „Apollo Kino” paplašinātajā tirdzniecības centrā “Ülemiste” pie Tallinas lidostas un iepirkšanās centrā “Babilonas” Panevēžā Lietuvā.” Kopumā kompānija šī un nākamā gada laikā plāno atvērt vismaz 48 jaunus objektus visā Baltijā, tostarp Latvijā.