27. dec, 2022

Kad biznesa ideja rodas bērna kopšanas atvaļinājumā - Baby Memory Book

Ceļš no idejas līdz reālam produktam prasa ne mazums enerģijas, laika un finanses, taču, ja vien esat rūpīgi izvērtējuši savas iespējas un potenciālā biznesa dzīvotspēju, rezultāts būs gandarījums ne tikai jums, bet arī sadarbības partneriem un klientiem.

Kā uzsākt savu uzņēmējdarbību, radīt produktu, kas aizrauj ne tikai jūs, bet arī citus, un kā apvienot ikdienas ģimenes dzīvi ar kopīgu biznesu, pieredzē dalās “Baby Memory BookMazuļa pirmā grāmata” radītāji Ilze un Mārtiņš Beltēni.

Ja nav piedāvājuma, tāds jārada pašiem

Beltēnu ģimenes uzņēmuma dibināšanas stāsts sākās līdz ar meitiņas piedzimšanu, kad ideja par digitālu risinājumu mazuļa skaistāko mirkļu iemūžināšanai pārtapa jaunā produktā.

“Kā vienu no pirmajām dāvanām no vīramātes saņēmām atmiņu grāmatu, kur pierakstīt meitas nozīmīgākos notikumus pirmajā gadā. Katru reizi, kad mēģinājām tajā ko ierakstīt, meitiņa pamodās, un grāmatas pildīšanu regulāri nācās atlikt. Vēlējāmies, lai ieraksti tajā ir glīti un pārdomāti, lai pēc gadiem, kad to lasīs mūsu meita, pašiem nebūtu kauns. Jau trešajā dienā sapratu, ka lieliska alternatīva būtu digitāls risinājums, ko varu pildīt sev ērtā laikā un vietā arī no telefona. Tā kā pēc cītīgiem meklējumiem internetā neko līdzīgu neatradām un pašiem ir pieredze digitālu risinājumu izstrādē, nolēmām atmiņu grāmatas alternatīvu radīt paši.”

Lai pārliecinātos, vai šādi paši izaicinājumi ir arī citiem vecākiem, Ilze un Mārtiņš apvaicāja paziņas un draugus, kuri apstiprināja, ka šādu atmiņas grāmatas risinājumu noteikti izmantotu, jo tas būtu krietni ērtāks.

“Mūsdienu laikmetā, kad tehnoloģijas ir neatņemama mūsu ikdienas sastāvdaļa, teju vienmēr tev blakus būs telefons, taču atmiņu grāmatu visur līdzi nepaņemsi. Turklāt, ja tikko uzņemto foto uzreiz vari augšupielādēt pie konkrētā notikuma, tas atvieglo arī tavu ikdienas plānošanu.”

Foto no ģimenes uzņēmuma arhīva. 

Produkta izstrādē iesaistās arī draugi un paziņas

Kā stāsta Ilze, lielākās bažas sagādāja programmētāja atrašana. Mārtiņš un Ilze labi pārzin programmēšanu no biznesa puses, taču rakstīt pašu kodu neprot, tāpēc bija svarīgi bija svarīgi atrast uzticamu sadarbības partneri, kurš ne tikai profesionāli veiktu savu darbu, bet arī noticētu biznesa idejai. 

“Programmētāja meklējumi bija viens no ilgākajiem procesiem produkta izstrādē. Sākums nebija viegls, jo daļa no uzrunātajiem programmētājiem atteicās sarežģītā risinājuma dēļ, bet IT uzņēmumi šāda produkta izstrādei aprēķināja pārlieku augstas izmaksas. Tomēr viss notiek tā, kā tam ir jānotiek. Ar draugu palīdzību atradām programmētāju, kurš arī nesen kļuvis par tēti, tāpēc novērtēja mūsu idejas aktualitāti un aktīvi iesaistījās procesā. Komandā ir spēks tikai tad, ja katrs no komandas posmiem ir pārliecināts par idejas nozīmīgumu un gatavs savu darbu veikt ar lielāko atbildību un profesionalitāti.”

Ceļš no idejas līdz gatavam produktam aizņēmis aptuveni vienu gadu, kad labākam rezultātam piesaistīti gan draugi, gan paziņas. 

“Kad tika atrasts īstais programmētājs, šķita, ka visas durvis ir vaļā. Papildus no paziņu loka piesaistījām arī web dizaineri, kurš palīdzēja izstrādāt vizuāli pievilcīgu un ērti lietojamu platformu. Neatsverams bija draugu atbalsts, kad saņēmām konsultācijas no profesionāļa lietotāja interfeisa izstrādē, kā arī palīdzību tulkojumiem uz angļu un krievu valodām. Draugi bija arī labākie konsultanti, kuri sniedza savu “skatu no malas”, kas mums palīdzēja pieņemt pareizos lēmumus un izveidot produktu tādu, kāds tas ir pašlaik.”

Kad laulātais ir arī biznesa partneris

Kopīgam biznesam ar laulāto noteikti ir vairākas priekšrocības, ko apstiprina arī Ilze. 

“Protams ir brīži, kad tev jāsaprot, kurā lomā tu pašlaik esi - uzņēmēja, mamma vai sieva, taču kopumā strādāt kopā ar vīru man ļoti patīk. Mums nav jāieplāno konkrēts laiks un diena, lai satiktos un pārrunātu kādu svarīgu jautājumu. Ja man vai Mārtiņam ir kādas bažas, ejam viens pie otra un visu izrunājam. Līdz ar uzņēmumu mūsu ikdienas sarunas ir kļuvušas jēgpilnākas. Arī brīžos, kad rodas kādas konfliktsituācijas, vislabāk palīdz tas, ka otru tik labi pazīsti un zini, kā situāciju ātri un vienkārši atrisināt. Mūsu gadījumā svarīga ir ne tikai simbioze laulībā, bet arī biznesā.”

Foto no ģimenes uzņēmuma arhīva. 

Veiksmes atslēgas jautājums - vai problēma tiešām ir problēma?

Pēc pirmā produkta izstrādes gada un sava uzņēmuma dibināšanas Ilze un Mārtiņš iesaka arī citiem nebaidīties īstenot savas idejas, taču svarīgi pārliecināties, vai jūsu problēma, ko plānojat risināt, ir problēma arī citiem.

“Pirms produkta izstrādes ideju pārrunājām ar daudz un dažādiem vecākiem - potenciālajiem klientiem - lai saprastu, cik jēgpilni būtu ieguldīt savu laiku un finanses idejas attīstīšanā. Kad esi guvis apstiprinājumu un sācis ideju īstenot, svarīgi nepadoties, mest kaunu pie malas un iet uz priekšu. Jāsaprot, ka neviens tevi negaidīs ar atplestām rokām. Gribi kaut ko sasniegt? Raksti, zvani un turpini. Varbūt tikai viens no desmit pateiks, ka ideja ir forša un vēlas sadarboties, taču būs arī deviņi noraidījumi, kas vienkārši ir jāsagremo un jādzīvo tālāk.”

Tāpat Ilze un Mārtiņš atgādina, ka visas problēmas vienlaicīgi atrisināt nav iespējams - svarīgi ir izvirzīt prioritātes. Tāpēc vislabāk esot koncentrēties uz vienu, izdarīt to pēc iespējas labāk un tikai tad virzīties uz nākamo soli - attīstīt, pārdot un paplašināties. Būtiski arī neaizmirst par to, kā uzņēmumu padarīt dzīvotspējīgu ilgtermiņā.

“Brīžiem ir jāliek pie malas sapņi un cerības un jādomā par biznesu. Uzņēmums nedzīvos, ja nebūs naudas plūsma, tāpēc jāpieņem lēmumi, kas to veicinātu. Varbūt no malas tas šķiet pašsaprotami, taču, kad esi aizrauts ar ideju, dažkārt esi emocionāli gatavs dot un darīt, par naudu nedomājot, tomēr veiksmīgam un dzīvotspējīgam uzņēmumam tā ir ļoti svarīga sastāvdaļa.”

Mārtiņa un Ilzes uzņēmējdarbības stāsts ir pašā sākumā, kad ceļš pie klientiem un produkta attīstība turpinās ik dienas, taču Beltēnu ģimenes pieredze apliecina, ka idejas jauniem produktiem ir vērts izmēģināt, ja vien pirms tam esi veicis nepieciešamos priekšdarbus un atradis uzticamus sadarbības partnerus tālākai biznesa izaugsmei.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?