22. nov, 2018

“Kafijas pasaule” panākumu atslēga: kvalitāte, inovācijas un serviss

Kad pirms septiņiem gadiem divi puiši nodibināja savu uzņēmumu un uzsāka biznesu, pa naktīm garāžā restaurējot vecus kafijas automātus, konkurenti par viņiem smējās. Šodien viņi var lepoties ar to, ka piedāvā savā jomā labāko servisu un kafijas kvalitāti Latvijā un ar saviem inovatīvajiem risinājumiem guvuši ievērību arī nozares lielākajā starptautiskajā izstādē – “Venditalia” Milānā. Par ceļu līdz tai stāsta uzņēmuma līdzīpašnieks Rūdolfs Šeibe.

Ar neatlaidīgu darbu viss ir iespējams

Uzņēmums “Kafijas pasaule” nodibināts 2011. gada rudenī. Tā idejas autors Rūdolfs Šeibe pirms tam strādājis Latvijā lielākajā uzņēmumā, kas nodarbojas ar karsto dzērienu un uzkodu tirdzniecības (vending) automātu uzstādīšanu un apkopi. Liekot lietā iegūto pieredzi, Rūdolfs nolēma attīstīt pats savu biznesu, lai lauztu stereotipu, ka tirdzniecības automātos nopērkama tikai nekvalitatīva kafija.

“Sākām divatā ar manu bērnības draugu Jāni Ozolu. Mūsu kopīgais starta kapitāls bija kādi 5 tūkstoši latu, par tiem nopirkām 10 norakstītus automātus un pa naktīm garāžā tos restaurējām,” atminas Rūdolfs.

“Latvijā lielākajai šīs jomas kompānijai šobrīd pieder kāds pusotrs tūkstotis automātu – tad nu varat iztēloties starpību. Novērtējot tirgu un mūsu finansiālās iespējas, mūsu centieni tolaik varēja šķist bezjēdzīgi. Sākumā uzstādījām automātus mazos, netīros autoservisos, daudzi uz mums skatījās skeptiski, konkurenti smējās. Pirmos gadus strādājām bez algas, visu, ko nopelnījām, ieguldījām uzņēmumā, naudu iztikai pelnot ar darbu citās jomās. Un pamazām, pamazām mums izdevās sevi pierādīt – ar neatlaidīgu darbu viss ir iespējams.”

Pēc pāris gadiem abiem puišiem līdzīpašnieka statusā pievienojās trešais – Egons Circens. Tagad Rūdolfs pārzina attiecības ar klientiem un komunikāciju, Jānis – finanses, bet Egons ir uzņēmuma “tehniskais prāts” un galvenais inovāciju virzītājs.

Nevis lētāko, bet labāko

No paša sākuma izvēlējāmies koncentrēties uz kvalitāti – likt savos aparātos iekšā nevis lētāko, lai samazinātu pašizmaksu, bet labāko. Gribējām pierādīt, ka ar mūsdienīgām ierīcēm un īpaši atlasītiem produktiem var nodrošināt perfektu kafijas kvalitāti, vienlaikus saglabājot arī konkurētspējīgas cenas. Un pamazām, pamazām ar neatlaidīgu darbu to panācām – cilvēki sāka mūs novērtēt un ieteikt arī citiem.

Nu jau “Kafijas pasaule” ir uzņēmums ar vārdu un reputāciju. Taču atslābt nedrīkst, jo konkurentu šajā nišā netrūkst – ir gan vietējie, gan arī Latvijā nesen ienākuši lielu māteskompāniju uzņēmumi. Un konkurētspējas ķīla tik mazam uzņēmumam kā “Kafijas pasaule” ir – kvalitāte.

Rūdolfs stāsta, ka uzņēmums ilgi nav varējis atrast savām kvalitātes prasībām atbilstošas kafijas pupiņas. “Izmēģinājām virkni kafijas zīmolu, līdz sapratām, ka mums vajag radīt kaut ko savu – maisījumu, kas būtu īpaši piemērots tieši lielajām līdzņemšanas krūzēm. Jo kafijas garša ir atkarīga arī no tilpuma un 250 un 360 ml krūzēm nevar lietot tās pašas pupiņas, kas paredzētas maziem tilpumiem. 2015. gadā noslēdzām ekskluzīvu līgumu ar “Löfbergs Baltic”, kas tagad piegādā īpaši “Kafijas pasaule” tirdzniecības automātiem svaigi grauzdētu luksusklases kafijas pupiņu maisījumu. Kaut tobrīd vēl bijām mazi, viņi mums noticēja, un mums ir izveidojusies ļoti laba sadarbība,” ar gandarījumu saka uzņēmējs. “Esmu pārliecināts, ka ilgtermiņā uzvarēs kvalitatīvākais produkts. Puiši, kas uzpilda “Kafijas pasaules” automātus, stāsta, ka cilvēki labāk izvēlas pagaidīt 15–20 minūtes, lai nopirktu tieši mūsu kafiju, nevis dodas pie blakusesošā automāta. Tas apliecina, ka esam uz pareizā ceļa.”

Soli priekšā konkurentiem

Citi uzņēmuma trumpji ir nevainojams serviss 24/7 un inovācijas. “Daudzas lietas, kuras tagad izmanto arī citi, mēs esam ieviesuši pirmie,” stāsta Rūdolfs.“Var teikt, ka ejam soli pa priekšu un konkurenti mums seko.”

Jauninājums, ar kuru “Kafijas pasaule” lepojas visvairāk, ir brīvstāvošie automāti, kas pagatavo kafiju, izmantojot nevis piena pulveri, bet svaigu pienu. Tajos iebūvēts ledusskapis, tvaika sistēma un piena putošanas sistēma, kas ļauj pagatavot tikpat gardu kafiju kā restorānā, tikai pilnīgi automātiski. Šī inovatīvā risinājuma izstrāde prasījusi divus gadus, un šovasar tas prezentēts un guvis ievērību nozares lielākajā starptautiskajā izstādē – “Venditalia”Milānā, Itālijā. Tas dod cerību, ka uzņēmumam izdosies veiksmīgi iziet eksporta tirgū.

“Mūsu vīzija par stabilitāti ir: mēs turpinām darboties vietējā tirgū un strādāt pie inovatīviem risinājumiem, kurus pārdodam ārvalstīs. Par mūsu radīto sistēmu Milānā bija liela interese. Tiesa, jārēķinās, ka ceļš no intereses līdz reālam pasūtījumam var būt gana ilgs, un, jo lielāka kompānija, jo ilgāks. Taču vairākas mazākas kompānijas mūsu aparātus jau ir iegādājušās, un saņemam ļoti labas atsauksmes,” stāsta Rūdolfs.

Pretī pirmajam miljonam

Pašlaik uzņēmumam ir jau vairāk nekā 300 automātu, kas uzstādīti tādās tirdzniecībai stratēģiski izdevīgās vietās kā Rīgas Centrālā stacija, autoosta un lidosta, gandrīz visās Rīgas augstskolās un citviet. Taču “Kafijas pasaule” pakalpojumu spektrs ar to neaprobežojas – uzņēmums piedāvā arī pasaulē atzītu zīmolu kafijas automātus mājām, birojiem un kafejnīcām, kā arī kvalitatīvus produktus karsto dzērienu pagatavošanai.

Uzņēmumā pašlaik strādā jau 14 darbinieku. “Mums ir lieliska komanda, bez tās mēs nebūtu tik tālu tikuši,” atzīst Rūdolfs.

“Taču mēs, līdzīpašnieki, neesam kļuvuši iedomīgi un joprojām daudz ko darām paši. Ja kāds no mūsu puišiem tehniķiem ir saslimis, varam aizbraukt uzstādīt vai apkopt aparātu.”

Uzņēmuma izaugsmes trajektoriju iezīmē apgrozījuma kāpums – tas aug ar katru gadu un, kā tiek prognozēts, 2018. gadā jau pārsniegs miljonu.

Pieredzē gūtas atziņas

  • Nekas nav tik vienkārši, kā sākumā izskatās. Iesācējiem parasti mēdz būt ilūzijas, ka viss būs vienkārši, arī mums likās – kas gan tur liels: uzstādi automātu un tik pelni! Bet šķietami vienkāršais apauga ar tādu problēmu daudzumu, kādu iepriekš neparedzējām: finansējuma piesaiste, automātu tehniskās problēmas, detaļu loģistika, produktu kvalitāte un vēl, un vēl... Jārēķinās, ka viss neies gludi un nāksies ieguldīt vairāk laika un resursu, taču nevajag nolaist rokas – viss ir pārvarams!
  • Kas neriskē, tas nevinnē. Lieliem uzņēmumiem, kuri investē ražošanā milzu summas, katrs risks ir rūpīgi jāizvērtē, jo var nest lielus zaudējumus. Bet mazajiem, lai tie spētu augt, ir svarīgi reizēm arī uzņemties risku. Ja tev ir laba ideja, kurai tu tici, – uzdrīksties!
  • Labai idejai nauda vienmēr atradīsies. Viena no galvenajām problēmām mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, īpaši darbības sākumposmā, ir finansējuma piesaiste. Banku kritēriji tā piešķiršanai ir strikti, taču nevajag nolaist rokas, jo netrūkst arī citu iespēju un labai idejai finansējums vienmēr atradīsies. Mums palīdzēja attīstības finanšu institūcija “Altum”. Bet ir arī dažādi projektu konkursi, start-up laboratorijas, privātie aizdevēji, kā arī dažādas līzinga iespējas. No pirmās dienas esam Swedbank klienti, un mūsu attīstībai lieti noderējis gan bankas piedāvātais auto līzings, gan līzings, kuru izmantojām kafijas automātu iegādei, kad steidzamam projektam vajadzēja diezgan daudz iekārtu, bet uzņēmuma apgrozāmie līdzekļi tobrīd neļāva tos iegādāties.
  • Teorija un prakse. Esmu saskāries ar cilvēkiem, kuri ir ļoti labi izglītoti uzņēmējdarbības teorijā, prot pārliecinoši spriest par lietām un analizēt excel tabulas, bet rodas sajūta, ka viņi mīt kādā paralēlā īstenībā. Reālajā uzņēmējdarbībā daudz kas ir citādāk, un pieredze tajā dod praktiskās zināšanas, ko nevar iegūt nekur citur.
  • Par sevi jāstāsta. Ir skaidrs, ka 21. gadsimtā bez aktīvas komunikācijas ar klientiem neiztikt.

Mēs mārketinga jomā galvenokārt ejam “door to door” ceļu: braucam uz uzņēmumiem, stāstām par mūsu automātu priekšrocībām, rīkojam degustācijas.

Bet noteikti vērts attīstīt arī sociālo tīklu mārketingu: mums var būt brīnišķīgi piedāvājumi, kādu citiem nav, bet, ja mēs par to nepastāstīsim, cilvēki to neuzzinās.

  • Katrs darbinieks ir svarīgs. Tāpat kā lielākā daļa Latvijas uzņēmumu, arī mēs izjūtam, ka atrast labus darbiniekus kļūst arvien grūtāk. Meklējot tos, pieredzes trūkumu neuzskatām par šķērsli: domājošs cilvēks visu var apgūt, un reizēm ir pat labāk paņemt nenoslīpētu dimantu un noslīpēt pašiem. Ikviens darbinieks ir svarīgs, jo uzņēmums ir kā vienots mehānisms: katrs zobratiņš dara savu, un, kolīdz kāds ķīlē, viss var apstāties. Ja uzņēmumā ir labs mikroklimats, viss iet no rokas, bet ja cilvēki jūtas ar kaut ko neapmierināti, darbs cieš. Darbinieki ir jāciena, ir jāiedziļinās viņu problēmās, tās jāizrunā un jāuzklausa viņu viedoklis, lai saprastu, ko varētu darīt citādi.
  • Pats galvenais – neatlaidība. Protams, kaut kādā ziņā arī veiksme. Mums ir paveicies, ka mūsu riteņos nekādi lieli sprunguļi nav krituši. Mazi sprungulīši gadās ik pa laikam, bet tos mēs ar neatlaidīgu darbu esam salauzuši. Bet arī tad, ja neveicas, vajag darīt vēl un vēlreiz, līdz izdodas.

Mēs novērtējam visu, ko esam ieguvuši, nepārdzīvojam par sīkumiem un priecājamies, ka uzņēmums attīstās.

Savukārt to, kāds finansējums būtu atbilstošākais jūsu uzņēmuma attīstībai, varat uzzināt šeit.