Šopavasar Jaunlaicenē atklātā cementēto koka ēveļskaidas plātņu ražotne “Cewood” ir lielisks piemērs, kā gudri un efektīvi izmantojot vietējos dabas resursus, vairāk nekā pusgadsimta laikā uzkrātu pieredzi un pieejamo finansējumu, attīstīt modernu ražošanu un iziet pasaules tirgū. Par to, kā uzņēmumam tas izdevies, stāsta “Cewood” valdes loceklis Ingars Ūdris.
Izmantojot vietējos resursus
Kaut “Cewood” ražotne Jaunlaicenē tika svinīgi atklāta tikai šī gada 17. maijā, jaunuzbūvētajā kompleksā darbs uzsākts jau pērn. Tas balstās pieredzē un zināšanās, kas vairāk nekā 50 gadus tikušas uzkrātas Jelgavā, savulaik modernākajā fibrolīta ražotnē PSRS teritorijā.
“Cewood” ir pārņēmis ne vien tās zinošākos darbiniekus, bet arī pamatražošanas līniju, lai, papildinot to ar modernām iekārtām, radītu mūsdienīgu produkciju jau gluži citā kvalitātē.
Vieta jaunajai ražotnei izvēlēta vairāku apsvērumu dēļ. Pirmkārt, tā atrodas skujkokiem bagātākajā Latvijas reģionā, kur netrūkst plātņu ražošanai vispiemērotākā kokmateriāla – egles. Otrkārt, tepat līdzās ir Vidzemes šoseja – ērta maģistrāle gan kokmateriālu, gan gatavās produkcijas transportēšanai. Un, treškārt, ražotne laukos rada tik vajadzīgās darbavietas vietējiem iedzīvotājiem. Pašlaik“Cewood” ir nodarbināti 35 cilvēki, bet jau drīzā nākotnē to skaits tiks palielināts.
Koks + ūdens + cements
“Cewood” šobrīd ir vienīgais cementēto koka ēveļskaidas plātņu ražotājs Baltijā, un šis ir produkts ar nākotni. Tas tiek ražotas vienīgi no dabiskām izejvielām, un tā formula ir ļoti vienkārša: koks + ūdens + cements. Latvijā šī materiāla apzīmēšanai aizvien bieži tiek lietots vārds "fibrolīts", taču Ingars Ūdris skaidro, ka tas Eiropā ir patentēts konkrētam uzņēmumam un aizsargāts kā preču zīme, tāpēc šāds lietojums nav korekts.
Materiālam piemīt virkne lielisku īpašību: tas ir ekoloģisks, ugunsdrošs, mehāniski izturīgs, estētiski pievilcīgs, ērti transportējams un viegli montējams. Un tas vēl nav viss – sīkāk varat uzzināt, apskatot uzņēmuma mājaslapu www.cewood.com. Plātnes ir ļoti populāras Skandināvijas valstīs, īpaši Dānijā, taču pieprasījums pēc šī dabiskā materiāla turpina augt arī citviet.
"Kaut gan katrā valodā šim materiālam ir savs nosaukums, pasaulē tās galvenokārt pazīst pēc ražotāja nosaukuma," norāda Ingars Ūdris.
"Piemēram, Vācijā analogu produktu sauc par “Holzwollplatten”(koksnes vilnas plātnes), taču, ja jūs būvmateriālu veikalā jautāsit pēc šī vārda, jums visdrīzāk atbildēs – nē, tādu nav; bet, ja prasīsit “Heraklithplatten”, teiks – o, jā, tās gan mums ir! Arī mūsu mērķis ir panākt, lai mūsu produktu atpazīst pēc mūsu vārda – kā “Cewood” plātnes."
90% – eksportam
"Pērn koncentrējāmies uz ražošanas izstrādi un produkta kvalitātes noslīpēšanu, bet šogad intensīvi strādājam pie pārdošanas kanālu attīstīšanas," stāsta uzņēmējs. “Cewood” mērķis ir 90% plātņu ražot eksportam. Kā uzņēmums iepazīstina ar savu produkciju?
"Paši ar mārketingu nodarbojamies tikai Baltijas tirgū, bet ārvalstīs to uzticam izplatītājiem, kuri labi pārzina attiecīgo tirgu, jau ir strādājuši ar līdzīgu materiālu,ir ieinteresēti atrast alternatīvus piegādātājus un nedaudz ieekonomēt."
"Pašlaik mūsu lielākais ārvalstu tirgus ir Dānija – turp sūtām 7–8 fūres ik mēnesi. Eksportējam arī uz Somiju, kur mums ir sava pārstāvniecība; arī uz eksotiskākie tirgiem – Izraēlu, Taivānu."
Tikpat labi – un kripatiņu lētāki
Ar ko“Cewood” plātnes var konkurēt Eiropas tirgos? – "Ar produkta kvalitāti, operatīvu piegādi un elastību – ja klients vēlas, varam uzražot arī ko nedaudz atšķirīgu no standarta," stāsta Ingars Ūdris. "Un, protams, ar cenu: mūsu politika ir, ka mums kvalitātes ziņā ir jābūt ja ne labākiem, tad vismaz tikpat labiem kā mūsu konkurenti – un kādu kripatiņu lētākiem."
Mūsu priekšrocība ir arī salīdzinoši zemās transportēšanas izmaksas: ja Vācijas vai Austrijas ražotājam līdz tuvākajai ostai jāmēro savi 1000 km, tad mums – tikai nepilni 200. Līdz ar to mums ir izdevīgi maršruti, pa kuriem produktu var vest kuģu konteineros.
Paredzēt neparedzamo
Jautāts, ko pēc savas pieredzes ieteiktu citiem uzņēmējiem, kuri vēlas uzsākt savu ražošanu, Ingars Ūdris atbild: "Liela kļūda, ko pieļauj daudzi potenciālie ražotāji, ir – ka viņi sarēķina budžetu, kas būtu vajadzīgs, lai uzbūvētu smuku rūpnīcu un sapirktu modernas iekārtas, – cerot, ka tālāk atliks vien ražot, pārdot un pelnīt. Bet tik vienkārši tas nav. Mums pērnais gads prasīja ļoti lielus ieguldījumus un zaudējumus, līdz noslīpējām sertifikācijai nepieciešamo produkcijas kvalitāti. Bija vajadzīgs aptuveni pusgads, lai izzinātu neskaitāmas tehnoloģiskas nianses – cik gramu krāsas vajag vienam plātnes kvadrātmetram, kādā leņķī to uzklāt utt. Tehniķiem nācās atkal un atkal no jauna pielāgot iekārtas.
Līdz ar to pērn uz aptuveni 422 000 eiro lielu apgrozījumu mums bija ap 625 000 eiro zaudējumu. Bet ir nepieciešams paredzēt neparedzamo un nodrošināties ar pietiekami lielu rezervi.
Ir daudz skaisti uzbūvētu un pompozi atklātu rūpnīcu, kas pēc tam nav spējīgas dzīvot un attīstīties. Tātad kaut kas nav bijis izdomāts līdz galam. Mēs rīkojāmies citādi – ražotnes svinīgo atklāšanu sarīkojām tikai šopavasar, kad jau varējām parādīt, ka mums ir ne tikai jaunas ēkas un iekārtas, bet arī kvalitatīva produkcija, klienti un tirgi."
Banka – nozīmīgs partneris
Ražotnē ieguldīti 5 miljoni eiro, piesaistot arī Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzekļus un 950 000 eiro lielu "Swedbank" finansējumu.
"Swedbank" plecs atspēriena fāzē “Cewood” bijis ļoti noderīgs. "Banka ikvienam uzņēmumam ir ļoti nozīmīgs partneris, no kura var sagaidīt ne tikai finansiālu, bet arī konsultatīvu atbalstu," atzīst Ingars Ūdris. "Tā var arī sniegt savu atzinumu par uzņēmuma potenciālajiem klientiem. Un, ja banka redz, ka uzņēmums strādā, ar to vienmēr būs iespējamas sarunas par kādu kredītmaksājumu atlikšanu, kredīta pārfinansēšanu, restrukturizēšanu, piefinansēšanu vai papildu līzingiem iekārtu iegādei. Uzņēmējiem tas ir ļoti svarīgi."
Tikai uz priekšu
"Mūsu mērķi ir lieli," neslēpj Ingars Ūdris. "Sākotnējais bija – panākt, lai otrajā ražošanas gadā uzņēmums kļūtu pašpietiekams, un to arī būsim sasnieguši. Pašlaik vēlamies panākt maksimālu atdevi no vienas maiņas ražošanas un tuvākajos gados apjomu ievērojami kāpināt:
jau nākamgad pāriesim uz darbu divās maiņās un nākotnē – arī trijās, sasniedzot 5–6 miljonu eiro lielu gada apgrozījumu. Šogad prognozētais ir 2 miljoni.
Arī mūsu eksporta tirgi aizvien paplašinās. Pēc pāris nedēļām nosūtīsim pirmos produkcijas testa konteinerus uz Nīderlandi un Spāniju, tuvākajos mēnešos ceram sākt piegādes arī uz Lielbritāniju. Sākumā nebijām saistījuši plānus ar Krievijas tirgu, taču nāca pieprasījums, un nu jau esam aizsūtījuši pirmo piegādi un plānojam plašāku sadarbību. Krievijā šis materiāls ir labi pazīstams un savu akustisko īpašību dēļ tiek plaši izmantots kinoteātros un koncertzālēs. Ar laiku plānojam tikt arī lielajos Vācijas un Francijas tirgos. Daudz sagaidām no sadarbības ar ASV, kurp jau aizsūtīti pirmie produkcijas konteineri. Lūkojamies arī uz Arābu Emirātiem. Tagad tikai ejam uz priekšu!"