Uzņēmējdarbības tvēriens hokejā

Uzņēmējdarbības vide prasa skaidru nākotnes redzējumu un nemitīgu pielāgošanos pārmaiņām. Iespējams tāpēc bieži vien veiksmīga uzņēmuma faktors slēpjas drosmē riskēt.

Sporta aprīkojuma ražotājs “RocketGrip”, kura produkciju pazīst sportisti vairāk nekā 60 pasaules valstīs, izaudzis no Skolēnu mācību uzņēmuma. Šis ir stāsts par aizrautību, ticību sev un drosmi atšķirties.

RocketGrip” ideja radusies īstajā laikā, īstajā vietā un atbalstošā vidē, taču uzņēmuma attīstība nav tikai veiksmīgu sakritību rezultāts. Viens no uzņēmuma dibinātājiem Reinis Nikuļcevs dalās savā pieredzē, atzīstot, ka sākums ir bijis visai izaicinošs.

Ja ir ticība, būs arī motivācija!

Ekonomikas skolotāja atbalstīti, divi 11. klases skolēni nolēma, ka ārpusskolas lekcijās iegūtās zināšanas, iedvesma un dzinulis radīt uzņēmumu ir labs pamats, uz kura sākt būvēt kaut ko savu. Plānu īstenot palīdzēja Junior Achievement Latvia Skolēnu mācību uzņēmuma programma. Šī specifiski izstrādātā platforma veido izpratni par uzņēmējdarbības pamatiem jauniešiem un ļauj ne tikai teorijā, bet arī praksē sasniegt taustāmus rezultātus.

“Mums jau no paša sākuma bija ticība mūsu produktam. Esmu pārliecināts, ka pateicoties ticībai ir arī motivācija darboties un attīstīt savu uzņēmumu. Mums 16 -17 gados tas bija interesants skolas projekts, taču šobrīd jau vairākus gadus esam uzņēmēji ar tālejošiem mērķiem sava biznesa attīstībai,” stāsta Reinis Nikuļcevs.

Uzņēmumā “RocketGrip” veido hokeja nūju rokturus, ko angliski sauc par hockey grips. Tas ir grips hokeja nūjas augšdaļai, ap kuru ierasti hokejisti tin hokeja lentu.

To mēs aizstājam ar gumiju, kas principā ir kā truba, ko uzliek virsū un uzkarsē līdz tā saraujas, ieņemot spēlētājam vēlamo formu, lai nūja labāk turētos rokā. Produktu iespējams arī personalizēt ar vārdu, uzvārdu, spēlētāja numuru vai komandas logotipu,” par savu produktu stāsta uzņēmējs. 

“Šis ir nišas produkts nozarē, kas ir ļoti konservatīva, tādēļ uz inovācijām hokeja aprīkojuma lietotāji raugās ar skepsi. Vēl jo vairāk, ja tā ražotāji ir jaunieši. Tomēr, neskatoties uz izaicinājumiem pilno iesākumu, šobrīd varam teikt, ka mūsu produktu zina aptuveni 80% spēlētāju un savu produkciju sūtām uz testēšanu pat NHL līmeņa hokejistiem. Ne visi vēl mūsu produktu ir izmēģinājuši, taču informēti par tāda esamību ir. Tagad mūsu uzdevums ir pārliecināt pamēģināt arī tos, kuri vēl to nav paspējuši, kā arī meklēt jaunas iespējas produktu attīstībai hokejā,” raksturojot pirmās grūtības un panākumus, stāsta R. Nikuļcevs.



Reinis Nikuļcevs un Aksels Zingulis

Tiešsaistes mārketings kā risinājums

Jauna produkta virzīšana tirgū pati par sevi jau ir gana sarežģīts uzdevums, vēl jo vairāk, ja to dara jauni un nepieredzējuši cilvēki. Tomēr jauniešiem raksturīgā nestandarta domāšana kļuva par atslēgu, lai izlauztos no aizspriedumu radītās šķēršļu joslas. Rūpīgi izpētot tirgu un savu patērētāju, bija skaidrs, ka “RocketGrip” ceļu pie saviem potenciālajiem lietotājiem radīs ar tiešsaistes mārketinga rīkiem.

Interneta vide jauniešiem sniedza iespējas ne tikai apgūt virkni jaunu iemaņu un zināšanu, bet arī veidot sava uzņēmuma tēlu tā, lai produktu varētu piedāvāt mērķtiecīgi tieši tiem, kam tas ir nepieciešams.

“Iesākumā bijām izvēlējušies produktu piedāvāt veikaliem, taču nesekmīgi – iekļūt veikalu plauktos jaunam produktam no skolēnu mācību uzņēmuma bija tikpat kā neiespējami. Sapratām, ka mūsu iespēja ir e-komercijā, uzrunājot hokejistus individuāli, kā arī reklamējot savu produktu ne tikai Latvijā, bet arī citās hokeja lielvalstīs. Arī tagad turpinām strauji augt par spīti tam, ka hokeja industrija ir diezgan maza. Īpaši latviešiem gan tā nešķiet, jo tiekam dēvēti par hokeja lielvalsti, bet Latvijā ir aptuveni 6000 sportistu un patiesībā hokejs ir mazākais no lielajiem sporta veidiem,” stāsta Reinis.

“Šobrīd esam ieguvuši zināmu atpazīstamību un mūsu produkts atrodams gandrīz visās lielākajās Eiropas veikalu ķēdēs. Kopā tie ir apmēram 160 veikali. Iekļūt Ziemeļamerikas lielākajās veikalu ķēdēs ir mērķis, ko gribam sasniegt tuvākajā laikā, un ir cerība, ka izdosies,” apņēmības pilns par nākotnes plāniem stāsta Reinis.

No hokeja līdz makšķerēšanai

“Jo vairāk mūsu produktu iepazīst, jo vairāk par to sāk interesēties. Mūs uzrunā arī citu sporta veidu pārstāvji, kuru aprīkojumā izmanto līdzīgas tehnoloģijas, un tas dod mums iespēju dažādot piedāvājumu, pielāgojot to klienta vēlmēm. Tieši tā mēs esam nonākuši līdz uzņēmuma piedāvājuma paplašināšanai, kad mūsu produkciju izmanto arī tenisā, lakrosā, beisbolā un pat makšķerēšanā.”

Nikuļcevs skaidro, ka inovācijas nav iespējams radīt, ja neesi iedziļinājies vissmalkākajās procesa niansēs. Attīstot savu produktu nācies apgūt ļoti specifiskas lietas, taču tas nav sagādājis grūtības un bijis ārkārtīgi interesanti. Visdrīzāk, tieši šī iedziļināšanās procesos līdz vissīkākajai detaļai atklāj aizvien jaunas iespējas, jo ieraugi arī tirgū pastāvošos trūkumus un brīvās nišas. Reinis atklāj, ka šobrīd norit darbs arī pie pavisam jauna zīmola, lai hokeju padarītu finansiāli pieejamāku plašākai sabiedrības daļai.

“Drīzumā izveidosim jaunu zīmolu, kura galvenā mērķauditorija būs amatieru hokejisti. Kad zīmols ieraudzīs dienas gaismu, mūsu mērķis būs to 5 gadu laikā izaudzēt par tik pat atpazīstamu un zināmu, kāds šobrīd ir “RocketGrip”, jo pāri visam mūsu vēlme ir palīdzēt hokejam augt un attīstīties. Viens no hokeja lielākajiem izaicinājumiem ir ekipējuma izmaksas, tāpēc vēlamies to padarīt pieejamāku, veidojot produktus par draudzīgākām cenām, taču labu kvalitāti,” par nākotnes plāniem stāsta Reinis.

Labākā žūrija – tavs klients

Piedaloties Junior Achievement Latvia rīkotajā Skolēnu mācību uzņēmumu konkursa finālā, “RocketGrip” ieguva trešo vietu.

“Es parasti par šo stāstu nevis tāpēc, ka trešā vieta ir slikta, bet tāpēc, ka arī konkursu žūrijā ir cilvēki, kuriem jāiedziļinās dažādos tirgos, specifiskos produktos un risinājumos, bet arī viņi ir tikai cilvēki. Mūsu gadījumā šī trešā vieta kalpoja par dzinuli pierādīt pretējo. Un te nu mēs esam!” tā uzņēmējs, uzsverot, ka vislielākā žūrija esot klients.

Galvenais ir nebaidīties runāt ar saviem klientiem. Pat tad, ja jūti, ka tas produkts nav pilnīgs. Mans ieteikums - jau laicīgi rādīt produktu klientiem, paziņām, draugiem, kā arī runāt par to, prasīt atsauksmes, un, ja iespējams, arī pārdot. Ja ir kāds, kas pērk, tad pārdot, dot līdzi vizītkarti ar saviem kontaktiem un lūgt atsauksmi.”

Uzņēmējs arī min, ka vissvarīgākais ir saprast – uzņēmējiem, bet jo īpaši jaunajiem, ir milzum daudz iespēju. Pirms mesties tās visas izmantot, pašiem ir jāsaprot, kas attiecīgajā mirklī ir uzņēmuma fokusā un kā šīs iespējas var palīdzēt mērķu sasniegšanā. Uzņēmējs ir pārliecināts, ka dalība dažādās aktivitātēs un konkursos, ir uzņēmuma atpazīstamības veicināšana un nemitīga savas idejas testēšana dažādās auditorijās.

Dalība dažādos uzņēmējdarbības konkursos ir iespēja ne tikai plašākai auditorijai parādīt savu produktu un biznesa ideju, bet arī gūt jaunas zināšanas un idejas sarunās ar dažādu nozaru ekspertiem un mentoriem. Mentori nereti var palīdzēt atrisināt kādu sarežģītāku uzdevumu, kad paša resursi un zināšanas ir izsmeltas. Tāpat vērtīgs atspēriena punkts ir starptautiska atpazīstamība, ko lieliski var gūt dažādos globāla mēroga konkursos.

Globālai atpazīstamībai – Pasaules Uzņēmējdarbības kauss

Kā viena no iespējām, lai uzņēmumi varētu gūt globālu atpazīstamību un jaunas zināšanas sava produkta attīstībai, ir Pasaules Uzņēmējdarbības kauss, kas jau trešo gadu norisinās arī Latvijā. Pasaules Uzņēmējdarbības kauss ir platforma, kur uzņēmēji var ne vien sacensties, bet arī dalīties ar idejām un iedvesmoties, veicinot arī savstarpēju sadarbību.

Swedbank kopš 2020. gada oktobra kļuvusi par Global Entrepreneurship Network pārstāvi Latvijā, kas paver arī unikālas tiesības jau trešo reizi organizēt Pasaules Uzņēmējdarbības kausa (Entrepreneurship World CupEWC) finālu Latvijā. Kopš 2019. gada Pasaules Uzņēmējdarbības kauss (EWC) ir kļuvis par vienu no lielākajiem un daudzveidīgākajiem šāda veida jaunuzņēmumu konkursiem un atbalsta programmām, kurā piedalās vairāk nekā 370 000 uzņēmēju no vairāk nekā 200 valstīm, vienlaikus piedāvājot uzvarētājiem iespaidīgu balvu fondu.

  • Pasaules Uzņēmējdarbības kausa nacionālā fināla rīkotāji ir Swedbank sadarbībā ar partneriem – Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru (LTRK), Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA), jaunuzņēmumu asociāciju Startin.LV, kā arī informatīvo atbalstītāju TechChill.
Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?