SIA “Transport Partners” ir sauszemes pārvadājumu kompānija, kas jau vairāk nekā 20 gadus nodrošina kravu, sūtījumu piegādes pakalpojumus Latvijā un Baltijā ilgtermiņa sadarbības partneriem.
Par to, kā uzņēmumam veicas Covid-19 apstākļos un kā tas izlēmis investēt jaunos, videi draudzīgos kravas auto, stāsta uzņēmuma valdes loceklis Edgars Kohs.
Pandēmijas laiks – iespēja biznesa attīstībai
Lai arī daudziem uzņēmumiem pēdējais gads bijis tiešām grūts, loģistikas un piegādes bizness ir viens no tiem, kam šis ir bijis labs laiks izaugsmei. Tai skaitā, “Transport Partners” uzņēmumam, kurš vēl pagājušā gada martā palielināja maršrutu skaitu un pieņēma papildus darbiniekus līdz pat 45 kurjeriem mēnesī.
“Jā, pagājušo varam saukt par rekordgadu – jau iepriekš plānojām palielināt jaudas un es priecājos, ka jau pagājušajā pavasarī varējām iegādāties 15 jaunas kravas automašīnas. Papildus resursi ļāva nepievilt klientus, starp kuriem ir arī Latvijā populāri vairum- un mazumtirgotāji, interneta veikali, pārtikas tirgotāji un starptautisko kurjerpastu uzņēmumi,” stāsta uzņēmuma valdes loceklis Edgars Kohs.
Viņš atzīst, ka klientu paradumi mainās – ja kādreiz daudziem likās, ka vienkāršāk ir pašiem aizbraukt uz vienu vai otru adresi un ietaupīt pāris eiro, tad šobrīd daudzi jau ir novērtējuši ērtību un laika ieguvumu, ko savukārt var veltīt vai nu biznesam vai sev tuvām un mīļām lietām. Laiks devis iespēju apdomāt un sarēķināt visu kārtīgi – vai tiešām vienmēr visu, ko var, vajag darīt pašiem, un kādos gadījumos tomēr ir vērts maksāt un uzticēt piegādes profesionāļiem.
Vienlaikus ar pieprasījuma pieaugumu, uzņēmuma pārstāvis labi saprot, ka transporta pakalpojumi ir viena no tām nozarēm, kas rada arī zināmu ietekmi uz vidi. Tāpēc jau pirms diviem gadiem ar interesi piedalījušies Volkswagen e-Crafter elektroauto testa braucienos Spānijā. Edgars Kohs atzīst, ka jau toreiz radusies interese un viņi sapratuši – šiem auto ir nākotne, tos būtu vērts izmēģināt arī transporta pakalpojumiem Latvijā.
Nepieciešamākais atbalsts – ieguldījumi infrastruktūrā
Vieni no galvenajiem ieguvējiem no jaunajiem elektroauto, viennozīmīgi ir šoferi, kas ar tiem brauc. Ja sākumā vēl bijuši skeptiski nosakņoti, tad jau pēc pirmajām dienām, kas pavadītas pie jauno auto stūres, viedoklis mainījās – šoferi atzīmēja, ka esot gan labāka pašsajūta, gan mazāks nogurums. Elektroauto ir klusāks un bez vibrācijas, kas tik raksturīga dīzeļdzinēju auto. Vienlaikus E.Kohs nenoliedz, ka pieņemt lēmumu par elektroauto iegādi nebija viegli un ātri.
“Ierosinājumi par nepieciešamību izvēlēties videi draudzīgus risinājumus lielākoties nāk no uzņēmumiem, kuri ir starptautiskas kompānijas un jau ilgāku laiku mātes kompāniju mudināti dodas šajā virzienā."
“Varu atzīt – arī es kādu laiku domāju un rēķināju, jo ar auto nopirkšanu vēl nekas nav atrisināts. Ir jāsaprot izmaksas, kas būs saistītas ar auto apkalpošanu un sagatavošanu ikdienas darbam, tāpat arī partneriem, piemēram, autoservisiem, ir jādod laiks sagatavoties un veikt nepieciešamās investīcijas, lai varētu veikt šādu auto apkopes.”
Tāpat viņš uzsver nepieciešamo atbalstu un ieguldījumus infrastruktūrā, kas nepieciešami no valsts viedokļa, lai pārvadātāji varētu vienkāršāk plānot savus maršrutus un veikt elektroauto uzlādes ērti un operatīvi. Uzņēmējs norāda, ka lai arī vairākās pilsētās, kā Rīgā, Liepājā un citur, uzlādes stacijas ir, tomēr visā valstī pārklājums joprojām nav liels. Tāpat ir jādomā par uzlādes staciju ātrumu un iespēju vienlaikus lādēt vairāk nekā vienu auto – ja privātajam braucējam pie tirdzniecības centra varbūt nekur nav jāsteidzas, turpretī piegādātājiem ir jau saplānoti grafiki un nav laika gaidīt, kad uzlādes stacija atbrīvosies. Arī 50kW vietā, noderīgākas būtu vismaz divreiz jaudīgākas ierīces. Kā arī būvējot uzlādes stacijas, jārēķinās ar visai praktiskām lietām, piemēram, ka kravas elektroauto uzlādes pieejai jābūt pieskaņotai attiecīgo auto uzbūvei un ar atbilstoša garuma vadu.
Uz jautājumu par to, cik ticams šķiet pagājušajā gadā Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē pielemtais, ka līdz 2030. gadam elektroauto skaitam Latvijā jāsasniedz 18 000, uzņēmējs ir skeptisks - tik ambiciozu mērķi bez nopietniem atbalsta pasākumiem no valsts puses sasniegt būs grūti. Viņš uzskata, ka subsīdijas nav nepieciešamas tik daudz paša auto iegādei, lai gan arī tieši cena ir šķērslis daudziem, cik atbalstam elektroenerģijas tarifam, lai ikdienas kilometra izmaksas būtu konkurētspējīgas.
Finansējums jaunam uzrāvienam
SIA “Transport Partners” veic kravu pārvadājumus visās Baltijas valstīs un uzņēmuma autoparks sastāv no 160 kravas automašīnām, no kurām 12 jaunākās ir Volkswagen e-Crafter elektriskie kravas mikroautobusi. Uzņēmums ikdienā apkalpo dažādus pakalpojumu sniedzējus, kā, piemēram, DPD Latvija kurjerpastu, vadošos online pārtikas veikalus, veic arī cilindra gāzu piegādes Baltijā un citu preču un sūtījumu piegādi.
Uzņēmuma vadītājs atzīst, ka doma par elektroauto iegādi ir izsvērts solis pretim uzņēmuma attīstībai saskaņā ar atbildīgas un ilgtspējīgas darbības pamatprincipiem, un šis ir lielisks piemērs vairāku, līdzīgi domājošu uzņēmumu sadarbībai. Viņš ir pārliecināts, ka soli pa soli, kopīgi ejot, var sasniegt lieliskus rezultātus.
“Lai izdotos – ir jādara kopā!” aicina Edgars Kohs. Pat, ja tas nozīmē izkāpt no komforta zonas, tas dod stimulu meklēt nākotnes risinājumus.
Savukārt Swedbank Uzņēmumu pārvaldes vadītājs Lauris Mencis uzsver, ka
“Autotransporta nozare ir viena no tām, kas atstāj gana lielu ietekmi uz vidi kaitīgo izmešu jomā. Tāpēc uzņēmums, kas veic modernizāciju pēc atbildīgas un ilgtspējīgas darbības pamatprincipiem, ieliek pamatus arī jaunam ilgtspējīga biznesa laikmetam. Mēs, kā ilgtspējīgs finansētājs, esam priecīgi sadarboties ar uzņēmumiem, kas gatavi ieguldīt “zaļākā” nākotnē.”
Volkswagen e-Crafter ir pirmais pilnībā ar elektrību darbināms, CO2 bezemisiju Volkswagenkomercauto, kas īpaši piemērots kurjeru, eksprespiegādes un sūtījumu piegādes, kā arī pasažieru pārvadājumu segmentam. Pateicoties tā energoefektivitātei, automobilis īpaši piemērots sūtījumu pārvadājumu veikšanai pilsētvidē. E-Crafter maksimālais ātrums ir 90 km/h, bet tāldarbība – līdz pat 115 kilometriem (WLTP) ar vienu uzlādi. Modelis nokomplektēts ar 100 kW jeb 136 ZS elektromotoru, kas enerģiju gūst no akumulatora bloka, kurš izbūvēts zem auto grīdas. Izmantojot ātro uzlādi, automobiļa enerģijas krājumus līdz pat 80% iespējams atjaunot 45 minūšu laikā. Savukārt, ja tiek izmantota standarta uzlāde – ar 7,2 kW elektrisko jaudu – akumulators līdz 100% tiks uzlādēts 5,5 stundās.