E-komercija piedzīvo būtisku attīstību – kovid pandēmijas radītās sekas ir likušas uzņēmējiem arvien vairāk domāt par e-veikalu izveidi, tādējādi pārnesot uzņēmuma darbību no fiziska veikala uz tiešsaistes platformu. Kā Swedbank tiešraides diskusijā “E-veikala izveide: ko darīt un ko nedarīt?” skaidro mājaslapu un interneta veikalu izveides platformas Mozello vadītājs un dizainers Kārlis Blūmentāls, ikvienam ir pa spēkam izveidot e-veikalu pavisam ātri.
Rakstā apkopojām eksperta sniegtos praktiskos padomus veiksmīga e-veikala izveidē, kā arī norādes uz visbiežāk pieļautajām kļūdām un ieteikumus, kā no tām izvairīties.
1. Produkta prezentācija
Kā norāda eksperts, viena no visbiežāk pieļautajām kļūdām, veidojot e-veikalu, ir nekvalitatīvu produkta foto publicēšana. Attēlu kvalitāte ir ļoti svarīga, jo pircējs nevar produktu sajust caur ekrānu un būtībā “pērk ar acīm”. Tikpat būtiska kļūme ir publicēt produkta foto bez apraksta vai otrādi – ar pārāk lielu teksta apjomu.
“Jo labāk tiek prezentēts produkts, jo lielāka iespējamība, ka pircējs to iegādāsies. Mūsu novērojumi rāda, ka ir uzņēmumi, kuri publicē produkta foto un aprakstus, taču ne pārāk labā kvalitātē un nepievērš uzmanību arī teksta labskanībai un gramatikai. Ieteicams izmantot fotoattēlus ar labu izšķirtspēju un kvalitāti, kā arī piedomāt pie tekstu kodolīguma un stila,” uzsver Kārlis Blūmentāls.
Attēlu skaita izvēle vienam produktam tiešsaistē ir atkarīga no preces. Ja tiek pārdots sīrups, tad pietiks ar vienu attēlu, bet, ja tas ir dizaina elements vai apģērbs, tad jo vairāk attēlu, jo labāk, lai klients varētu preci apskatīt no dažādiem rakursiem. Taču eksperts atgādina – svarīgāka ir bilžu kvalitāte, nevis to skaits.
2. Informācija pircējiem
Pamatinformācija, kā, piemēram, pārdevēja kontakti, rekvizīti un piegādes nosacījumi, pēc eksperta teiktā, ir pirmais, ko klienti vēlas noskaidrot pēc tam, kad apskatījuši produktu tiešsaistē.
“Ieteicams e-veikalā izveidot atsevišķu sadaļu, kur pircējs var ērti atrast viņu interesējošo informāciju, piemēram, par preču piegādi vai uzņēmuma rekvizītiem. Vienlaikus ir svarīgi norādīt arī atteikuma tiesības un privātuma politiku. Ja viss minētais e-veikala informācijas sadaļā būs ietverts, tas pircējam ļaus secināt, ka esat nopietns uzņēmums un jums var uzticēties. Šīs var šķist mazas detaļas, bet tās var manāmi uzlabot e-veikala pārdošanas rezultātus,” norāda Kārlis Blūmentāls.
Kādas valodas izvēlēties e-veikalam? Eksperts iesaka sākt ar latviešu valodu kā primāro. Laika gaitā e-veikalu var attīstīt, pievienojot arī krievu un angļu valodu. Uzņēmumiem, kuri vēlas uzreiz sākt eksportu visā Baltijā, ieteicams tirgus labākai apguvei piedāvāt informāciju arī lietuviešu un igauņu valodā. Valodu dažādība e-veikalam, pēc eksperta domām, ir būtiska priekšrocība, jo paver iespēju savu darbību paplašināt arī ārpus Baltijas, taču tam ir jāatvēl būtisks tulkošanas resurss.
3. Pilnībā automatizēts process
Pirms 10 gadiem iepirkšanās e-veikalā bija krietni lēnāka un prasīja veikt vairāk darbību līdz preces saņemšanai: vispirms klients pasūtīja produktu, tad saņēma rēķinu, dažu dienu laikā veica apmaksu, vienojās ar e-veikalu par piegādes termiņu un tikai tad pirkums tika noformēts. Šodien situācija ir mainījusies un ikviens pircējs preces “ielikšanu grozā” tiešsaistē jau uzskata par pašsaprotamu.
Ieteicams arī, lai pārdevējs e-veikalā norādītu katras preces atlikumu noliktavā – tas klientam norādīs, ka izvēlētā prece ir pieejama, un neradīsies sarežģījumi pēc pasūtījuma noformēšanas – klients varēs jau rēķināties ar konkrētu piegādes laiku.
Viena no visbiežāk pieļautajām kļūdām automatizēšanas procesā ir piedāvāt pircējam veikt samaksu tikai ar pārskaitījuma starpniecību. Labā prakse ir ļaut klientam veikt samaksu par pirkumu tiešsaistē, vienlaikus arī izvēloties sev ērtāko piegādes veidu, piemēram, ar pakomāta vai kurjera starpniecību.
4. E-veikala vizuālais risinājums
Apsverot e-veikala vizuālo risinājumu, uzņēmējiem ieteicams preču grupas kārtot loģiskās sadaļās, lai klientam būtu ērti orientēties preču klāstā. Tas pats attiecas uz informācijas izvietojumu un e-veikala sadaļām. Jo komfortablāk klients jūtas un vieglāk atrod meklēto, jo lielāka iespēja, ka apmeklējums noslēgsies ar pirkumu.
Iepirkšanās pieredze e-veikalā veidojas arī no vizuālā iespaida – teksta formatējums, logotipa izvietošana, vienotas zīmola krāsas ir tikai daži no faktoriem, kas noteiks to, kā klients vērtēs e-veikala profesionalitāti.
5. Klientu serviss
Atsaucīgs un ātrs klientu serviss, kas palīdz klientam rast atbildes uz interesējošiem jautājumiem par produktiem vai piegādes noteikumiem, pēc eksperta teiktā, ļaus preces pārdot efektīvāk. Klientu serviss sevi apliecinās no labākās puses, ja pircējs pēc preces apmaksas savā e-pastā saņems jau detalizētāku informāciju par piegādi un citu svarīgu informāciju, kas viņam būtu jāzina un jāņem vērā.
Kārlis Blūmentāls norāda, ka tikpat svarīgi ir nodrošināt pircējam iespēju sazināties ar pārdevēju gan elektroniski, gan telefoniski. Uz zvaniem un e-pastiem ir jāatbild laicīgi. Ja saziņa notiek tikai elektroniski, eksperts iesaka uz klientu e-pastiem atbildēt pēc iespējas ātrāk, ieteicams – ne vēlāk kā dienas laikā. Ātra atgriezeniskā saite veicinās atkārtotu klienta iepirkšanos e-veikalā.
Eksperts arī uzsver, ka ikvienam uzņēmējam būtu jāveic pasūtījuma apstrāde pēc iespējas ātri, lai nodrošinātu efektīvu klientu servisu.
Noskatieties pilnu diskusijas ierakstu
- Uzzināt vairāk par Mozello e-veikalu izstrādi
- Risinājumiem maksājumu pieņemšana interneta veikalā