Lai varētu izmantot e-pakalpojumus, ir nepieciešami rīki, kas digitālajā vidē apliecina tavu identitāti. Ja ikdienā izmanto internetbanku, lielāko daļu valsts e-pakalpojumu varēsi saņemt, ātri un ērti autorizējoties bankā izmantojot kodu kalkulatoru vai Smart-ID. Ja konta bankā nav vai internetbanku ikdienā neizmanto, nav nepieciešams to izveidot tikai, lai piekļūtu valsts e-pakalpojumiem. Valsts ir parūpējusies, lai cilvēkiem būtu pieejami vairāki bezmaksas rīki identitātes apliecināšanai digitālajā vidē. Papildus jāņem vērā, ka, autorizējoties ar bankas rīkiem, portālā Latvija.LV nebūs pieejami e-pakalpojumi, kuru autorizācijai nepieciešams izmantot drošu kvalificētu elektronisko parakstu.
Lai nodrošinātos pret šādām neparedzētām situācijām, izveidot pieejamo valsts bezmaksas e-parakstīšanas rīku būtu vēlams ikvienam.
Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) apkopotie dati liecina, ka pieprasītākie valsts iestāžu e-pakalpojumi ir iespēja iesniegt dažādus pieteikumus Valsts Sociālās apdrošināšanas aģentūrā, piemēram, pieteikties pabalstiem, kas saistīti ar ģimenes lietām, bezdarbu, slimību, tuvinieka nāvi, vecuma pensijas piešķiršanai, pārmaksāto valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu atmaksāšanai un citiem pakalpojumiem. Iedzīvotāji arvien vairāk e-pakalpojumus izmanto, lai pārbaudītu informāciju par sevi, ģimeni vai īpašumiem, kā arī lai saņemtu dažādus datus no iestādēm, aktīvi arī deklarē dzīvesvietu, maksā nekustamā īpašuma nodokļus un reģistrē uzņēmumus.
Iespēja autorizēties elektroniskajiem pakalpojumiem bez maksas
Ja neizmanto internetbanku savām ikdienas finanšu vajadzībām vai nepieciešamo e-pakalpojumu nevar saņemt autorizējoties ar bankas autorizācijas rīku, vienmēr vari autorizēties e-pakalpojumiem ar valsts nodrošinātiem identitātes apliecināšanas rīkiem – mobilo lietotni eParaksts mobile vai eID karti.
Ar šiem rīkiem varēsi apliecināt e-identitāti arī visur, kur redzi autentifikācijas veidu – Latvija.lv.
Ar tiem varēsi arī bez maksas elektroniski parakstīt dokumentus neierobežotā daudzumā gan darba, gan privātām vajadzībām, jo ar eParakstu parakstītiem elektroniskiem dokumentiem ir tieši tāds pats juridiskais spēks, kā ar roku parakstītiem papīra formāta dokumentiem.
Kuru eParaksta rīku izvēlēties – eParaksts mobile vai eID karte?
Izvēle ir atkarīga no tavām ikdienas vajadzībām un paradumiem, vai pieslēgsies pakalpojumiem tikai no pielāgota datora vai arī vēlēsies tiem piekļūt jebkurā vietā.
eParaksts mobile ir piemērotākā izvēle, ja:
- izmanto mobilās lietotnes, nepieciešams apliecināt elektronisko identitāti jeb e-Identitātiparakstīt dokumentus jebkurā vietā, viedierīcē vai datorā,
- pieejama ir tikai pase vai eID karte, kam nav speciāli aktivizētas kartes ar PIN kodiem, un steidzami jāparaksta dokuments.
Jāatzīmē, ka eParaksts mobile lietotne nodrošina arī e-Identitātes apliecināšanu dažādos iestāžu un uzņēmumu pašapkalpošanās portālos, tostarp sadzīves pakalpojumu, apsaimniekošanas, medicīnas un apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēju interneta vietnēs.
eID karte ir piemērotākā izvēle, ja:
- priekšroku dod darbam ar datoru,
- jāparaksta daudz un liela apjoma dokumenti,
- parakstīšanai izmantosi datoru, un esi tam iegādājies speciālo eID kartes lasītāju.
Kā iegūt eParaksts mobile?
Lai saņemtu eParaksts mobile, jāaizpilda pieteikums mobile.eParaksts.lv, kurā jānorāda kontaktinformācija un dati par derīgu personu apliecinošu dokumentu – eID karti vai pasi. Nākamais solis ir parakstīt līgumu par eParaksts mobile izmantošanu:
- ja ir eID karte, tad līgumu iespējams parakstīt attālināti un eParaksts mobile iegūt uzreiz;
- var izvēlēties doties uz kādu no zvērinātu notāru birojiem un parakstīt līgumu klātienē pie notāra;
- vai jāizvēlas līgumu parakstīt ar kurjera starpniecību. Kurjers līgumu atvedīs uz jebkuru vietu Latvijā bez maksas. Līguma saņemšana ar kurjeru var aizņemt līdz piecām darba dienām. Šis ir ļoti ērts risinājums senioriem, jo pašiem nekur nav jādodas. Tāpat iesakām to izmantot īpaši aizņemtiem cilvēkiem, jo kurjers piegādās līgumu arī uz darba vietu.
Kad līgums parakstīts, atliek tikai lejupielādēt eParaksts mobile lietotni savā viedierīcē no App Store vai Google Play un aktivizēt to, izveidojot savus piekļuves datus - PIN kodu e-identitātes apliecināšanai un eParaksts paroli elektronisko dokumentu parakstīšanai.
Kā iegūt eID karti?
eID karte ir Latvijas Republikā izdots personu apliecinošs dokuments. To izsniedz Pilsonības un migrāciju lietu pārvalde, par izsniegšanu iekasējot nodevu 15 eiro (atsevišķām personu grupām pienākas atlaides). Saņemot eID karti, tiek izsniegta arī PIN informācija. Lai apliecinātu e-Identitāti un parakstītu dokumentus ar eID karti, nepieciešams dators, kas sagatavots darbam ar eID karit un arī karšu lasītājs, kuru var iegādāties elektropreču veikalos (maksā no aptveni 5 līdz 20 eiro).
- Detalizētāku eParaksts rīku salīdzinājumu vari skatīt šeit.
Atceries, ja ikdienā jau izmanto internetbanku, tad ērti un droši vari piekļūt dažādiem valsts e-pakalpojumiem ar bankas piekļuves datiem, taču, ja tev nav pastāvīga konta bankā, bet vēlies periodiski piekļūt tādiem valsts bezmaksas e-pakalpojumiem kā e-receptes vai citiem pakalpojumiem, tad noteikti izdevīgāk būs iegūt ePrakasts mobile vai eID karti.