Personīgā žurnāla rakstīšana kā iespēja izaugsmei virknē dzīves jomu
Atpūta

Personīgā žurnāla rakstīšana kā iespēja izaugsmei virknē dzīves jomu

Personīgā žurnāla rakstīšana jeb journaling ir plaši atzīta profesionālās un personiskās dzīves organizēšanā, ko aizvien biežāk iesaka sevis izaugsmei.

Personīgā žurnāla rakstīšana ir apzinātības prakse. Lai arī personīgā žurnāla veidošanu bieži jauc ar dienasgrāmatas rakstīšanu, eksperti uzsver, ka dienasgrāmatās vairāk tiecas pierakstīt dienas notikumus, kamēr personīgajos žurnālos fiksē un pēta idejas, kuras vēl tikai iegūst aprises.

Ieguvumi, ko sniedz personīgā žurnāla rakstīšana

Īpašais personīgā žurnāla rakstīšanas efekts slēpjas laikā, ko mērķtiecīgi veltām, lai satiktos paši ar sevi, savām emocijām un motivācijām un koncentrētos uz savu dzīvi. Gan ieraudzītu kopainu, gan pārdomātu lietas, kas mums ir vissvarīgākās.

Personīgā žurnāla rakstīšana palīdz rast mieru šajā informācijas, iespēju, neziņas un stresa pārpilnības laikā, kļūt apmierinātam ar dzīvi un priecāties par citiem.

Tā palīdz kļūt organizētākam, uzlabo lēmuma pieņemšanas spējas, attieksmi, izturēšanos un dod pozitīvu stimulu rīkoties.

Kopš pagājušā gadsimta astoņdesmitajiem gadiem personīgā žurnāla rakstīšanas ietekmi ir pētījuši zinātnieki un atzinuši par efektīvu pašpalīdzības instrumentu, kas uzlabo uzmanību, atmiņu un komunikācijas prasmes. Tā var pat izraisīt labāku miegu, stiprāku imūnsistēmu, augstāku pašapziņu un IQ.

“Es ticu tam, ka mūsu dzīve ir tur, kur ir mūsu uzmanība. Ja es neplānošu sev būtisko, kāds cits to izdarīs manā vietā, un tad mana dzīve būs vērsta nevis uz manu, bet apkārtējo prioritāšu īstenošanu."

" Personīgā žurnāla rakstīšana palīdz attīrīt prātu, lai varētu koncentrēties un saglabāt fokusu.
Ja iepriekš žurnālus rakstīju vairāk intuitīvi, jau gadu mērķtiecīgi plānoju uzdevumus gadam, mēnešiem, nedēļām un katrai dienai pēc bullet journal sistēmas. Es ne vien plānoju un izpildu, bet arī katrā no  cikliem pārdomāju uzdevumus un pieņemu lēmumus par to, kā rīkoties ar nepaveiktajiem – pārcelt uz citu dienu, nedēļu vai mēnesi vai atteikties no tiem. Man ir svarīgi ne vien piefiksēt uzdevumus, bet uzreiz ieplānot tos kalendārā, lai iegūtu reālistisku skatījumu uz pieejamo laiku un iespējām. Tas palīdz kļūt prasīgākai gan pret sevi, gan citiem."

"Lai arī esmu testējusi vairākus digitālos risinājumus, izvēlos pierakstu bloku un pildspalvu, jo rakstīšana ar roku dod vairāk iespēju radošumam, sapņošanai un refleksijai. Es rakstu agri no rītiem, īsi pēc pamošanās, jo tas ir mans visaugstākās enerģijas laiks,” personīgā žurnāla rakstīšanas pieredzē dalās Dagnija Lejiņa, reputācijas aģentūras Lejiņa & Partneri vadītāja.

Radīt ieradumu un atrast savu pieeju

Lai arī personīgo žurnālu katrs var rakstīt atbilstoši savam dzīves ritmam (katru dienu, ik pārdienas, reizi nedēļā), ir ļoti būtiski radīt ieradumu un nepalaist to pašplūsmā. Tas nozīmē atrast vietu un laiku, visbiežāk 15 līdz 30 minūtes rītos, kad vēl nav ieslēgušies dienas aizsargmehānismi un filtri, un ievērot regularitāti. Personīgā žurnāla rakstīšana no rītiem palīdzēs būt organizētākiem un fokusētākiem dienas laikā. Tomēr, ja rīti galīgi nav tavs laiks, būs vērtīgi rakstīt arī jebkurā citā.

Palīdzēs arī mierīga un patīkama vide, ērts rakstāmpiederums un glīta piezīmju grāmata. Vēlams izvēlēties piezīmju grāmatu ar punktotām vai rūtiņu iekšlapām, jo tā būs ērtāk sadalīt lapu, zīmēt ilustrācijas un noturēt taisnu rakstīšanas līniju. Jautāsiet, vai mūsdienās nebūtu ērtāk rakstīt žurnālu elektroniski? Iespējams, tomēr pētījumi apliecina, ka rakstīšana ar roku ir labāks treniņš smadzenēm un motorikai. Tā var būt ritmiska, terapeitiska un nomierinoša, pat veicināt radošumu.

Personīgajā žurnālā vari veikt ne vien ikdienas pierakstus, bet arī piefiksēt savām interesēm un vajadzībām atbilstošāko: ieņēmumu un izdevumu analīzi un finanšu plānu, grāmatu, filmu recenzijas un vēlmju sarakstus, ēdienreižu, pasākumu un dāvanu plānus,  atmiņas, novērojumus un daudz ko citu.

Tā rakstīšanai var izmantot dažādas pieejas:

  • brīvo rakstīšanu, kad raksti visu, kas ienāk prātā;
  • sarakstu veidošanu, kad izvirzi tēmu, definē punktu skaitu un centies tos piefiksēt;
  • mainītu perspektīvu, kad raksti par sevi trešajā personā – “viņš/-a”, iegūstot iespēju paskatīties uz sevi no malas;
  • vēstules, kuras raksti gan sev, gan citiem cilvēkiem un iedomu tēliem. Vari rakstīt ne vien vēstuli, bet arī atbildi uz to;
  • zīmējumus un vizualizācijas, asociāciju virtenes, jautājumus un atbildes, dialogus, pat ierakstīt mūziku.

Neizvirzi sev pārāk augstas gaidas par rakstības kvalitāti, kas var nobremzēt vēlmi vispār to sākt. Personīgajā žurnālā tu vienkārši izliec savas domas, to, kas ir sakrājies, nevis gatavo noslīpētu rakstu publicēšanai.

Apzinātība uzlabo arī finanšu uzvedību

Personīgajā žurnālā vari rakstīt jebko, kas tev ir aktuāls (viedokļus, sajūtas, emocijas, notikumus, sapņus, mērķus u.c.).  Šis pašizziņas un pārdomu process var palīdzēt uzņemties vairāk atbildības par savu finanšu dzīvi. Pievēršoties saviem lēmumiem un rīcībai, vari ne vien izanalizēt tēriņus un saprast, kuri ir bijuši lieki, kas tos sekmēja un kā no tiem izvairīties, bet arī definēt finanšu mērķus un pieņemt ilgtermiņa lēmumus.

Lai atvieglotu pārdomas par finansēm, vari sākt, atbildot uz šiem jautājumiem:

  • kāds ir labākais finanšu padoms, kuru savā dzīvē esi saņēmis, un kā to piekop ikdienā;
  • kas ir tavs galvenais klupšanas akmens, kas traucē veidot uzkrājumus (piemēram, drēbes, ceļojumi, ēdieni, dzērieni, hobiji, skaistumkopšanas rituāli);
  • kas tev būtu jāmaina savā ikdienā, lai varētu ik dienu atlikt uzkrājumiem 3-5 eiro (piemēram, gatavot kafiju un pusdienas mājās, samazināt našķus, doties uz darbu ar kājām vai sabiedrisko transportu, pārskatīt abonēto aplikāciju skaitu);
  • kā tu rīkojies ar naudu stresa situācijās (piemēram, nedomā par to, izvairies no tēriņiem, iegrimsti darbā, treniņos, ēšanā, kompensē stresu ar kādu impulsa pirkumu ).

Īpaši noderīgi ir personīgajā žurnālā mērķtiecīgi fokusēties uz pozitīvo un ik dienu vai pārdienas piefiksēt kaut vienu vai divas lietas, par kurām esi pateicīgs. Sākumā tas var būt kas ļoti vienkāršs – garda kafija, mīļākā dziesma radio, ar laiku attīstot spēju katru dienu ieraudzīt kaut ko jaunu un būt pateicīgam par citkārt kā pašsaprotamām pieņemtām lietām. Šāds paradums palīdz būt apmierinātam, lai arī kas notiktu apkārtējā pasaulē.

Cilvēki, kuri ir apmierināti ar dzīvi:

  • netērē tik daudz naudas, jo viņi nejūt spiedienu atbilst dzīvesstilam, kuru nevar atļauties,

  • var izrauties no dzīvošanas no algas līdz algai, jo viņiem nevajag tērēt naudu, lai justos labi,

  • iegulda naudu uzkrājumos, jo viņiem nevajag tērēt visu naudu, lai iegūtu vairāk lietu un kādam kaut ko apliecinātu.

Svarīgi izvirzīt mērķi – kāpēc vēlos rakstīt?

Personīgā žurnāla rakstīšanā svarīgākais ir nevis, kad, kā, ar ko un uz kā to dari, bet kāpēc. Lai labāk saprastu un vadītu sevi, ieraudzītu jaunus apvāršņus un palīdzētu sev augt, sagatavotos dienai vai pārdomātu pagājušo, atbrīvotos no nomācošā. Tā ir domāšana uz papīra. Nav pareizo vai nepareizo pieeju, nav cenzūras vai vērtēšanas. Tas viss ir tev. Galvenais ir darīt, pārvarēt pirmo aizturi tukšās lapas priekšā un sākt rakstīt. Kaut tikai vienu rindiņu, kaut tikai pāris pateicības vārdus.

Personīgā žurnāla rakstīšana ir mazs solis, kas var būtiski izmainīt tavu dzīvi. Jau pēc trīs pateicības žurnāla rakstīšanas nedēļām esot labāks miegs un vairāk enerģijas. Pamēģini! Sāc rakstīt!