Pie ikoniskā BMW i3 stūres. Elektroauto īpašnieka pieredzes stāsts

Ik gadu elektroauto piedāvājums no autoražotājiem kļūst arvien plašāks, taču kā vienu no pirmajiem celmlaužiem Rīgas ielās atceramies BMW i3.

Latvijā pirmais BMW i3 tika reģistrēts jau 2013. gadā, un pērn tas kļuvis par populārāko elektroauto. Šī mašīna nebūt nelīdzinās klasiskai BMW automašīnai. Tā veidota, lai no ražošanas līdz pārstrādei atstātu pēc iespējas mazāku ekoloģisko nospiedumu.

Par šī auto priekšrocībām pārliecinājies arī Jānis Mežmalis, kurš pēc vienas dienas izmēģinājuma brauciena ar kaimiņa BMW i3 un elektroauto priekšrocību izbaudīšanas “uz savas ādas”, nolēma, ka pēc ilgām pārdomām nu ir īstais laiks iegādāties elektroauto arī viņam pašam. 

“Primārais iemesls, kādēļ izvēlējos iegādāties elektroauto, bija vēlme ar saviem ikdienas paradumiem kļūt draudzīgākam pret dabu. Doma par elektroauto iegādi virmoja jau sen, bet diemžēl tirgū pieejamais klāsts bija ne tik iepriecinošs gan no cenas, gan no tehniskā izpildījuma puses. Laikam ejot, piedāvājuma un cenas attiecība ir līdzsvarojusies, un elektroauto tehnoloģijas ir strauji attīstījušās. Turklāt mazlietoti auto otrreizējā tirgū šobrīd ir par ļoti pievilcīgu cenu,” par ceļu līdz savam pirmajam elektroauto stāsta Jānis.

  • Tā, piemēram, šobrīd iegādājoties līzingā mazlietotu BMW i3 (2017. gada modeli) uz pieciem gadiem, kura pārdošanas cena būtu 20 000 eiro, mēneša maksājums par šo auto būtu 312 eiro. Taču ietaupījums par ikmēneša uzturēšanas izmaksām – būtisks.

Auto no pārstrādātas plastmasas

Lieki piebilst, ka tieši Jāņa īpašumā esošais BMW i3 ir veidots no pārstrādātas plastmasas un montēts uz vēja ģeneratoriem. Tas nozīmē, ka tehnoloģiskajā procesā ražotāji ir piedomājuši, par to kā ražošanas procesā nodarīt pēc iespējas mazāku kaitējumu dabai.

“No uzņēmuma viedokļa tas, manuprāt, ir fantastisks zaļais virziens, jo mēs jau nekad nedomājam, kā automašīnas tiek uzražotas. Ja elektroauto tiek uzražots ar kaitīgiem atkritumiem un kaitīgām darbībām, tad par cik zaļu to varam nosaukt? Tik vien, cik zaļa tā ir pašā ekspluatācijas laikā, bet tā jau ir tikai viena maza sastāvdaļa.”

Vaicājot par galvenajām priekšrocībām, ko Jānis ir novērojis un ko novērtēs ikkatrs tās īpašnieks, viņš minēja ne tikai lepnuma sajūtu un apziņu, ka, nobraucot simtiem kilometru tālas distances, netiek veidots piesārņojums, bet arī to, ka elektroauto vadītājs uz ceļa jūtās kā diezgan iespaidīgs negantnieks - automašīnas dinamika un jauda, kā arī iespēja pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām būs iemesls, kādēļ vienmēr būsi priekšā citiem.

Elektrības rēķins vien par 25 eiro lielāks

“Papildu tam, manuprāt, ir milzīgs izmaksu ietaupījums, jo mašīna lādējas no parastās rozetes, kas ir vienkārši fantastika - atbrauc vakarā mājās, pieslēdz pie rozetes un mierīgi uzlādē.

Manas ģimenes ikmēneša rēķina pieaugums mēnesī bija 25 eiro, lai gan tajā mēnesī nobraucu aptuveni 1500 km.

Lieliski ir tas, ka šobrīd daudzviet ir pieejamas bezmaksas uzlādes stacijas, ko var izmantot pilnībā ikkatrs, savukārt mans darba devējs arī ir parūpējies par šo aspektu, jo mūsu ofisa stāvvietā darbiniekiem ir iespēja mašīnu uzlādēt bez maksas,” stāsta Jānis.

Izmaksu ietaupījums skaidrojams arī ar to, ka elektroauto retāk nepieciešamas veikt regulārās apkopes, jo nav jāuztraucas par eļļu un filtru nomaiņu vai citām tehniskām detaļām, izņemot bremžu eļļu, kas jāmaina reizi divos, trijos gados. Turklāt, pateicoties automašīnas rekuperācijas sistēmai, bremzes var teikt nenodilst, līdz ar to arī bremžu kluči kalpo daudz ilgāk. Jāpiemin, ka izdevīgumu veido arī tas, ka tuvākajā laikā būs pieejamas valsts subsīdijas šo mašīnu iegādē. Neskatoties uz to, ka to apmērs nebūs tik liels kā kaimiņvalstīs, tas tāpat būs nozīmīgs budžeta ietaupījums tiem, kas lems par labu zaļajiem elektroauto. Jāpatur prātā arī to, ka elektroauto nav jāmaksā ikgadējais ceļa nodoklis un tehnisko apskati jāveic reizi pusotrā gadā.

Pārliecinies par elektroauto izdevīgumu īpašā kalkulatorā

  • Ja arī interesējies par elektroauto un apsver tā iegādi, noteikti ir vērts izmēģināt Swedbank sadarbībā ar Elektrum izstrādāto elektroauto izmaksu kalkulatoru.

Tas ļauj salīdzināt elektroauto ekspluatācijas izmaksas ar iekšdedzes dzinēju darbināmas automašīnas izmaksām, ņemot vērā katra autovadītāja braukšanas paradumus.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?