Kā mainījušās elektroauto izmaksas pie jaunajām elektroenerģijas cenām? 3 pieredzes stāsti

Lai gan šķiet, ka līdz ar augošajām elektroenerģijas cenām, elektroauto vairs nav tik izdevīgi, auto īpašnieki atklāj ko citu.

Esam apkopojuši trīs pieredzes stāstus par to, kā mainās ikdiena, ja esi elektroauto īpašnieks, un vai līdz ar elektroenerģijas cenu izmaiņām dzīve ar videi draudzīgo auto joprojām ir arī izdevīga.

Piemērots gan pilsētā, gan ārpus tās

Ierasts dzirdēt, ka elektroauto īpašnieki var būt tikai pilsētnieki, taču aizvien biežāk videi draudzīgos auto iegādājas arī ārpus pilsētām dzīvojošie.

Piemēram, Reinis savu ģimenes auto Cupra Born iegādājies pirms septiņiem mēnešiem, un joprojām viņš vai sieva teju katru dienu mēro ceļu no Siguldas uz darbu Rīgā. Savukārt Baibas ģimene no Saulkrastu novada pagājušajā gadā kļuvuši par VW id4 GTX īpašniekiem, un ar auto ik dienu ved bērnus uz skolu un bērnudārzu, kā arī izmanto netāliem braucieniem uz darbu un veikalu. Vairākas reizes nedēļā Baibas ģimene dodas arī uz galvaspilsētu, tāpēc auto uzlādes vienlīdz bieži tiek veiktas gan mājās, gan publiskajās uzlādes stacijās.

Arī dzīvokļos dzīvojošajiem pilsētniekiem elektroauto var būt lielisks palīgs ikdienā. Piemēram, Peugeot e208 īpašniece Aleksandra ir rīdziniece un ar savu elektroauto pārvietojas katru dienu. Lai samazinātu izmaksas, Aleksandra savu auto uzlādē pie netālu esošajiem radiniekiem privātmājā, katru mēnesi aprēķinot patērēto elektroenerģijas daudzumu un sedzot uzlādes izmaksas.

Īpašnieks

Reinis

Aleksandra

Baiba

Elektroauto modelis

Cupra Born

Peugeot e208

VW id4 GTX

Dzīvesvieta

Privātmāja Siguldā

Dzīvoklis Rīgā

Privātmāja Saulkrastu novadā

Uzlādes paradumi

Privātmājā un darba vietā

Privātmājā pie kaimiņiem

Privātmājā un publiskās uzlādes stacijās

Vidējais nobraukums mēnesī

2000 km

1200 km

1700 km

Vilciena vietā elektroauto un bezmaksas uzlādes darba vietā

Lai gan līdz ar elektroauto iegādi nepieciešams pārskatīt savus braukšanas paradumus (piemēram, garākos braucienos izplānot maršrutu ar iekļautām uzlādes stacijām, kā arī izvērtēt iegādātā auto akumulatora jaudu un piemērotāko braukšanas ātrumu, lai veiktu garākas distances), katrs no aptaujātajiem elektroauto īpašniekiem vairāk uzsver tieši videi draudzīgā auto priekšrocības.

“Nekad vēl neesmu ar tādu prieku un gandarījumu sēdējusi pie auto stūres. Braukšanas komforts ir izcils, jaunākās tehnoloģijas ļoti iespaidīgas un mana ekopēda tik maza, ka gandrīz neredzama. Pirms pārgājām uz elektroauto, pārsvarā savus Rīgas braucienus plānoju ar vilcienu, kas bija gan ekoloģiskāk, gan mierpilnāk, nekā ar iekšdedzes dzinēja auto. Šobrīd ar prieku pārvietojos ar elektrību un labprāt izmantoju arī sabiedriskā transporta joslu un bezmaksas stāvvietu priekšrocības,” teic elektroauto īpašniece Baiba.

Arī Reinis un Aleksandra min vairākus bonusus - braukšanas dinamika, klusums un virkne priekšrocību kā satiksmes dalībniekam. Kā nozīmīgu aspektu auto īpašnieki uzsver arī videi draudzīgo risinājumu. To atbalsta arī Reiņa darba vieta, jo birojam blakus esošajā stāvlaukumā uzlādes var veikt bez maksas: “Augstu novērtēju šo darba devēja iniciatīvu, jo šādā veidā uzņēmums veicina arī savu darbinieku paradumu maiņu un aicina ikdienā lietot videi draudzīgāku transportu,” pieredzē dalās Reinis.

Arī Aleksandras darba vieta nesen autostāvvietā uzstādījusi bezmaksas uzlādes staciju, kas atrisina arī ne pārāk ērto uzlādi pie kaimiņiem: “Tā kā visbiežāk auto lādēju naktīs, bet radinieki noslēguši elektropiegādes līgumu par fiksēto maksu, manas vidējās izmaksas uz 100 kilometriem ir augstākas nekā, ja aprēķinus varētu veikt pēc biržas cenām. Tagad, kad darba vietā varu uzlādēt auto bez maksas, visticamāk, šo iespēju izmantošu biežāk,” teic Aleksandra.

Izmaksas ir kāpušas, taču joprojām izdevīgāk

Neskatoties uz straujo elektrocenu kāpumu, ko pieredzējām pagājušajā gadā, elektroauto īpašnieki atgādina, ka cenas kļuvušas augstākas arī degvielai, tāpēc braucieni ar elektroauto joprojām ir draudzīgāki ne tikai videi, bet arī maciņam.

Pirms Aleksandra iegādājās elektroauto, viņa veica aprēķinus, lai noteiktu, kāds varētu būt aptuvenais ietaupījums, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja auto. Kad jaunais auto tikko iegādāts, elektroenerģijas cenas jau bijušas augstas, tāpēc sākumā iestājies pat neliels šoks. “Rēķinot izmaksas nebiju paredzējusi trīskārtēju elektrocenu kāpumu. Pirms auto iegādes rēķinājos ar 3-4 EUR par nobrauktajiem 100 km. Kad sāku braukt, izmaksas bija vidēji 6 EUR/100km, taču ziemā, kad auto bija jāuzsilda un efektivitāte bija zemākajā līmenī, izmaksas sasniedza jau 8-9 EUR/100km. Jāmin, ka es ziemā netaupīju un saglabāju gaisa sildīšanu mašīnā, ko reizēm elektroauto īpašnieki dara, lai mazinātu elektrības patēriņu. Tomēr, neskatoties uz neparedzēto cenu kāpumu, arī šobrīd vidējās ceļa izmaksas manam elektroauto, salīdzinot ar iepriekšējo iekšdedzes dzinēja auto, ir uz pusi zemākas un, visticamāk, vēl samazināsies,” skaidro Peugeot e208 īpašniece.

Uz pusi zemākas izmaksas, salīdzinot ar savā īpašumā esošajiem iekšdedzes dzinēja auto, ir arī Baibai un Reinim. Abi savos īpašumos uzstādījuši saules paneļus, kas vēl vairāk palīdz ietaupīt ne tikai vasarā, bet arī ziemā. “Paneļu uzstādīšana bija pirmais solis vēl pirms auto iegādes, taču tas nenozīmē, ka varam pārvietoties tikai ar paneļu saražoto enerģiju - paneļi mēdz apsnigt, un arī saule Latvijas ziemā ir retāk sastopama. Jārēķinās arī, ka uzlāde bez “Wallbox” jeb mājas ātrās uzlādes stacijas ir vien 10 kilometri stundā, tāpēc “pelēkākās” dienās nereti izmantojam publiski pieejamās maksas uzlādes stacijas,” skaidro Baiba, papildinot, pirms veikt uzlādes publiski pieejamās stacijās, ieteicams rūpīgi iepazīties ar katras stacijas tarifiem, jo tie mēdz būtiski atšķirties dažādiem pakalpojuma sniedzējiem.

Savukārt Reinis uzskata, ka izmaksas var būt dārgākas, ja biežāk auto lādētu publiskajās maksas uzlādes stacijās, tāpēc, ja vien veicamie attālumi to ļauj, savu elektroauto uzlādē mājās vai darbā. “Saistībā ar auto lādēšanu, elektrocenu kāpumu neesmu izjutis, jo kopš lietojam šo auto mūsu tarifs nav mainījies.  Pat neņemot vērā, ka ieguvumus no saules paneļiem, mans papildus ikmēneša elektroenerģijas patēriņš jaunā auto vajadzībām izmaksā ap 100 eiro pie vidējā nobraukuma 2000 km, kamēr ar parastu auto degvielas izmaksas būtu aptuveni divas reizes lielākas. Izdevīgums ir tikai viena no priekšrocībām, jo doma, ka pārvietojos ar videi draudzīgāku transportu, man ir labs motivators. Turklāt auto braukšanas dinamika, klusums un priekšrocības dalībai satiksmē, ir lieliski blakus efekti, kas liek domāt, ka elektroauto manā ģimenē būs arī turpmāk.” pārliecināts Reinis.

Apkopojot aptaujāto elektroauto īpašnieku pieredzi, var secināt, ka pārvietošanās ar videi draudzīgo auto joprojām ir izdevīgāka. Sākotnēji jauna elektroauto iegāde var šķist finansiāli apjomīgāka nekā tā paša gada spēkratam ar iekšdedzes dzinēju, taču virkne ar priekšrocībām, kā arī finansiālais ietaupījums no pārdomātām uzlādēm un auto apkopes ilgtermiņā ir izdevīgāks gan videi, gan ģimenes budžetam. Uz jautājumu, vai arī šodien veiktu izvēli par labu elektroauto, visi aptaujātie apstiprina, ka ar savu lēmumu ir apmierināti un noteikti iegādātos elektroauto arī tagad.

Aptauja

Kura, tavuprāt, ir tavas finanšu veselības vājākā vieta?