Pēkšņi izdevumi – ko darīt?
Mēdz teikt, ka pēc kara visi gudri, tāpēc vismazāk noderīgais padoms situācijā, kad pēkšņi nepieciešama lielāka naudas summa, bet nav izveidoti uzkrājumi, ir – ātrāk vajadzēja domāt. Jā, vajadzēja, bet, ja tas nav izdarīts, jāmeklē risinājumi. Šobrīd banku un nebanku tirgus piedāvā ļoti plašu pakalpojumu klāstu, kas ļauj ātri, pat pāris stundu laikā, saņemt līdzekļus neparedzētu izdevumu segšanai. Būtu svarīgi nezaudēt galvu, bet mierīgi un izsvērti iepazīties ar vairāk nekā vienu piedāvājumu, kas turklāt dzirdēts radio vai redzēts televīzijā. Swedbank patēriņa kreditēšanas jomas vadītājs Sergejs Romaņuks atzīst, ka šādā situācijā cilvēki nereti uzticas reklāmām, kas naudu sola ātri, pāris minūšu laikā un bez jebkādām saistībām. Kā zināms, bez maksas ir tikai siers peļu slazdā. Tiesa gan, speciālists atklāj, ka joprojām eksistē vairāki mīti, kas cilvēkiem liek banku uztvert kā konservatīvu un smagnēju iestādi, kurā procesi norit lēni un birokrātiski: “Reklāmās bieži vien redzam, ka banku un baņķieru risinājumi tiek apzināti parādīti kā pārāk konservatīvi un it kā patiesībai neatbilstoši. Elementāra loģika mums gan saka priekšā – ja bankas patiešām būtu neizdevīgāks finansējuma avots, šodienas asās konkurences apstākļos tās diez vai spētu saglabāt savu klientu bāzi. Patiesība ir gluži pretēja skanīgajām reklāmām – banku piedāvājums parasti ir izdevīgāks, taču ne visi potenciālie aizņēmēji to apzinās.”
Galvenās priekšrocības, ko bankas piedāvā saviem klientiem, ir:
Zemākas procentu likmes, tātad izdevīgāki kredīta nosacījumi
Procentu likme, protams, ir atkarīga no aizdevuma veida, termiņa, aizņēmēja kredītvēstures un citiem faktoriem. Taču, ja bankas piedāvātā gada procentu likme patēriņa kredītam svārstās ap 20–25%, nebanku kreditētājam tā var būt vidēji no 50% līdz pat 200%. Latvijas Bankas analīze liecina, ka nebanku aizdevēju likmes pagājušā gada nogalē bija augstākās Baltijas valstīs un būtiski pārsniedz, piemēram, likmes par bankas kredītkartes izmantošanu.
Servisa kvalitāte un pieejamība
Mīts, ka bankas izsniedz tikai lielas summas un tas cilvēkam nozīmē vairāku dienu ilgu un sarežģītu procedūru, nav patiess. Internetbanku vietnēs un dažu banku mobilajās lietotnēs aizņēmumam var pieteikties attālināti, un, piemēram, Swedbank gadījumā atbildi par aizdevuma saņemšanu klients saņem 20 minūšu laikā, pieteikumu nosūtot darba laikā. Pozitīvas atbildes gadījumā nauda klienta kontā nonāk uzreiz pēc līguma parakstīšanas turpat mobilajā lietotnē, un t. s. patēriņa kredīta summa var būt arī daži simti eiro.
Atbildība par klientu
Kāpēc ātros kredītus var saņemt lielāks personu loks? Sergejs Romaņuks uzsver: “Bankas pārliecība ir, ka mēs esam līdzatbildīgi par to, lai kredītņēmēja ģimenes budžetā tēriņi par aizņēmumu būtu paceļami un neradītu maksātnespējas risku. Tiem aizdevējiem, kuri izvēlas riskēt vairāk, jānodrošinās pret iespējamiem zaudējumiem, un tāpēc klientiem tas nozīmē augstākas likmes, kas attiecas ne tikai uz īpaši riskantiem klientiem, bet pilnīgi visiem.”
Kādu pakalpojumu izvēlēties?
Svarīgi ir lēmumu pieņemt izsvērti. Iespējams, ka jums var noderēt bankas speciālista konsultācija, ko var saņemt gan telefoniski, gan piesakot vizīti filiālē, gan arī sazinoties rakstveidā. Runājot par salīdzinoši nelielu summu, kas jāsaņem iespējami ātri, banka piedāvā gan patēriņa kredītu, gan dažādas kredītkartes un citas iespējas. Pakalpojumi, kas paredzēti neatliekamām situācijām.
Patēriņa kredīts
Lielisks risinājums mājokļa renovācijai, jaunu mēbeļu iegādei, auto remontam vai kāda cita lielāka pirkuma finansēšanai.
Pieejamā summa – no 500 līdz 12 000 EUR.
Nauda tiek ieskaitīta kontā uzreiz pēc līguma parakstīšanas.
Kredītkarte
Kredītkartes, no kurām vari izvēlēties sev piemērotāko, ir pieejamas ar limitu līdz triju algu apmēram. Turklāt pirkumu apdrošināšana parūpēsies par tavu sirdsmieru, ja pirkums, ko esi apmaksājis ar kredītkarti, cietīs no gravitācijas vai garnadžiem. Un ja vēl pieskaita ceļojumu apdrošināšanu visai ģimenei – kas var būt labāks par šo?