Kvantu fiziķis un Latvijas Universitātes profesors Mārcis Auziņš ir pārliecināts – mācīties ir aizraujoši, tomēr vienlaikus ir svarīgi arī mācīties gudri: apzināt savu mērķi, sagatavotību un atrast uzticamus avotus, it īpaši mācoties attālināti. Par to, ko un kāpēc profesors mācās brīvajā laikā, viņš 29. martā stāstīs Swedbank tiešsaistes konferencē “Zinātgriba”, kas veltīta ilgtspējīgai izglītībai. Bet, gaidot konferenci, Mārcis Auziņš dalās atziņās par to, kā izvēlēties īstos zinību avotus un kas ir viņa iecienītākie tiešsaistes mācību resursi.
“Lasīt detektīvromānus nav slikti, tomēr, manuprāt, laiku var pavadīt arī saturīgāk – iemācoties, saprotot kaut ko jaunu. Mani ļoti interesē, kā pasaulē un cilvēkos notiek procesi un kādi tie ir. Dabā ir daudz noslēpumu, kurus, labi gribot, var atminēt – gluži kā detektīvromānā,” par mācīties prieku saka Latvijas Universitātes profesors, Eksperimentālās fizikas katedras un Lāzeru centra vadītājs Mārcis Auziņš. Viņš ir pārliecināts, ka cilvēka galvenajai motivācijai mācīties būtu jābūt viņa paša interesei un vēlmei izprast pasauli – nevis tikai kārei pēc labāka darba vai vēlmei zināt labāk par citiem. Tikpat svarīgi ir apzināties, ka mācīšanās prasa laiku un enerģiju un ka tas ir jādara gudri – atrodot uzticamus informācijas avotus un pasniedzējus, kuru zināšanas novērtēju un kam uzticos. Ne mazāk svarīgi – klausoties lekcijas, mums ir jābūt sagatavotiem. “Mēs varam uzzināt, iemācīties, apgūt tikai to, kas mūsos jau ir sācis veidoties. Izglītība palīdzēs mūsu iekšējām nojausmām noformulēties, bet pasniedzēji – salikt tās pa plauktiņiem. Tas ir līdzīgi kā ar mūziķiem, kas apjauš melodiju, tomēr paiet kāds brīdis, kamēr viņi spēj to pārvērst nošu rakstā,” bilst M. Auziņš.
Pēdējos gados iespēju mācīties tiešsaistē ir bezgala daudz – neskaitāmas platformas, pasniedzēji, informācijas avoti. Kā atrast to, kas ir piemērots man? Profesors atzīmē, ka, izvēloties kursus vai nodarbības, svarīgi saprast, vai vēlamies gūt vispārēju priekšstatu par konkrēto tēmu vai vairāk vai mazāk sistemātiski apgūt konkrēto priekšmetu, tēmu. Viņš arī iesaka trīs vietnes – atkarībā no katra individuālajām vēlmēm un sagatavotības.
MasterClass – vispārīgam priekšstatam par tēmu
Ir tēmas, kuras vēlamies apgūt nevis padziļināti, bet gan tik daudz, lai gūtu tēmā ieskatu, izzinātu citu pieredzi, iepazītu jaunus skatupunktus vai gluži vienkārši iedvesmotos – citiem vārdiem sakot, gūtu vispārīgu priekšstatu par konkrēto tēmu. Šādos gadījumos profesors Auziņš iesaka ieskatīties tiešsaistes īso kursu vietnē MasterClass, kur pieejama virkne dažādu tiešsaistes nodarbību pasaulslavenu cilvēku vadībā, sākot no dzīvesstila un labbūtības tēmām līdz pat dizainam, ēst gatavošanai, uzņēmējdarbībai un politikai. Mācību formāts paredz apgūt konkrēto tēmu aptuveni divdesmit 10 minūšu garās video nodarbībās, sniedzot iespēju mācīties katram sev ērtā laikā un vietā. “Tiem, kas vēlas nogaršot kādu tēmu, turklāt vēl pieredzes bagātu savas jomas profesionāļu pavadībā, MasterClass varētu būt labs sākums. Pats salīdzinoši nesen noklausījos ASV politiķes un diplomātes Hilarijas Klintones, kā arī labi pazīstamā ekonomikas žurnālista Paula Krugmana mācību kursu,” stāsta M. Auziņš, piebilstot, ka šī vietne būs īstā vieta iedvesmai, tomēr ne padziļinātai tēmas apguvei.
The Great Courses – sistemātiskas lekcijas izcilāko augstskolu pasniedzēju vadībā
Kā nākamo pakāpienu tiem, kas vēlas kādu tēmu ne tikai noklausīties, bet arī iemācīties, varētu būt The Great Courses. Tiešsaistes mācību vietne piedāvā vairāk nekā 800 kursu par 13 dažādām tēmām. Pats galvenais – lekcijas pasniedz pasaules līmeņa augstskolu profesori, kas savā jomā atzīti par izciliem. “Pievienotā vērtība ir tieši pasniedzējos, kurus citkārt mums nebūtu iespējas satikt, turklāt The Great Courses piedāvā lekciju kursus, kas ir attīstīti un slīpēti līdz izcilībai gadiem ilgi. Mani nesenākie favorīti: kurss par valodas attīstību (Story of Human Language) Kolumbijas universitātes profesora Džona Makvortera (John McWhorter) vadībā, kā arī lekciju cikls par politikas teoriju (Classical and Modern Political Theory) Kolumbijas universitātes profesora Denisa Daltona (Dennis Dalton) vadībā,” pieredzē dalās M. Auziņš.
Coursera – mācības pilnā apjomā
Ja mērķis ir patiešām apgūt kādu tēmu vai priekšmetu, tad profesors iesaka mācību vietni Coursera, ko īpaši iecienījis arī pats. “Coursera ir vietne, kurā viesojos visbiežāk – kad esmu pabeidzis mācību kursu šeit, man patiešām ir sajūta, ka šo tēmu esmu ne tikai dzirdējis, bet arī apguvis, pārzinu un varu praktiski pielietot. Tā ir mācīšanās pilnā apjomā,” tā fizikas profesors. Sadarbojoties ar vairāk nekā 275 universitātēm un uzņēmumiem, mācību vietne piedāvā pilnu mācību programmu, lai prasmes varētu pielietot arī praktiski: noteiktā laikā jāpilda mājasdarbi, eksāmeni, obligāta ir dalība diskusijās ar pasniedzējiem un pārējiem studentiem. Jautāts par pēdējā laika atklājumiem Coursera, fizikas profesors stāsta par tik aizraujošiem kursiem kā Game Theory – kursu par to, kā matemātiski aprēķināt uzņēmumu dažādo motivāciju iznākumu, De-Mystifying Mindfulness jeb kursu par to, kā zinātniski skaidrojama apzinātība, un Buddhism and Modern Psychology – lekciju kursu par budismu un psiholoģiju mūsdienās.
Par konferenci “Zinātgriba”
“Zinātgriba” ir ilgtspējīgai izglītībai veltīta Swedbank konference, kurā caur aizraujošiem cilvēkstāstiem un praktisku pieredzi gūt iedvesmu mācīties un apgūt jaunas dzīves pratības. Konferences programmā – uzrunas un personīgas sarunas ar runaspersonām Gundara Rēdera vadībā. Uzdodot sev interesējošus jautājumus par zināšanām, kas uzlabo konferences dalībnieku dzīves kvalitāti, ikvienam apmeklētājam būs iespēja ielūkoties arī tik dažādo pieredžu aizkulisēs, rast noderīgu vielu pārdomām par pašu nākotnes karjeras pavērsieniem un mācīšanās lomu dzīves līkločos vai gluži vienkārši iedvesmoties lidot augstāk.
Vairāk par konferenci: bit.ly/SwedbankZinatgriba