Nauda

5 finanšu ekspertes padomi gudrākam e-veikalu “šopingam”

Iepirkšanās iespējas kļūst aizvien plašākas un pieejamākas lielai sabiedrības daļai. Tie, kas ar tehnoloģijām ir draugos, jau labu laiku novērtē attālināto pakalpojumu priekšrocības.

Pāris klikšķu, un pēcāk atliek vien sagaidīt paciņas piegādi! Iepirkšanās internetā, neizkāpjot no dīvāna, jo aktuālāka kļuvusi pandēmijas laikā, kad daudzi tirgotāji gan labprāt, gan spiestā kārtā intensīvāk sāka domāt par savu preču un pakalpojumu piedāvāšanu e-vidē. No vienas puses, tas palielina pircēja izvēles iespējas, taču, no otras puses, paver arī vairākus riskus, piemēram, pārmērīgu un nepārdomātu pirkumu veikšanu, kas var spēcīgi atsaukties uz ģimenes maciņu.

Kā gudri pārvaldīt savus līdzekļus, izvēloties preci iegādāties internetveikalā, un kā no e-iepirkšanās gūt ieguvumu, nevis lieku robu maciņā?

To jautājām Swedbank Finanšu institūta ekspertei Evijai Kropai, kas dalījās 5 vērtīgos padomos.

  1. Pārtikas iepirkumi pēc saraksta arī tiešsaistē

Dodoties uz veikalu klātienē, pirkumu saraksts ir ļoti noderīgs, un šī patiesība attiecas arī uz iepirkšanos internetā. Lai taupītu savu laiku un arīdzan naudu, vajadzīgo preču saraksts palīdzēs orientēties internetveikalu aizvien bagātīgākajā sortimentā. Tas savukārt ļaus pavadīt krietni mazāk laika pie iepirkuma groza komplektēšanas, kā arī izvairīties no impulsa pirkumiem, apskatot daudz un dažādu preču variantu attiecīgā kategorijā.

Ir vērts saglabāt jau iepriekš izveidotos pārtikas iepirkuma grozus, lai nākamreiz vajadzības gadījumā tos vien nedaudz piekoriģētu atbilstoši aktuālajām vajadzībām un vēlmēm.

Piemēram, sastādot maltīšu sarakstu nedēļai, tiek izveidots attiecīgs pārtikas preču grozs. Izplānojot četras dažādas nedēļas, vēlāk tās var sākt secīgi atkārtot – līdz ar to nebūs sajūtas, ka katru nedēļu ēdam vienveidīgi. Būs arī izveidoti četri dažādi pārtikas grozi katrai nedēļai, ko vēlāk var atkārtot vai nedaudz atsvaidzināt.

Šāda pieeja būs veselīga gan laika, gan naudas taupīšanas ziņā. Saplānota ēdienkarte nozīmē mazāku laika patēriņu, izvēloties pirkumus, efektīvāku iepirkšanās procesu un samazinātu izmestās pārtikas daudzumu, kas kopā summējas vērā ņemamā finanšu ietaupījumā.

  1. Salīdzināšana un piedāvājuma izpēte

Viens no būtiskākajiem ieguvumiem, iepērkoties attālināti, ir iespējas salīdzināt preces piedāvājumu un cenas pie dažādiem tirgotājiem. To īstenot, apmeklējot veikalus klātienē, ir krietni dārgāk gan patērētā laika, gan naudas ziņā. Izmantojiet šo iespēju, padarot iepirkumus internetā racionālākus. Izpētiet, kur jūsu vēlamā prece ir pieejama par izdevīgāko cenu, un pievērsiet uzmanību arī saistītajām izmaksām – piegāde, iespējamās iepakojuma izmaksas, papildu garantija, minimālā pasūtījuma summa u.tml.

Iespējams, izlemsiet attālināti iepirkties kādā veikalā, kurā ikdienā klātienē neiepērkaties.

Izpētot izdevīgākās cenas un izvērtējot kopējās pirkuma izmaksas, var gadīties, ka pirkumus izdevīgāk ir dalīt starp dažādiem pārdevējiem. Ja tā varat ietaupīt, tad kopējie pirkuma izdevumi tiks optimizēti.

Ja pirkums nav steidzams, pagaidiet atlaides vai īpašā piedāvājuma aktivizēšanu. Ir lietderīgi izveidot vēlamo preču sarakstu vai turēt tās iepirkuma grozā (ar nosacījumu, ka tas netiek dzēsts pēc noteikta laika). Brīdī, kad tirgotājs piedāvās atlaidi, jūsu preces jau būs atlasītas un gatavas iepirkuma pabeigšanai.

  1. Atsauksmes un tirgotāja reputācija

Pieeja plašām atsauksmēm ir būtisks rīks, kā padarīt savus iepirkumus interneta vidē efektīvākus – iepazīstieties ar citu pircēju sniegtajiem padomiem un pieredzi, kuri iegādājušies šo preci. Iepērkoties noteiktos e-veikalos, pievērsiet uzmanību atsauksmju atspoguļošanas klāstam: vai tiek parādīts tikai vispārīgs preces reitings vai daudz vispusīgāka un noderīgāka informācija, kas ļauj apskatīt atsauksmes detalizēti un atlasīt piemērotākās jūsu parametriem.

Veltiet laiku tam, lai pārlasītu citu pircēju sniegtās atsauksmes kā par preci, tā arī par tirgotāju.

Protams, jums arī veidosies sava pieredze un iecienīto veikalu saraksts, tomēr, iepērkoties kādā vietnē pirmoreiz, ir ļoti noderīgi sameklēt citu pircēju atsauksmes.

Iespējams, kāda tirgotāja preču klāsts ir vispusīgs un patiesi atbilst jūsu vēlmēm, taču klientu serviss gadījumos, ja rodas kāda aizķeršanās, nav kvalitatīvs un, visticamāk, iepirkties šādā veikalā nebūtu jūsu izvēle.

  1. Preču atgriešanas/apmaiņas politika

Vai tā ir pārtika, apģērbs vai sadzīves tehnika, internetveikalos ir būtiski iepazīties ar tirgotāja preču atgriešanas un/vai apmaiņas politiku.

  • Vai par to ir jāmaksā?
  • Cik ātri un ērti šis process tiek organizēts?
  • Cik dienu tiek dotas, lai preci atgrieztu?

Visi šie jautājumi ir būtiski, novērtējot pirkuma efektivitāti. Drīzāk ir vērts izvēlēties uzticamu un labi zināmu tirgotāju ar skaidru un rūpīgi izstrādātu preču atgriešanas politiku. Tas aiztaupīs laiku un lieku satraukumu procesā, ja prece neatbildīs jūsu iecerēm. Vēl viens aspekts, par ko nedrīkst aizmirst, – cik ilgā laikā tiek solīts atmaksāt naudu. No finanšu plānošanas aspekta ir svarīgi rēķināties, cik ilgi jūsu nauda būs “iesaldēta”, ceļojot no pārdevēja atpakaļ pie jums.

  1. Klientu servisa solījums

Meklējiet tirgotāju, kas piedāvā kvalitatīvu klientu servisu. Ātrs un atsaucīgs klientu serviss ir tikpat būtisks kā apkalpošana, apmeklējot veikalu klātienē. Ja jums iepirkšanās procesā radīsies kādi jautājumi, e-veikala nodrošinātajam klientu servisam jābūt ērtam, viegli pieejamam un ar dažādām ātras atbildes saņemšanas iespējām: trāpīgs biežāk uzdoto jautājumu apkopojums, e-pasta sarakste, telefona zvans, tūlītēja tērzēšana.