Traumas visbiežāk gūstam kritienu brīžos. Kā no tām izvairīties? Konsultē treneru komanda
Atpūta

Traumas visbiežāk gūstam kritienu brīžos. Kā no tām izvairīties? Konsultē treneru komanda

Tieši sadzīviskās situācijās, kad vismazāk to gaidām, ir lielākā varbūtība gūt dažādas traumas – sākot no saišu plīsumiem līdz pat lūzumiem.

Kā rāda Swedbank dzīvības apdrošināšanas dati, kas iekļauj arī apdrošināšanu pret traumām, pērn vien retais guvis traumas sportojot vai strādājot. Taču izteikti biežāk cilvēki guvuši traumas krītot pa trepēm vai no kāda paaugstinājuma, kā arī paslīdot uz ielas vai mājās. Nereti tas beidzies ar dažādiem kaulu lūzumiem vai saišu sastiepumiem un plīsumiem.

EVFizioFit treneru komanda, kas specializējušies fiziskās sagatavotības uzlabošanā, fizioterapijā un masāžā, kā arī strādā rehabilitācijas jomā, norāda:

Kritienu nekad nevar paredzēt un pilnībā sagatavoties, bet ir iespējams mazināt kritiena iespējamības risku. Viens no svarīgākajiem faktoriem - jāizvēlas apavi atbilstoši paradzētajai aktivitātei. Praksē bieži pacienti traumas gūšanas brīdī paslīdējuši, kad bija uzvilktas “iešļūcenes” vai saucamie “krokši”. Šāda veida apaviem ir taisna zole, kas palielina slīdamību uz dažādām virsmām, kā arī nepilnvērtīgi satur pēdu.

Nākamais, kas mazinātu kritiena iespējamību, ir laba līdzsvara sajūta un ķermeņa koordinācija. Labā ziņa - to var uzlabot jebkurā vecumā, veicot dažādus vingrojumus. Piemēram, balsts uz vienas kājas jānotur 1-2 minūtes. Šajā jautājumā noteikti varētu palīdzēt fizioterapeits.  Un pēdējais nosacījums - pašiem jāmēģina ap sevi izveidot vidi, kas mazinātu negadījumu iespējamību. Piemēram, remonta laikā trepes tiek kārtīgi nostiprinātas un ir kāds blakus, kas tās turētu, un tuvumā ir stabils objekts, pie kā pieturēties.

Arī EVFizioFit komanda visbiežāk savā praksē saskaras ar potīšu saišu sastiepumiem vai potīšu kaulu lūzumiem, muguras traumām vai muguras muskuļu bojājumiem un kājas kaulu un muskuļu bojājumiem. Viņi norāda, ka ārstēšanas laiks šādām traumām ir atkarīgs no bojājuma pakāpes, lokācijas un pacienta vecuma. Kaulu lūzumus var ārstēt ar ģipša imobilizāciju vai ar osteosintēzes operāciju, bet tas atkarīgs no lūzuma veida.

Savukārt kaulu lūzumiem rehabilitācija būs ilgāka - aptuveni trīs mēneši. Viegliem saišu sastiepumiem - aptuveni mēnesis. Bet, piemēram, savilktu muguras muskuli var atlaist arī vienā fizioterapeita apmeklējuma reizē.

Lai traumas gadījumā nebūtu jāuztraucas par savām finansēm, apdrošinot dzīvību, ir iespējams izvēlēties traumu papildapdrošināšanu. Tā dod drošības sajūtu – ja ar mani notiks kas neparedzēts, ģimenes budžets un labbūtība netiks ietekmēta. Piemēram, Swedbank dzīvības apdrošināšanas apkopotā informācija liecina, ka vidējā apdrošināšanas atlīdzība traumu gadījumos pārsniedz 300 eiro, savukārt atsevišķā gadījumā atlīdzība sasniedza pat 9000 eiro.

Pērn apdrošināšanas atlīdzība bieži tikusi izmaksāta tieši par muskuļu un saišu bojājumiem, sasitumiem, šūtām brūcēm, pirkstu, roku un kāju lūzumiem un izmežģījumiem. Turklāt jāatzīmē, ka pērn no visiem pieteiktajiem apdrošināšanas gadījumiem katram desmitajam klientam jeb 11% tika veiktas operācijas, lai novērstu traumu izraisītās sekas. Savukārt brūces, kas tika ķirurģiski ārstētas, bija teju piektdaļai (18%) no visiem traumu gadījumiem. Tāpēc ir vērts parūpēties par savu drošību, jo nereti traumas gūstam situācijās, kad vismazāk to gaidām, taču to ārstniecības izmaksas var būt dārgas, turklāt būtiski ietekmēt mūsu darba spējas, līdz ar to arī ģimenes budžetu.

EVFizioFit komanda uzsver:

Pastāv uzsats, ka pēc traumas gūšanas jāpārtrauc jebkādas fiziskās aktivitātes, bet nevaram aizmirst, ka ir svarīgi aktivizēt neskartās ķermeņa daļas. Savlaicīga rehabilitācija palīdz ātrāk atgriezties ikdienas aktivitātēs bez funkciju ierobežojuma. Kā arī mērķtiecīga fizioterapija uzlabo dzīšanas procesu, jo, slogojot bojāto vietu, tiek uzlabota asinsrite un aktivizējas metabolisms. Šī slodze nav skriešana, lekšana, bet gan pielāgoti vingrojumi katram gadījumam un pacientam.”

Tāpēc nevajag paļauties, ka vieglu saišu plīsumu labāk ārstēt, guļot dīvānā vai pēc lūzumiem sevi labāk pasaudzēt, darot pēc iespējas mazāk fiziskās aktivitātes. Tieši atbilstoša ārstēšana noteiks cilvēka labsajūtu pēc traumas sadzīšanas.