Nauda

Kā senioram pašam ērtāk saņemt bankas pamatpakalpojumus?

Teju visus bankas pakalpojumus šodien iespējams saņemt, neizejot no mājām. Turklāt tas ir vienkārši un izdarāms arī senioram pēc 60 gadiem.

Viss, kas ir nepieciešams – sava internetbanka. Tajā ir iespējams, piemēram, pieslēgt automātisku rēķinu apmaksu vai pasūtīt bankas maksājumu karti uz mājām pa pastu. Savukārt, ja pašam ir bažas kaut ko izdarīt nepareizi, pastāv iespēja pilnvarot savu uzticības personu.

Lai atvieglotu arī senioru ikdienu, esam apkopojuši informāciju par šīm un citām iespējām, kā droši un ērti saņemt bankas pakalpojumus, neejot uz filiāli.

Maksā rēķinus no mājām vai bibliotēkas

  • Zini, ka savā internetbankā vari pieslēgt e-rēķinu, ko var samaksāt internetbankā.

Tas nozīmē, ka bez maksas saņemsi internetbankā jau sagatavotu maksājumu ar visām detaļām, un tev atliek tikai nospiest pogu “Maksāt”.

Šādu e-rēķinu var saņemt tikai no tiem pakalpojuma sniedzējiem, kas ir vienojušies ar banku par pakalpojuma nodrošināšanu.

Patlaban saņemt e-rēķinu Swedbank internetbankā piedāvā vairāk nekā 60 uzņēmumi, un to skaits turpina pieaugt. To vidū ir gan LMT un TELE2, gan dažādi komunālo pakalpojumu sniedzēji.

  • Vēl viena iespēja ir pieslēgt regulāros maksājumus, šādi noformējot to pakalpojumu rēķinu apmaksu, kuru summa katru mēnesi ir nemainīga, piemēram, par televīziju vai mobilo tālruni.

Savukārt, ja tas ir, piemēram, Latvijas Gāzes rēķins, tad gan atceries laiku pa laikam maksājuma summu pārskatīt un izlabot, jo pēc ikgadējā pārrēķina tā parasti mainās.

  • Kā trešā alternatīva ir izveidot definēto maksājumu sarakstu vai izmanto bankas definētos maksājumus.

No bankas izveidotā saraksta izvēlies to pakalpojumu sniedzēju, kurš tev vajadzīgs, un veic maksājumu, netērējot laiku uzņēmuma nosaukuma un konta numura ievadīšanai. Papildini maksājuma uzdevumu tikai ar tām detaļām, kas katru mēnesi mainās. Definētos maksājumus vari izmantot arī tad, ja dažādu iemeslu dēļ nevēlies lietot e-rēķinus vai regulāros maksājumus. 

Maksājumu karte pastkastītē – tikpat droši, kā filiālē, tikai ērtāk

Ja ir nepieciešama jauna karte, zini - to viegli var pieteikt internetbankas sadaļā “Manas kartes”.

Saņemšanas veidu izvēlieties “Pa pastu” un gaidi, kad pastnieks to iemetīs pastkastītē. Tas notiek dažu dienu laikā un ir izdevīgāk nekā filiāles apmeklējums.

Turpat var nomainīt arī atjaunotās kartes saņemšanas vietu. Internetbankā varēsiet arī aktivizēt saņemto karti. Kartes saņemšana pa pastu ir tikpat droša, kā saņemt karti filiālē, jo, kamēr pats nebūsi to aktivizējis, neviens cits tavai naudai piekļūt nevarēs un maksājumi ar karti nebūs iespējami.

Palūdz palīdzību tuviniekiem

  • Ja pašam ir bail kļūdīties un izdarīt ko neprecīzi, zini, ka vienmēr vari zvanīt uz banku un lūgt konsultāciju, kā pareizi rīkoties. Bankas eksperts izstāstīs soli pa solim, kas jādara, un nākošreiz šādu bažu vairs nebūs.
  • Tāpat ir iespēja pieslēgt papildus lietotāju tavai internetbankai, kam vēlies uzticēt palīdzību ar naudas lietām. Turklāt to var izdarīt internetbankā, nemaz neejot uz filiāli. Šī uzticības persona varēs veikt maksājumus vai citas tevis noteiktas darbības.

Būtiski, ka pastāv divi veidi, kādos pieslēgt papildu internetbankas lietotāju -  tas var būt tikai informatīvs (būtībā – sekošana līdzi informācijai kontā, bez iespējas veikt kādu darbību), vai arī pilnais režīms, kurā papildu lietotājs var ne tikai skatīties informāciju kontā, bet arī veikt maksājumus internetbankā.

  • Otra iespēja ir pilnvarot personu, kas tavā vietā var doties uz banku un veikt nepieciešamās darbības klātienē. Jāatzīmē gan, ka šajā gadījumā pilnvarošanas process būs sarežģītāks nekā papildus lietotāja pieslēgšana internetbankā. Bankai ir nopietni jāizvērtē, vai persona, kas būs ieradusies bankā un vēlēsies darīt kaut ko klienta vārdā uz pilnvaras pamata, tik tiešām ir tiesīga to darīt. Uzzini vairāk par to, kas nepieciešams pilnvaras sagatavošanai bankai.

Lai izmantotu bankas pakalpojumus no savām mājām vai bibliotēkas, tev būs nepieciešami internetbankas autentifikācijas rīki, tādi kā kodu kalkulators vai Smart-ID tavā viedtālrunī, kas digitālajā vidē spēj apliecināt tavu identitāti. Taču zini, ka internetbankas piekļuves datus bankā nav nepieciešams pieteikt tādēļ, ka būs nepieciešama piekļuve e-receptei vai citiem valsts e-pakalpojumiem, kas nav tiešā veidā saistīts ar bankas pakalpojumiem. Tam valsts ir paredzējusi citus bezmaksas piekļuves rīkus. Taču, ja izmanto internetbanku savām naudas lietām, tad arī piekļuve citiem pakalpojumiem noteikti būs kā priekšrocība un varēsi ērti pārvaldīt valsts elektroniskos pakalpojumus.