Nauda

5 noderīgi padomi, lai sagaidītu Ziemassvētkus mierpilni

Lai arī Ziemassvētki nemainīgi pienāk vienā un tajā pašā datumā katru gadu, teju katrs otrais no mums jeb 48% Latvijas iedzīvotāju* atzīst, ka Ziemassvētku iepirkšanos atliek uz pēdējo brīdi.

Tādējādi beigās steigā iztērējam pārāk daudz naudas.

Lielisks veids, kā samazināt satraukumu svētku laikā, ir tiem jau laikus sākt gatavoties!

Jo īpaši tas attiecas uz šī brīža situāciju, kad mums jāņem vērā ieteikumi saistībā ar koronavīrusa izplatības ierobežošanu.

Esam sagatavojuši piecus noderīgus padomus, lai palīdzētu sagatavoties Ziemassvētkiem mierpilni un bez liekām raizēm.

#1 Sāc gatavoties laikus

Steidzoties mēs mēdzam pieņemt neracionālus lēmumus. Prātīgāk būtu sastādīt dāvanu plānu saviem tuvajiem jau tagad, neatliekot to iegādi uz decembri, kad veikali un tirdzniecības centri ir pilni ar pircējiem, kā arī pasta un piegādes servisi ir krietni noslogotāki. Tas arī lieliski palīdz sadalīt tēriņus, lai viss izmaksu smagums nepaliek uz viena mēneša pleciem. Ja ir laiks, iedvesma un patīk veidot rokdarbus, kādēļ gan neizgatavot dāvanas paša spēkiem? Šis var būt lielisks laiks, ko izmantot, lai apgūtu kādu rokdarbu tehniku mājās!


Vēl viena alternatīva ir dāvāt emocijas, nevis lietas. Svētku sajūtu tomēr rada tuvāko siltās emocijas, dāvināšanas un pārsteiguma radītais prieks.

Lai arī līdz publisku pasākumu apmeklēšanai vēl jānogaida, opcija ir saorganizēt emocijām bagātu pasākumu ar ugunskuru piemājas pagalmā, pārgājienu kādā Latvijas dabas takā vai mežā! Neaizmirstiet arī par iespēju kā dāvanu pasniegt ziedojumu labdarībai.

#2 Iespēja iepirkties tiešsaistē

Došanās uz dažādiem veikaliem un tirdzniecības centriem var būt ļoti nogurdinoša un laikietilpīga. Turklāt, rūpējoties par savu veselību, šobrīd ir vēlams maksimāli izvairīties no publisku vietu apmeklēšanas. Tādēļ lieti noderēs interneta veikali. Gan vietējo, gan ārzemju veikalu sortiments ir tikai dažu klikšķu attālumā. Viss, kas nepieciešams - interneta pieslēgums. Šogad interneta veikali ir kļuvuši daudz pieprasītāki nekā jebkad iepriekš, tādēļ jārēķinās ar to, ka piegādei varētu būt jāvelta vairāk laikā nekā ierasts. Laicīga Ziemassvētku dāvanu iegāde ir prātīga iegāde! Tas arī lieliski palīdzēs sadalīt tēriņus, daļu no pirkumiem veicot jau novembrī.

#3 Maksā ar kredītkarti un saņem pirkumu apdrošināšanu

Kad ir izvēlētas vislabākās dāvanas, ejiet soli tālāk, apmaksājot šos pirkumus ar kredītkarti. Tādējādi visas internetā vai veikalā iegādātās dāvanas (tehnika, apģērbs, mājlietas utt.), kuru cena pārsniedz 30 eiro, tiek apdrošinātas (pašrisks katrā apdrošinājuma gadījumā ir 30 eiro). Apdrošināšana sniedz aizsardzību iegādāto dāvanu negaidītu bojājumu, saplēšanas, zādzības vai zuduma gadījumā.

Piemēram, vidējā pirkumu apdrošināšanas kompensācija 2019. gadā bija 199 EUR, savukārt lielākā izmaksātā kompensācija - 1000 EUR.

Zini, mini - apdrošini!

Uzzini, kuri tavi pirkumi ir apdrošināti - spēlē Swedbank spēli un uzzini vairāk par pirkumu apdrošināšanu!

Der atcerēties:

  • Ja pirkums tiks veikts pie negodprātīga internetveikala pārdevēja, pirkuma summa, kas veikta ar kredītkarti, tiks iesaldēta no bankas, nevis taviem personīgajiem līdzekļiem.
  • Sabalansē un vienmērīgi izplāno savu budžetu, zinot savu kredītlimitu, tādējādi neiztērējot par daudz.

#4 Ietaupījums atlaidēs

Gan ārzemju, gan vietējos interneta veikalos tiek piedāvātas dažādas atlaides un sezonas akcijas, kas ļauj ietaupīt. Seko līdzi vēlamo zīmolu vai veikalu informācijai arī sociālajos tīklos, tādējādi uzzinot par plānotajām atlaidēm pirmais!

#5 Internetveikala uzticamība

Veikt ātru interneta pārdevēja pārbaudi, lai pārliecinātos, ka tas ir uzticams, nav nemaz tik sarežģīti. Aicinām nekādā gadījumā neievadīt savas kartes informāciju tīmekļa vietnē, kas iepriekš nav bijusi izmantota, pirms tam nepārliecinoties par pārdevēja uzticamību.

  • Vai piedāvājums ir reālistisks? Jābūt pastiprināti piesardzīgiem ar tiem piedāvājumiem, kas šķiet neticami labi. Ir diezgan aizdomīgi, ja veikals tirgo preces par būtiski zemāku cenu nekā tās pieejamas parasti.
  • Pārliecinies, ka uzņēmums ir reģistrēts Komercreģistrā. Der atcerēties - tiesiskā aizsardzība un patērētāju tiesības neattiecas uz precēm vai pakalpojumiem, ko tirgo privātpersona. Iegādājoties preces no privātpersonas, nebūs arī iespējas vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
  • Uzticamiem interneta veikaliem būtu jānorāda detalizēta informācija par tirgotāju. Veikala tīmekļa vietnē būtu ērti jābūt atrodamam uzņēmuma nosaukumam, atrašanās vietai, e-pasta adresei un tālruņa numuram, lai nepieciešamības gadījumā varētu ar to sazināties.
  • Pārliecība par nopirkto preču atgriešana. Interneta veikala vietnē ir jābūt skaidram pirkšanas procesa aprakstam, norādot pircēja un pārdevēja tiesības un pienākumus, pirkuma un maksājuma noteikumus un nosacījumus, piegādes laikus un iespējas. Obligāti ir jābūt norādītiem nosacījumiem attiecībā uz preču atgriešanu.
  • Ja darījums neizdodas vai tirgotājs pārkāpj noteikumus un nosacījumus, kas stājas spēkā līdz ar darījuma veikšanu, darījumu iespējams apstrīdēt, vēršoties bankā.
  • Izvēlieties tādus tirgotājus, kas ir pievienojušies programmai Droša iepirkšanās internetā (Secure Internet Shopping). Drošas interneta tirdzniecības risinājumi nodrošina dubultu aizsardzību, iepērkoties tiešsaistē. Tirgotāji, kas ir pievienojušies programmai, ir atpazīstami pēc “MasterCard SecureCode” un “Verified by Visa” logotipiem to tīmekļa vietnēs.
  • Pirms sākt iepirkties interneta veikalos, pārbaudiet, vai bankas karte ir aktivizēta pirkumiem internetā un maksājumu limiti atbilst vajadzībām. To iespējams izdarīt internetbankā.
  • Pirms dāvanu sarūpēšanas pārliecinies vai vēlamais interneta veikals nav atzīts par aizdomīgu un tajā nav konstatēti pārkāpumi Patērētāju tiesību aizsardzības centra izveidotajā sarakstā.

*Swedbank Finanšu Institūta veiktā aptauja 2018. gadā.