Ko darīt, ja maksājums internetā neizdodas? Iespējamie iemesli un risinājumi

Norēķinoties internetā ar maksājumu karti, reizēm darījums var neizdoties. Kāpēc tā notiek?

Apskatīsim biežākos iemeslus un to, kā ieslēgt iespēju maksāt ar karti internetā Swedbank internetbankā vai lietotnē.

! Ja esi bērna vai pusaudža vecāks, īpaši svarīgi saprast, kā atļaut vai ierobežot maksājumus internetā viņa kartei. Vērts arī bērnam paskaidrot, kāpēc maksājums var neizdoties, ja šī iespēja nav ieslēgta.

Biežākie iemesli, kāpēc maksājums internetā var neizdoties:

  • Nav aktivizēta iespēja veikt maksājumus internetā – Swedbank jaunajām kartēm maksājumu veikšana internetā jāaktivizē atsevišķi vai kartes aktivizācijas brīdī. Ja šī iespēja nav ieslēgta, darījumi internetā nebūs iespējami.
  • Nepietiekami līdzekļi kontā – ja kontā nav pietiekamu līdzekļu darījuma apmaksai, maksājums tiks atteikts.
  • Kartes darījumu limiti ir nepietiekami – ja darījuma summa pārsniedz kartes iestatīto pirkuma, dienas, nedēļas vai mēneša limitu, maksājums var tikt noraidīts.
  • Kartes derīguma termiņš ir beidzies – ar karti, kuras derīguma termiņš ir beidzies, maksājumus veikt nav iespējams. Nepieciešamības gadījumā jānoformē jauna karte.
  • Tirdzniecības vietnes ierobežojumi – daži tirgotāji nepieņem noteikta veida kartes vai kartes, kas izsniegtas atsevišķās valstīs, kas var būt par iemeslu maksājuma atteikumam.
  • Tirgotājs nav pievienojies drošas maksāšanas sistēmai – drošiem darījumiem nepieciešama papildu klienta identifikācija (Smart-ID, biometriskā autentifikācija, kodu kalkulators vai eID karte). Ja tirgotājs nav pievienojies drošas maksāšanas sistēmai, daļā internetveikalu darījumi ar karti var tikt atteikti.

Ja bērns ir nepilngadīgs:

Lai bērns vai jaunietis varētu apstiprināt maksājumus internetā, viņam jābūt aktīvam Smart-ID. Bez tā apstiprināt darījumus internetbankā vai lietotnē nav iespējams. Smart-ID kontu bērnam izveido viņa likumiskais pārstāvis.

Swedbank dati liecina – visbiežāk vecāki saviem bērniem pirmo kontu atver ap 13 gadu vecumu. Tad viņi var saņemt arī Smart-ID (kas attālināti ir pieejams no 7 gadu vecuma) un sākt patstāvīgi norēķināties internetā. Tomēr pēdējos gados šis vecums samazinās – arvien vairāk bērnu pirmo karti saņem jau sākumskolas vecumā. Tāpēc ir īpaši svarīgi vecākiem pārrunāt ar savām atvasēm, kā veikt drošus pirkumus internetā, vai arī līdz zināmam vecumam labāk šādu funkciju nepieslēgt, lai izvairītos no krāpniecības riskiem.

Kā atļaut norēķinus internetā ar Swedbank maksājumu kartēm?

Swedbank internetbankā:

  1. Pieslēdzies internetbankai.
  2. Izvēlies sadaļu "Kartes" → "Manas kartes".
  3. Izvēlies konkrēto karti un ieslēdz iespēju “Pirkumi internetā”.

Swedbank mobilajā lietotnē:

  1. Atver Swedbank lietotni un pieslēdzies tai.
  2. Izvēlies sadaļu "Kartes".
  3. Izvēlies attiecīgo karti.
  4. Atver sadaļu "Iestatījumi" un ieslēdz iespēju "Pirkumi internetā".

Drošība pirmajā vietā – padomi drošiem pirkumiem internetā:

  1. Iepērcies uzticamās vietnēs.
    Pirms veic pirkumu, paskaties, vai veikala mājaslapā ir norādīts telefona numurs, e-pasts vai adrese. Ja šādas informācijas nav – labāk izvēlies citu veikalu.
    Piemēram, ja internetveikals "superzoles.lv" sola lētas kedas, bet nav ne kontaktu, ne atgriešanas noteikumu – piesardzība nenāks par ļaunu.
  2. Pievērs uzmanību drošības zīmēm.
    Meklē, vai maksājuma lapā redzami logotipi “VISA Secure”vai “Mastercard Identity check”– tie liecina, ka pirkumu apstiprināsi droši, piemēram, ar Smart-ID.
    Piemēram, kad maksāsi par jaunu mugursomu, piemēram, veikalā 220.lv, pamanīsi šīs zīmes pirms maksājuma apstiprināšanas.
  3. Aktivizē maksājumus tikai tad, kad tie tiešām vajadzīgi.
    Ja internetā iepērcies reti – visdrošāk ir maksāšanas iespēju Swedbank lietotnē vai internetbankā ieslēgt tikai uz to brīdi, kad veic pirkumu.
    Piemēram, pirms pasūti dzimšanas dienas dāvanu, atver lietotni, aktivizē maksājumus, samaksā – un pēc tam atkal izslēdz.