„Mūsu impulss bija ļoti cilvēcīgs – vēlme radīt vidi, kur ikviens jūtas gaidīts, novērtēts un drošībā,” stāsta Ineta Vēze, SIA “Reitan Convenience Latvia” Personāla departamenta direktore. Šī vienkāršā, bet spēcīgā ideja kļuva par pamatu mērķtiecīgai iekļaušanas un dažādības iniciatīvu ieviešanai uzņēmumā.
Iniciatīvas aizsākās ar iekšējās kultūras veidošanu. “Sākām ar izglītošanu, vides pielāgošanu un iekļaujošas komunikācijas attīstīšanu,” stāsta Vēze. “Tā nebija tikai iekšēja transformācija – mēs arī publiski apliecinājām savu apņemšanos, parakstot Latvijas Dažādības hartu 2021. gadā.”
Uzņēmuma pieeja daudzveidībai ir apzināti plaša: “Mēs virzāmies uz visu cilvēku iekļaušanu. Mums ir svarīgas vienīgi prasmes un kompetences, ne cilvēka piederība kādai sabiedrības grupai vai viņa iekšējās pārliecības.” Tāpēc, lai dažādība būtu pārstāvēta visos līmeņos un tiktu izslēgta nevienlīdzīga attieksme, “Reitan Convenience Latvia” pārskata atlases un paaugstināšanas procedūras.
“Mēs vērtējam kandidātus pēc viņu potenciāla un rezultātiem, nevis pēc dzimuma, vecuma vai izcelsmes. Tāpat strādājam pie mentoru programmas, kas palīdz dažādu grupu pārstāvjiem sasniegt augstāku vadības līmeni,” atzīmē Vēze.
Iekļaušana praksē – no darba vietas līdz sabiedrībai
“Iekļaujoša vide mūsu izpratnē ir vieta, kur cilvēki var būt viņi paši – bez bailēm par nosodījumu, diskrimināciju vai aizspriedumiem,” skaidro Vēze.
Tas uzņēmumā nozīmē gan pielāgotas darba vietas cilvēkiem ar invaliditāti, gan drošu, atklātu komunikāciju un darbinieku līdzdalības stiprināšanu.
Līdzās iekšējām pārmaiņām būtisks ir arī ārējais iesaistes darbs. “Piemēram, “Caffeine” ir oficiālā “Baltic Pride” kafijas vieta, tāpat mēs atbalstām Latvijas paralimpiskos sportistus, un jau vairākus gadus īstenojam kampaņu “Nokod desiņu”, kas vērsta uz vīriešu mentālās veselības atbalstu,” viņa stāsta.
Tāpat uzņēmums piedalās forumos, organizē darbinieku apmācības par neapzinātiem aizspriedumiem un veido vidi, kur katram ir iespēja izteikties.
“Svarīga daļa mūsu kultūrā ir arī līdzdalība jauniešu programmā “MOT”, kurā atbalstām drosmi būt pašiem, rūpēties par citiem un teikt “nē” destruktīvai uzvedībai.”
Uzņēmuma kultūra, kas atmaksājas
Ieguldījumi iekļaušanā sniedz reālu atdevi, ja tā nav tikai stratēģija uz papīra, bet reāli īstenotas darbības.
“Mēs redzam, ka darbinieki biežāk izrāda iniciatīvu, jūtas brīvāki un lojālāki. Kultūra kļūst caurspīdīgāka, sarunas – atvērtākas, un tas atspoguļojas arī klientu pieredzē,” stāsta Vēze.
Lielākie izaicinājumi, ar ko uzņēmums saskaras, ir stereotipi un pretestība. “Dažkārt tā ir vienkārši neziņa, citreiz – dziļāki aizspriedumi. Mēs cenšamies to pārvarēt ar izglītošanu un konsekventu piemēru rādīšanu,” viņa piebilst.
Uzņēmums raugās nākotnē ar konkrētiem mērķiem: nostiprināt iekļaujošus principus arī franšīzes partneru vidū un sadarboties ar izglītības iestādēm.
“Dažādība nav kāds konkrēts gala punkts – tā ir nepārtraukts process. Bet tas atmaksājas – gan cilvēciski, gan biznesā,” rezumē Vēze.
Citiem uzņēmumiem viņa iesaka sākt ar jautājumu – vai visi jūsu uzņēmumā jūtas piederīgi? Ja nē – tas ir signāls rīkoties. Svarīgākais – būt patiesiem un gataviem mācīties.