Dažādu produktu ražotājiem un pakalpojumu sniedzējiem e-komercija sniedz iespēju sasniegt miljoniem potenciālo klientu visā pasaulē. Tomēr jauni uzņēmēji bieži sastopas ar kļūdām, kas var apdraudēt to veiksmi šajā jomā.
1. Neskaidra mērķauditorija
Pārdodot produktus tiešsaistē, ir svarīgi precīzi noteikt, kas ir potenciālais pircējs, kādas ir viņa vērtības un pirktspēja. Produktu piedāvājums, mārketinga stratēģija un vietnes dizaina izstrādē jāņem vērā konkrēta mērķauditorija. Piemēram, ja e-veikalā tiek pārdota gultasveļa zīdaiņiem, svarīgi ievērot atbilstoši maigu krāsu gammas izvēli un bildēs atspoguļot saldā miegā guļošu mazuli. Savukārt, pārdodot auto detaļas, e-veikala noformējums krasi atšķirsies gan izskata, gan uzrunas ziņā. Bez skaidras mērķauditorijas ir grūti atbilstoši uzrunāt potenciālo klientu un sasniegt vēlamo rezultātu.
2. Sarežģīta vietnes navigācija
Tiešsaistes veikala dizains un navigācija ir jāveido tā, lai klientiem veikt pirkumu būtu viegli. Skaidra un vienkārša kategoriju un produktu struktūra ir veiksmes atslēga, lai klients lapā neapmaldītos un viegli atrastu meklēto. Sarežģīta vietnes navigācija var atturēt klientus kārtīgi izpētīt piedāvājumu un veikt pirkumu.
3. Nekvalitatīva produktu prezentācija
Produktu prezentācija tiešsaistē ir viena no būtiskākajām pārdošanas sastāvdaļām. Ir svarīgi ieguldīt laiku un resursus, lai izveidotu labskanīgus un detalizētus produktu aprakstus bez gramatikas kļūdām. Tikpat svarīgi kā izvēlēties profesionālu fotogrāfu un video meistaru e-veikala vizuālā satura veidošanai, ir arī nolīgt tekstu autoru, kurš spēs pareizi izveidot uz pārdošanu tendētus saukļus un uzmanību piesaistošus aprakstus.
4. Vājš klientu atbalsts
Ātrs un efektīvs klientu atbalsts ir būtisks veiksmīgai e-komercijas darbībai. Iegādājoties produktus e-veikalā, klientam jājūtas drošam, ka pārpratumu gadījumā viņš saņems palīdzību - konsultāciju ar tiešsaistes čata starpniecību pirkuma veikšanas brīdī vai sazinoties e-pastā, vai telefoniski.
5. Nepareiza cenu noteikšana
Pareiza cenu noteikšana ir delikāts jautājums, kas prasa tirgus pētījumus un pārdomātu stratēģiju. Pārāk augstas cenas var atturēt klientus no pirkuma veikšanas, savukārt, pārāk zemas cenas var radīt peļņas zaudējumus un negatīvi ietekmēt uzņēmuma tēlu.
6. Nav pielāgota mobilā versija
Mūsdienu pasaulē lielākā daļa klientu ikdienas produktus iegādājas, izmantojot mobilās ierīces. Palielinoties patērētāju uzticībai pirkumiem tiešsaistē, strauji pieaug arī pirkumu skaits mobilajās ierīcēs, tāpēc dizainam ir jābūt pielāgotam un viegli uztveramam. Ja Latvijā 2021. gada nogalē mobilās ierīces veidoja gandrīz 73% no kopējā e-komercijas pārdošanas apjoma, tad šobrīd prognozē, ka šajā gadā varētu sasniegt pat 80-85% atzīmi. Tieši tāpēc tiešsaistes pārdevējiem ir īpaši svarīgi, lai e-komercijas vietne būtu optimizēta mobilajām ierīcēm.
7. Nepārdomāta mārketinga stratēģija
Veiksmīgai e-komercijas darbībai ir nepieciešama efektīva mārketinga stratēģija. SEO optimizācija, e-pastu mārketinga kampaņas, sociālo mediju mārketinga aktivitātes un citas mārketinga metodes var palīdzēt sasniegt mērķauditoriju un palielināt pārdošanas apjomus. Jāņem vērā, ka e-veikalam nav skatloga pilsētas centrā, kur ikdienā garām iet daudz potenciālo pircēju. Uz e-veikaliem plūsma ir jāveido apzināti un stratēģiski pareizi, jo e-veikala “skatlogs” ir uzmanību piesaistošas reklāmas interneta vidē un regulāri veidots noderīgs saturs sociālajos tīklos.
8. Neprecīza krājumu pārvaldības sistēma
Krājumu pārvaldības problēmas var radīt nopietnas sekas, tostarp pasūtījumu aizkavēšanos vai pat atcelšanu. Efektīva krājumu pārvaldības sistēma ir nepieciešama, lai nodrošinātu, ka jūsu klienti saņem savus produktus tiem apsolītajā laikā. Interneta vidē liels spēks ir klientu atsauksmēm. Nepilnīga krājumu uzskaites sistēma, kuras dēļ pirkumi netiek piegādāti savlaicīgi, vairo neapmierinātu klientu atsauksmes un var krietni sabojāt e-veikala reputāciju.
9. Pārāk sarežģīts maksājumu process
Senos laikos interneta veikalos klienti veica pasūtījumus, par kuriem uz e-pastu saņēma rēķinu apmaksai. Mūsdienās šāda prakse ir vecmodīga un lielu daļu potenciālo klientu var atturēt no produkta iegādes. Īpaši, ja šo pašu preci iespējams iegādāties citā internetveikalā ar ērtu apmaksu caur internetbanku, ar maksājuma karti vai PayPal. Elektroniskais maksājums pircējam ir ne tikai ērtība, bet arī apliecinājums, ka darījums ir noticis. Turklāt automatizētie maksājumi ir ērti un noderīgi ne tikai klientam, bet arī uzņēmumam, jo tādējādi varam izvairīties no situācijām, kad veiktais pasūtījums tiek atcelts un rēķins netiek apmaksāts. Protams, pārskaitījumu var atstāt kā vienu no izvēlēm tiem cilvēkiem un uzņēmumiem, kuriem šāds apmaksas veids ir ērtāks, taču plašāks klientu loks noteikti priekšroku dos apmaksas automatizācijai.
10. Nav izstrādāta atkārtotas pārdošanas stratēģija
E-komercijā kontakts ar klientu neapstājas pēc pirkuma veikšanas. Tikpat svarīgi, kā nodot aktuālo informāciju par pirkuma sagatavošanu un piegādi, ir laikus izveidot atkārtotas pārdošanas stratēģiju. Atkārtota pārdošana ir svarīga, lai nodrošinātu ilgtermiņa peļņu. Stratēģijas, kā motivēt klientus atgriezties un veikt atkārtotus pirkumus, jāpielāgo pircēju paradumiem, cik bieži attiecīgais produkts tiek patērēts.
E-komercija var dot plašas iespējas jūsu uzņēmumam, taču, lai izvairītos no iepriekš minētajām kļūdām, rūpīgi jāplāno un stratēģiski jāizstrādā e-veikala uzbūve, lai pēc iespējas atvieglotu pircēja ceļu uz pirkuma veikšanu. Lai uzzinātu, kā izveidot mūsdienīgu e-veikalu sava biznesa izaugsmei, vairāk vari uzzināt šajā rakstā.